ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماهی
علمی

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که اکثر ماهی‌ها از طریق صدا با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند

معمولا از ماهی‌ها به عنوان موجودات بسیار آرامی یاد می‌شود که فقط شنا می‌کنند اما اکنون دانشمندان در پژوهش جدید خود متوجه شدند که تقریبا دو سوم تمام گونه‌های ماهی موجود در جهان برای برقراری ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

معمولا از ماهی‌ها به عنوان موجودات بسیار آرامی یاد می‌شود که فقط شنا می‌کنند اما اکنون دانشمندان در پژوهش جدید خود متوجه شدند که تقریبا دو سوم تمام گونه‌های ماهی موجود در جهان برای برقراری ارتباط با هم، صدا تولید می‌کنند.

در پژوهشی که توسط «آرون رایس»، زیست بوم شناسی دانشگاه کرنل انجام شد، تیمی از دانشمندان گونه‌ای از ماهی که به نام «پرتوبالگان» شناخته می‌شوند را مورد بررسی قرار دادند که 99 درصد از تمام ماهی‌های شناخته شده جهان را تشکیل می‌دهند. همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، باله‌های آن‌ها به شکل شبکه‌های پوستی دیده می‌شود که توسط خارهایی استخوانی پوشش داده شده است.

ماهی

برای انجام این پژوهش، محققان از مقالات موجود درباره صدای ماهی‌ها، ضبط صداها و ارجاعاتی به آن‌ها در ادبیات قرن نوزدهم (پیش از اختراع هیدروفون) استفاده کرده‌اند. همچنین این تیم تحقیقات آناتومی ماهی‌های پرتوبالگان مختلف را نیز مورد بررسی خود قرار داده‌اند تا متوجه شوند کدام یک از آن‌ها دارای ویژگی‌هایی شبیه به ماهی‌های دیگر هستند که گفته می‌شود صدا تولید می‌کنند. چنین ویژگی‌هایی شامل ماهیچه‌های مخصوص صدا، بادکنک شناوری و استخوان‌های منحصر به فرد می‌شود.

در نهایت، مشخص شد که 175 خانواده از ماهی‌های پرتوبالگان که حدود دو سوم تمام ماهی‌های جهان را تشکیل می‌دهند یا با صدا ارتباط برقرار می‌کنند یا به نظر می‌رسد که این کار را انجام می‌دهند. همچنین درست مانند اکثر حیوانات صدادار دیگر، اکثر پیام‌های ماهیان نیز به مواردی مانند جذب جفت، محافظت از منابع غذایی و قلمروها یا اعلام مکان آن‌ها مربوط می‌شود.

رایس درباره تحقیق خود می‌گوید:

با این وجود گروه‌های بسیار بیشتری نسبت به چیزی که تاکنون انتظار داشتیم از ارتباط صوتی بهره می‌برند. ماهی‌ها همه کار انجام می‌دهند. آن‌ها هوا را تنفس می‌کنند، آن‌ها پرواز می‌کنند و هر چیزی را می‌خورند. در این مرحله، هیچ چیزی درباره ماهی‌ها و صدایی که می‌توانند تولید کنند، من را شگفت‌زده نمی‌کند.

در نهایت اگر کنجکاو هستید، صدای ماهی‌ها را می‌توانید از این لینک بشنوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی