ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جایگزین حذف قرعه کشی خودرو
اخبار خودرو

جایگزین قرعه کشی در طرح های فروش فوری چه خواهد بود؟

وزیر صنعت مدعی است که از سال آینده فرآیند قرعه کشی را از طرح‌های فروش فوری خودرو حذف خواهد کرد اما جایگزین این روش چیست و چگونه پیاده‌سازی خواهد شد؟ مخالفان و موافقان حذف قرعه ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

وزیر صنعت مدعی است که از سال آینده فرآیند قرعه کشی را از طرح‌های فروش فوری خودرو حذف خواهد کرد اما جایگزین این روش چیست و چگونه پیاده‌سازی خواهد شد؟ مخالفان و موافقان حذف قرعه کشی خودرو چه می‌گویند و در شرایط فعلی بهترین تصمیم چه تصمیمی است؟

احتمالا شما هم بسیار شنیده‌اید که قرعه کشی از فرآیند ثبت‌نام و عرضه خودرو حذف خواهد شد اما هنوز به صورت واضح مشخص نیست که در صورت حذف آن چه طرح‌هایی جایگزین شده و به چه صورت نیاز بازار پاسخ داده خواهد شد.

پر واضح است که خودروسازان در حال حاضر اگر قرعه‌کشی را از فرآیند ثبت‌نام و عرضه خودرو حذف کنند توانایی پاسخ‌گویی به نیاز بازار به صورت کامل ندارند.

هرچند در حال حاضر بازار دچار نیاز کاذب است اما به هر صورت خودروسازان باید بتوانند به یک روش تقاضای موجود را پاسخ دهند و سپس نسبت به حذف قرعه کشی اقدام کنند. در غیر این صورت با بحران کمبود خودرو مواجه خواهند شد.

تنها در ۶ ماهه نخست امسال ۳۵ میلیون نفر برای ثبت‌نام خودرو در طرح‌های فروش فوری اقدام کرده‌اند که با توجه به میزان تولید خودروسازان امکان پاسخ‌گویی به چنین میزان تقاضایی در حال حاضر برای صنعت خودروسازی کشورمان میسر نیست.

البته نباید این نکته را نیز نادیده گرفت که بخش اعظمی از متقاضیان خرید خودرو در طرح‌های فروش فوری فعلی تنها به جهت کسب سود باداورده و دلالی در این طرح‌ها ثبت‌نام کرده و در واقع مصرف‌کننده واقعی محسوب نمی‌شوند.

راهکاری‌های جایگزین چیست؟

عده‌ای از کارشناسان می‌گویند اگر وزارت صمت به صورت جدی به دنبال حذف قرعه کشی از فرآیند فروش فوری خودروهاست برای طرح‌های جایگزین باید به سراغ آزادسازی واردات خودرو و توقف پیاده‌سازی سیاست قیمت‌گذاری دستوری رود.

به عبارت دیگر اگر خودروسازان قیمت کارخانه‌ای خودروهای خود را بر اساس نیاز بازار و متناسب با نظام عرضه و تقاضا مشخص کنند و از طرف دیگر نیز واردات خودرو آزاد شود شاهد خواهیم بود که تولید خودروسازان افزایش یافته، نقدینگی واصله به آن‌ها بیشتر شده و رانت موجود در بازار خودرو از بین خواهد رفت.

عده‌ای دیگر از کارشناسان اما عرضه خودرو در بازار بورس را راهکار جایگزین برای حذف قرعه‌کشی خودروها می‌دانند. به عقیده آن‌ها عرضه خودرو در بورس کالا سبب خواهد شد که دست دلالان از بازار خودرو کوتاه شده و دیگر سرمایه‌های سرگردان راهی این بازار نشود.

جالب است بدانید نمایشگاه‌داران نظر متفاوتی داشته و بسیاری از آن‌ها علت شرایط فعلی بازار خودرو را عرضه قطره‌چکانی محصولات خودروسازان می‌‌دانند. به عقیده این فعالان بازار خودرو اگر عرضه خودرو از سوی خودروسازان افزایش یافته و کفه ترازوی عرضه و تقاضا در یک راستا قرار گیرد به طور قطع قیمت‌ها در بازار خودرو متناسب شده و وضعیت کمی بهبود خواهد یافت. البته که عرضه کم خودرو گرانی آن را در پی دارد.

در این میان عده‌ای اما ساز مخالف زده و می‌گویند که امکان حذف قرعه کشی از فرآیند عرضه خودرو در حال حاضر وجود ندارد مگر زمانی که عرضه خودرو بسیار بسیار بیشتر شده و اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار خودروها به طرز قابل‌توجهی کاهش یابد.

به عقیده این دسته از افراد تنها فراوانی خودرو است که می‌تواند جلوی گرانی آن را گرفته و مانع بهم‌ریختگی بیشتر بازار شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی