ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

محبی
فناوری ایران

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی: مردم تمایلی برای تغییر موبایل خود ندارند

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی،ارتباطی و لوازم جانبی اعلام کرد تورم حاکم در بازار باعث شده تا مردم همانند گذشته تمایلی برای تغییر موبایل خود نداشته باشند. «مهدی محبی» در گفت‌وگو با ایلنا به رکود حاکم ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی،ارتباطی و لوازم جانبی اعلام کرد تورم حاکم در بازار باعث شده تا مردم همانند گذشته تمایلی برای تغییر موبایل خود نداشته باشند.

«مهدی محبی» در گفت‌وگو با ایلنا به رکود حاکم بر بازار تلفن همراه اشاره کرد و گفت:

«در حال حاضر کالا از همه برندها در بازار موجود است و مشکلی در زمینه تامین وجود ندارد اما مردم تمایلی برای خرید از خود نشان نمی‌دهند. این امیدواری وجود دارد که با نزدیک شدن به روزهای پایان سال شاهد رونق در بازار تلفن همراه باشیم.»

به گفته وی اگر کسی در 3 سال تلفن‌ همراه خود را عوض می‌کرد، این روزها و با افزایش نرخ ارز یک سال زمان نگهداری را افزایش داده‌اند و این چنین تقاضا برای مصرف کاهش پیدا کرده است. موضوعی که به اعتقاد محبی اگر ادامه پیدا کند منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی خواهد شد:

«اگر بازار موبایل در روزهای پایان سال از رکود خارج نشود تجربه سال گذشته دوباره تکرار خواهد شد و بسیاری از واحدهای صنفی چاره‌ای جر تعطیلی و جمع‌آوری ندارند.»

او با بیان اینکه عرضه موبایل با تقاضا همخوانی دارد، به پرفروش‌ترین نرخ خرید موبایل اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر موبایل با نرخ 40 تا 50 میلیون در بازار موجود است که این موبایل‌ها از برندهای اپل و سامسونگ هستند.. اما پرفروش‌ترین نرخ خرید و فروش موبایل 5 میلیون تومان است.»

این رقم نشان از استقبال مردم از گوشی‌های میان رده و اقتصادی دارد؛ موضوعی که پیش از این دیجیاتو در گزارش میدانی از بازار موبایل آن را مطرح ساخته بود.

سرنوشت گوشی‌های سرقتی

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که موبایل‌هایی که دزدیده می‌شوند چه سرنوشتی خواهند داشت و آیا دوباره به بازار می‌آیند، گفت:

«این احتمال بسیار ضعیف است چراکه به محض جا زدن سیم‌کارت در این گوشی‌ها امکان رصد آن در سامانه همیاب 24 وجود دارد از این‌رو چندان در بازار داخلی وارد نمی‌شوند یا از قطعات این گوشی‌ها استفاده می‌شود و یا به خارج از کشور قاچاق می‌شوند.»

بازار موبایل

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی با اشاره به دلایل متنوع بودن قیمت‌ یک برند در فروشگاه‌های مختلف، گفت: «سود قانونی فروش موبایل برای فروشندگان 7 درصد است از آنجایی‌که این مبلغ بالاست برخی واحدهای صنفی به دلیل رکود حاکم بر بازار به سود یک تا 2 درصدی راضی می‌شوند؛ البته قیمت و گارانتی‌ها متفاوت است سود قانونی واردات شرکت‌ها نیز متفاوت است گاهی سود واردات یک شرکت 15 درصد است به همین دلیل با 5 درصد سود آن را عرضه می‌کند اما شرکتی دیگر آن را با 10 درصد سود می‌فروشد.»

محبی با تایید وجود گوشی تقلبی در بازار، به خریداران هشدار داد تا فریب ارزانی برخی از موبایل‌ها را نخورند:

«به خریداران پیشنهاد می‌کنم به دلیل ارزان بودن از دستفروشان جلوی پاساژها خریداری نکنند. تجربه نشان داده است که این گوشی‌ها تقلبی هستند و خریداران بعد از خرید از کیفیت آن راضی هستند. پس بهتر است که از واحدهای دارای پروانه کسب نیاز خود را خریداری کنند در صورت تخلف واحدهای صنفی زیر مجموعه، اتحادیه می‌تواند آن واحد را پلمب و مانع فعالیت آن شود.»

او همچنین از مردم خواست به هنگام خرید تلفن همراه، حتما فاکتور رسمی از فروشنده که مشخصات دستگاه روی آن درج شده است را دریافت کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی