ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تراشه مغزی
علمی

شرکت تراشه‎‌ مغزی ایلان ماسک آزمایش‌های بالینی را روی انسان‌ها انجام می‌دهد

استارتاپ تراشه‌ مغزی کارآفرین میلیاردر «ایلان ماسک» درحال آماده‌شدن برای انجام آزمایش‌های بالینی بر روی انسان و نصب این تراشه‌ها در مغز است. ماسک در سال 2016، شرکت تراشه‌ مغزی خود را با نام «Neuralink» ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۹

استارتاپ تراشه‌ مغزی کارآفرین میلیاردر «ایلان ماسک» درحال آماده‌شدن برای انجام آزمایش‌های بالینی بر روی انسان و نصب این تراشه‌ها در مغز است.

ماسک در سال 2016، شرکت تراشه‌ مغزی خود را با نام «Neuralink» تاسیس کرد. هدف او از این کار، گسترش یک فناوری است که به افراد با ناتوانی جسمی – افراد فلج – در استفاده از تلفن هوشمند کمک کند. ماسک قول داده‌ است نصب این تراشه‌ها در مغز افراد دارای معلولیت تفاوتی میان آن‌ها و افراد سالم در استفاده از موبایل باقی نمی‌گذارد.

شرکت «Silicon Valley» که قبلا با موفقیت توانسته بود ریزتراشه‌های هوش مصنوعی را در مغز میمونی به نام «پیجر» و خوکی به نام «گرترود» بکارد، اکنون برای استخدام مدیر کارآزمایی بالینی اقدام می‌کند.

در تبلیغ این شرکت در «فرمونت» در کالیفرنیا آمده است: « به عنوان یک مدیر کارآزمایی بالینی، شما از نزدیک با برخی از نوآورترین پزشکان و مهندسان برتر، و همچنین با اولین شرکت‌کنندگان در آزمایش بالینی Neuralink همکاری خواهید کرد. شما به عنوان یک رهبر کمک خواهید کرد تا تیمی را که مسئول فعال کردن فعالیت‌های تحقیقات بالینی Neuralink و توسعه تعاملات نظارتی است، تشکیل دهید.»

تراشه مغزی

تراشه مغزی و پیش‌بینی‌های ایلان ماسک

ماسک، ثروتمندترین فرد جهان با ثروت تخمینی 256 میلیارد دلار، ماه گذشته گفت: « نسبت به کاشت‌های مغزی بسیار خوشبین هستیم. امیدواریم کمک بزرگی به افراد با شرایط خاص بکنیم.»

او در نشست شورای مدیرعامل «وال استریت» گفت: «ما امیدواریم که این پیشرفت را در اولین انسان‌ها، افرادی که آسیب‌های شدید نخاعی دارند، مشاهده کنیم. مرحله بعد کار ما دریافت مجوز و تائیدیه از سازمان غذا و دارو است.»

وی ادامه داد: «من فکر می‌کنم ما با Neuralink این شانس را داریم که عملکرد کامل بدن را به کسی که آسیب نخاعی دارد، بازگردانیم. تراشه‌ مغزی روی میمون‌ها به خوبی کار می‌کند و ما تا به‌حال آزمایش‌های متعددی انجام داده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که این تراشه‌ها ایمن و قابل اعتماد هستند. این تراشه‌ها را در صورت تمایل می‌توان از مغز پس از مدتی جدا کرد.»

ماسک پیش از این و در سال 2019 پیش‌بینی کرده بود که این تراشه‌ها تا سال 2020 در مغز کاشته خواهند شد اما این امیدواری تاکنون به نتیجه نرسیده است. ماسک در توضیح این تراشه مغزی گفت: « این تراشه به صورت همسطح با جمجمه در مغز کاشته می‌شود و به صورت بی‌سیم شارژ می‌شود. بنابراین ظاهر آن کاملا طبیعی است و احساس بدی در انسان به وجود نمی‌آورد.»

این فناوری را می‌توان شبیه به جایگزینی نورون‌های معیوب ذهن – یا نورون‌های از دست رفته – کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • farhad hamayon
    farhad hamayon | ۱۰ بهمن ۱۴۰۰

    من که حاضرم اگه منو برای آزمایش ببره

مطالب پیشنهادی