ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موافقت با واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو
خودرو

نماینده مردم گرمسار و آرادان: با واردات ۵۰ ‌هزار دستگاه خودروی سواری موافقت شده است

براساس گفته‌های نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی با واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری موافقت شده است. به نظر می‌رسد علت اصلی که سبب شده مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۵

براساس گفته‌های نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی با واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری موافقت شده است.

به نظر می‌رسد علت اصلی که سبب شده مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری موافقت کند، جبران کسری بودجه در سال آینده است چرا که یکی از میانبرهای دولت‌ها برای جبران کسری بودجه اخذ عوارض و حقوق گمرکی اخذ شده از واردات خودروهای خارجی است.

براساس اطلاعاتی که پیش از این در رسانه‌ها منتشر شده بود، کمسیون صنایع یک درآمد ۶۰ هزار میلیاردی ناشی از واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری را پیش‌بینی کرده بود. درآمدی که به نظر می‌رسد حالا رضایت مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی را نیز کسب کرده است.

اردشیر مطهری با اشاره به تصویب واردات خودرو در کمیسیون مجلس از واردات ماشین‌آلات سنگین معادن و راه‌سازی، تریلی، کامیون و اتوبوس در سال آینده خبر داد و اظهار کرد: «بر اساس این مصوبه، با واردات ۵۰‌ هزار دستگاه خودروی سواری نیز موافقت شده و طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز جهت بررسی بیشتر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.»

شنیده حاکی از آن است که هم‌اکنون نیز از طریق کانال‌های غیررسمی خودرو به تعداد بسیار کم وارد کشور شده و با قیمت‌های چندبرابری به دست مشتری می‌رسد.

اتفاقا همین موضوع یکی از دلایل اصلی است که سبب شده نمایندگان مجلس بر تصویب طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو اصرار کنند. طرحی که در زمان تصویب اولیه سبب شد قیمت برخی از خودروهای خارجی در بازار تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز کاهش یابد.

پیش‌بینی می‌شود اگر اجازه واردات خودرو حتی به صورت مشروط صادر شود قیمت‌ها در بازار صادراتی‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. ضمن اینکه بازار خودروهای داخلی نیز از این موضوع تاثیر مستقیم پذیرفته و قیمت‌ها در بازار داخلی نیز کاهش قابل‌توجهی می‌یابد.

مطهری در خصوص رویکرد دولت و مجلس نسبت به خودروسازی نیز گفت: «در برخورد با وضعیت نگران‌کننده‌ای که در خصوص واردات خودرو در صنعت خودرو به وجود آمده دو سناریو می‌توان در پیش گرفت؛ سناریوی اول اینکه صنعت مذکور دارای مزیت نسبی است که در این حالت نباید نگران واردات خودرو و تاثیر آن بر اشتغال بود و سناریوی دوم این است که صنعت مذکور دارای مزیت نسبی در کشور نیست و در این حالت قطعا این نگرانی وجود دارد، زیرا صنعتی که در یک کشور مزیت نسبی ندارد قطعا باید کوچک شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی