ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اجاق گاز
انرژی

نشت اجاق‌های گازی در زمان خاموشی اثر زیادی بر گرمایش جهانی می‌گذارد

مطالعه‌ای تازه نشان داده که اجاق‌های گازی بیشتر از آن چه قبلا تصور می‌شد باعث گرمایش جهان می‌شوند. محققان می‌گویند علت این اتفاق نشر مداوم گاز متان حتی در زمان‌هایی است که از اجاق استفاده ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

مطالعه‌ای تازه نشان داده که اجاق‌های گازی بیشتر از آن چه قبلا تصور می‌شد باعث گرمایش جهان می‌شوند. محققان می‌گویند علت این اتفاق نشر مداوم گاز متان حتی در زمان‌هایی است که از اجاق استفاده نمی‌شود.

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله Environmental Science & Technology چاپ شده، متوجه شده‌اند که اجاق‌های گازی در آمریکا حتی زمانی که خاموش هستند، سالانه 2.4 میلیون تن گاز متان منتشر می‌کنند. این رقم معادل گاز گلخانه‌ای حاصل از 500 هزار خودرو در هر سال یا مقدار گازی است که ایالات متحده هر سه ساعت و نیم منتشر می‌کند.

«راب جکسون» از نویسندگان این مقاله می‌گوید: «اجاق‌های گازی دائما در حال نشر مقدار کمی متان به اتمسفر زمین هستند.» این رقم فارغ از 6.2 میلیون تن کربن دی‌اکسیدی است که اجاق‌های گازی در هنگام مصرف تولید می‌کنند. متان یک گاز گلخانه‌ای است که چندین برابر کربن دی‌اکسید نیرو دارد، ولی به همان اندازه در اتمسفر باقی نمی‌ماند و آن‌قدرها در هوا فراوانی ندارد.

اجاق گاز

اکثر نشر متان در زمان خاموشی اجاق گاز اتفاق می‌افتد

محققان 53 خانه را در کالیفرنیا بررسی کردند. آن‌ها اکثر اتاق‌ها را با پلاستیک پوشاندند و مقدار گاز انتشاریافته را در زمان روشن و خاموش بودن اجاق‌ها اندازه گرفتند. نکته غافل‌گیرکننده این بود که سه چهارم نشر متان زمانی اتفاق افتاد که اجاق‌ها خاموش بودند.

«اریک لبل»، محقق ارشد این مقاله می‌گوید: «این مسئله موضوع مهمی است، چون سعی داریم رد پای کربنی خود را کاهش دهیم و ادعا می‌کنیم که گاز پاکیزه‌تر از زغال‌سنگ است و واقعا چنین است.» اما زمانی که نشتی گاز را در نظر بگیریم، بسیاری از مزایای استفاده از این ماده خنثی می‌شود.

جکسون تخمین می‌زند که اگر همه مصرف و استخراج گاز طبیعی را در نظر بگیریم، حدود 91 میلیون تن نشت گاز به اتمسفر اتفاق می‌افتد که رقم بزرگی است. البته نشت متان در خانه احتمالا برای سلامت افراد خطرناک نیست و ریسک انفجار ندارد. ولی محققان با انجام چند آزمایش متوجه شده‌اند که سطح نیتروژن اکسید به بیش از 100 بخش بر هر میلیارد می‌رسد. اگرچه استاندارد خاصی درباره سطح نیتروژن اکسید درون منزل وجود ندارد، ولی این مقدار از میانگین سطح این ماده در هوای آزاد بیشتر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی