ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نئوبانک
فناوری ایران

زنگ خطر برای نئوبانک‌ها: آیا امکان افتتاح حساب به صورت غیرحضوری امکان پذیر خواهد ماند؟

به نظر می‌رسد یکی از تبصره‌های قانون مبارزه با پول‌شویی زنگ خطر را برای فعالیت نئوبانک‌ها در کشور به صدا درآورده است. تبصره‌ای که طبق آن نئوبانک‌ نبایست برای افرادی که تا به حال در ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

به نظر می‌رسد یکی از تبصره‌های قانون مبارزه با پول‌شویی زنگ خطر را برای فعالیت نئوبانک‌ها در کشور به صدا درآورده است. تبصره‌ای که طبق آن نئوبانک‌ نبایست برای افرادی که تا به حال در بانک فرآیند شناسایی حضوری را طی نکرده‌اند، اقدام به افتتاح حساب غیر حضوری کند. اما پیگیری‌های دیجیاتو حاکی از آن است که حذف این تبصره از قانون مبارزه با پول‌شویی توسط بانک مرکزی، مراحل آخر خود را طی می‌کند.

در حالی که آغاز فعالیت چند نئوبانک در ایران نوید ظهور بانک‌های تمام دیجیتالی در کشور را می‌دهد؛ خبری عصر امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که طبق آن نئوبانک‌ها مجاز به افتتاح حساب غیر حضوری نیستند.

به نظر می‌رسد نامه‌ای از سوی مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی منتشر شده که با استناد به تبصره 3 یکی از مواد قانون مبارزه با پولشویی، ارائه خدمات پایه به ارباب رجوع توسط اشخاص مشمول به صورت غیرحضوری صرفا با رعایت دستورالعملی که به تصویب شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم می‌رسد امکان‌پذیر باشد.

در این نامه همچنین به مصوبه بیستمین جلسه مورخ 6 مهرماه 1399 کمیسیون تنظیم مقررات
نظارت موسسات اعتباری بانک مرکزی اشاره شده که شرایطی را برای افتتاح حساب سپرده به صورت غیر حضوری با استفاده ابزارهای بیومتریک تعیین کرده است.

احراز هویت نئوبانک

طبق این مصوبه افتتاح حساب غیرحضوری و شناسایی مشتری ضمن رعایت مفاد دستورالعمل شناسایی و تعیین تکلیف حساب‌های مطالبه نشده و مازاد توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری؛ تنها برای اشخاصی امکان پذیر است که فرآیند شناسایی حضوری را یک بار انجام داده باشند.

از همین روی و با استناد به این مواد و تبصره‌ها به یکی از نئوبانک‌های کشور اشاره شده که امکان افتتاح حساب سپرده به صورت غیرحضوری را حتی برای متقاضیانی که قبلا فرآیند شناسایی حضوری را در بانک مربوطه طی نکرده‌اند، فراهم ساخته است.

از همین روی مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی از شبکه بانکی کشور خواسته است تا طبق دستورالعمل‌های موجود، امکان افتتاح حساب سپرده به صورت غیرحضوری صرفا برای متقاضیانی که قبلا فرآیند شناسایی حضوری در بانک مربوطه را انجام داده‌اند، فراهم شود.

در صورت اجرایی شدن چنین درخواستی عملا نئوبانک‌ها در کشور با چالشی بزرگ رو به رو خواهند شد. اما پیگیری‌های دیجیاتو از «مهران محرمیان»، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی حاکی از آن است که حذف تبصره مربوطه از آیین مبارزه با پولشویی، مراحل انتهایی خود را طی کرده تا به زودی این سنگ بزرگ از جلوی پای نئوبانک‌ها برداشته شود.

«محسن زادمهر»، مدیر بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه پیش از این در گفتگو با دیجیاتو ابراز امیدواری کرده بود تا با همکاری رگولاتور و حذف تبصره 3 ماده 91، دیگر نیاز به رویت حضوری مشتری جهت افتتاح حساب در نئوبانک نباشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی