ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عیسی زارع پور
فناوری ایران

وزیر ارتباطات: سرریز فناوری فضایی بایستی به ارتقای صنعت خودروسازی کمک کند

وزیر ارتباطات با حضور در گفتگوی ویژه خبری از بهره‌برداری 500 هزار پورت فیبر نوری تا 10 روز آینده خبر داد. او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کشوری که به صنعت ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۵

وزیر ارتباطات با حضور در گفتگوی ویژه خبری از بهره‌برداری 500 هزار پورت فیبر نوری تا 10 روز آینده خبر داد. او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کشوری که به صنعت فضایی ورود کرده پیشرفت صنعتش از باقی کشورها بالاتر است اظهار داشت بایستی با سرریز فناوری صنعت فضایی به ارتقای صنعت خودروسازی و تولید لوازم خانگی کمک کرد.

«عیسی زارع‌پور» شب گذشته مهمان گفتگوی ویژه خبری بود. او در این برنامه به تشریح برنامه‌ها و اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه‌های صنعت فضایی کشور، پروژه شبکه ملی اطلاعات و سند صیانت از کودکان در فضای مجازی پرداخت.

زارع‌پور راه‌اندازی شبکه پرسرعت و با کیفیت در سراسر کشور تا افق 1404 و ارائه خدمات را دو بال شبکه ملی اطلاعات دانست و تاکید کرد تمام ظرفیت‌های وزارت ارتباطات برای تحقق شبکه ملی اطلاعات به کار گرفته خواهد شد:

«شورای عالی فضای مجازی 40 تکلیف درباره شبکه ملی اطلاعات را بر عهده وزارت ارتباطات و همکاری با سایر دستگاه‌ها گذاشته است. ما این تکالیف را به 300 پروژه تقسیم کردیم و در شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات هر هفته پیشرفت این پروژه‌ها را رصد می‌کنم.»

او با اشاره به وعده‌های پیشین خود برای راه‌اندازی 20 میلیون پورت فیبر نوری طی 4 سال آینده اظهار داشت فاز اول این پروژه عظیم با ارائه 500هزار پورت فیبر نوری تا 10 روز آتی بهره‌برداری خواهد شد: «با فیبر نوری محدودیت‌های سرعت برداشته شده و کاربران به اینترنت با سرعت چند صد مگابیتی دسترسی پیدا خواهند کرد.»

وزیر ارتباطات گفتگوی ویژه خبری

به گفته وزیر ارتباطات فیبرکشی داخل ساختمان و خرید مودم مخصوص اینترنت فیبر نوری به ازای هر خانوار چیزی در حدود 2.5 تا 3 میلیون تومان است: «قرار است بخش خصوصی در قالب قراردادهای بلند مدت همکاری کرده تا خانوارها در اقساط 36 ماهه این هزینه را پرداخت کنند.»

او با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی به اینترنت نیست اظهار داشت با این پروژه مردم از اینترنت با کیفیت و سرعت بهتری بهره خواهند برد: «بایستی CDN در نقاط مختلف کشور ایجاد کنیم تا به طور مثال اگر 2 نفر در سیستان و بلوچستان قصد مکالمه تصویری داشتند، داده‌هایشان بین نزدیک‌ترین CDN انتقال یابد تا سرعت ارتباطات بهتر شود.»

حذف دریافت فتوکپی کارت ملی در آینده‌ای نزدیک

زارع‌پور در بخش دیگر سخنان خود به بحث خدمات در شبکه ملی اطلاعات پرداخته و بر لزوم گسترش پلتفرم‌های خدمات‌رسان تاکید کرد:

«بایستی از راه‌اندازی موتور جستجو، پیام‌رسان‌های بومی و ... حمایت کنیم. همچنین تمام خدمات دولتی را الکترونیکی کرده تا مردم بدون نیاز به مراجعه حضوری به دستگاه‌های اجرایی، کارهای خود را پیش ببرند.»

او با بیان اینکه براساس شاخص‌های جهانی ایران از نظر تعداد خدمات الکترونیکی شده رتبه 89 را در میان 180 کشور داراست، اظهار داشت بایستی با یک کار پرفشار، طعم شیرین خدمات دولت الکترونیک را به مردم بچشانیم.

زارع‌پور در ادامه با اشاره به تفاوت‌های دولت الکترونیک و هوشمند گفت: «در دولت الکترونیک به دنبال غیرحضوری کردن خدمات دولتی هستیم. اما دولت هوشمند به موضوع حکمرانی مبتنی بر داده پرداخت تا با حذف اپراتورهای انسانی و هوشمندسازی یک سری فرآیندها، سرعت خدمات‌دهی به مردم افزایش یابد.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حذف دریافت فتوکپی شناسنامه و کارت ملی چه زمانی عملی می‌شود، گفت:

«راه‌اندازی پنجره واحد خدمات توسط دستگاه‌های مختلف یکی از لایحه‌های بودجه 1401 بوده که توسط کمیسیون تلفیق مصوب شده است. وزارت ارتباطات نیز بایستی پنجره ملی خدمات هوشمند را ایجاد کند که تمامی پنجره‌های دستگاه‌ها را یک‌پارچه می‌سازد. در این حالت افراد با یک بار تایید هویت دیجیتالی می‌توانند به مجموعه خدمات الکترونیکی دولتی دسترسی پیدا کنند.»

به گفته وزیر ارتباطات فاز اول پنجره واحد خدمات تا اردیبهشت 1401 به بهره‌برداری رسیده و تا فاز نهایی عملا کد ملی هر شخص تبدیل به هویت دیجیتال او خواهد شد.

زارع پور تلویزیون

رونمایی از طرح حفاظت از کودکان در فضای مجازی

بخش دیگر سخنان وزیر ارتباطات به لزوم حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی اختصاص داشت. او با بیان اینکه زندگی امروزه بدون استفاده از فضای مجازی غیرقابل تصور است گفت در صورت عدم وجود قاعده در این فضا حق مردم تضییع خواهد شد.

زارع‌پور با اشاره به احضار مدیرعامل اینستاگرام به کنگره آمریکا برای پاسخ به آسیب‌های وارده به کودکان از سوی این پلتفرم اظهار داشت در این زمینه کم‌کاری‌هایی صورت گرفته اما سعی در رفع دغدغه خانواده‌ها داریم:

«هفته آینده از زیرساختی رونمایی خواهیم کرد که دغدغه خانواده‌ها درباره حضور کودکان در فضای مجازی را تاحدودی رفع می‌کند. سیم‌کارت کودک که مانع دسترسی او به محتوای نامناسب شده و ابزارهایی برای نظارت والدین در قالب یک پکیج برای والدین عرضه خواهند شد.»

وی با بیان اینکه پلتفرم‌های بومی نشان داده‌اند مشکل فنی در این زمینه وجود ندارد اظهار داشت برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی حتی چند سر و گردن از نمونه‌های خارجی بالاتر هستند؛ اپلیکیشن‌هایی که مورد اقبال قرار نگرفته‌اند نیز بایستی آسیب‌شناسی شوند.

وزیر ارتباطات همچنین به راه‌اندازی کمیسیون هوشمندسازی اشاره کرد که وظیفه فراهم کردن و سرعت بخشیدن به زیرساخت‌های توسعه فضای مجازی در کشور را عهده‌دار است: «این کمیسیون قوانین لازم را شناسایی و تدوین کرده و در قالب لایحه تقدیم مجلس خواهد شد.»

او همچنین به شورای اجرایی فناوری اطلاعات اشاره کرده و گفت:

«پیش از این شورای عالی فناوری اطلاعات در کشور فعال بود که با مصوبه شورای عالی فضای مجازی، به شورای اجرایی فناوری اطلاعات تغییر نام داد. این شورا توسعه فناوری اطلاعات را در دولت دنبال کرده که به ریاست رئیس جمهور و با حضور 15 نفر از وزیران تشکیل می‌شود. امروز اولین جلسه این شورا تشکیل و «مهدی اخوان بهابادی»، «محمد خوانساری» و «محمد کاظمی فرد» به عنوان اعضای حقیقی شورای اجرایی فناوری اطلاعات منصوب شدند.»

برنامه‌های صنعت فضایی کشور

زارع‌پور در بخش دیگری از سخنان خود به بحث صنعت فضایی کشور پرداخته و گفت: «بیش از یک دهه است که به جمع 10 کشور دارای فناوری ساخت و پرتاب ماهواره پیوسته‌ایم. شورای عالی فضایی ایران پس از 10 سال حدود 2 ماه پیش جلسه تشکیل داد و در آن برنامه یک ساله صنعت فضایی تصویب شد.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

او تثبیت ارسال ماهواره به لایه لئو، طراحی یک منظومه بومی، توسعه کاربردهای صنعت فضایی در زندگی روزمره مردم را مهم‌ترین بخش‌های برنامه یک ساله صنعت فضایی کشور دانست و گفت:

«تا سال 1401 بایستی بتوانیم ماهواره حداقل 100 کیلوگرمی را در مدار 500 کیلومتری زمین قرار دهیم. در آخرین پرتاب تحقیقاتی به مدار 470 کیلومتری رسیدیم و برای اولین بار سه محموله را با یک پرتاب ارسال کردیم اما سرعت کافی را نداشت و مرحله آخر موفق‌پذیر نبود.»

زارع‌پور اعتقاد دارد کشوری که به صنعت فضایی ورود کرده و محصولی در آن حوزه داشته باشد پیشرفت صنعتش از باقی کشورها بالاتر است از همین روی می‌توان با استفاده از سرریز فناوری در صنعت فضایی به ارتقای صنعت خودروسازی و تولید لوازم خانگی کمک کرد: «کشوری که بتواند ماهواره بومی و پرتابگر بومی بسازد، نشان می‌دهد صنعتش پیشرفته و مایه غرور ملی است. از همین روی بایستی سرریز این فناوری در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی استفاده شود. موضوعی که وزیر صنعت با تعامل با بخش‌های مختلف صنعت فضایی آن را پیش خواهد برد.»

او در ادامه به سند 10 ساله تصویب شده در شورای عالی فضایی اشاره کرده و اظهار داشت این سند افق بلند مدت را مشخص کرده و نگاهی به لایه ژئو که موقعیتی استراتژیک است، دارد: «رسیدن به این لایه کار سختی بوده و حداقل به یک برنامه 8 ساله نیاز است اما در جلسه بعدی شواری عالی فضایی برنامه فشرده‌تر و کوتاه‌تری برای آن ارائه خواهد شد.»

به گفته وی این برنامه‌های صنعت فضایی پاسخ‌گوی نیازهای زندگی روزمره مردم مانند افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • herogame
    herogame | ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

    البته ایشون گویا هیچ سر رشته ای در زمینه صنعت خودرو سازی ندارند چون این چیزی که ما میبینیم صنعت اسباب بازی سازی سایپا و ایران خودرو است که قطعات منسوخ شده در جهان را سر هم و مونتاژ کرده و به عنوان خودرو مدل جدید به مردم فرو می کنند. مردم انتخاب دیگری ندارند به لطف همین عزیزان دلسوز و فعال در زمینه صنعت خودرو و ارتباطات

  • avvvvab
    avvvvab | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

    سر به سر برو! زیادیت را نخواهیم
    و السلام

  • expert_developer
    expert_developer | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

    چرا آخه چیزی میگید که از مردم فحش بشنوید؟ اگر پول اضافه دارید به جای اینکه به خودروسازان دزد کمک کنید یا بریزید توی حلق پروژه های رانتی موتور جستجو و پیامرسان بومی و ... همین اینترنت داغون رو سر و سامان بدید.

مطالب پیشنهادی