ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فالکون 9 اسپیس ایکس
علمی

تعداد پرتاب‌های فالکون 9 اسپیس ایکس از شاتل فضایی بیشتر شد

اسپیس ایکس اخیرا بسیار فعال شده و به دفعات موشک فالکون 9 را راهی فضا کرده است. این شرکت با 10 پرتاب دیگر از ابتدای ماه دسامبر حالا حتی بیشتر از هفته‌ای یک پرتاب داشته ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

اسپیس ایکس اخیرا بسیار فعال شده و به دفعات موشک فالکون 9 را راهی فضا کرده است. این شرکت با 10 پرتاب دیگر از ابتدای ماه دسامبر حالا حتی بیشتر از هفته‌ای یک پرتاب داشته است. تمام ماموریت‌های موفقیت‌آمیز فالکون 9 باعث شده این موشک به یکی از ایمن‌ترین موشک‌های تاریخ تبدیل شود.

به گزارش وب‌سایت آرس‌تکنیکا، موشک فالکون 9 تاکنون 139 بار پرتاب شده و از این میان فقط یک بار ناموفق عمل کرده. این پرتاب ناموفق هم مربوط به تامین آذوقه ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماه ژوئن سال 2015 بود. البته این موشک در سپتامبر 2016 نیز در یک آزمایش پیش‌پرواز احتراق ایستا دچار مشکل شد.

فالکون 9 از سال 2020 با پشت سر گذاشتن موشک Atlas V از نظر تعداد پرتاب، باتجربه‌ترین و فعال‌ترین موشک در آمریکا محسوب می‌شود. البته در سطح جهانی موشک‌های روسی سایوز و پروتون تجربه بیشتری نسبت به موشک اسپیس ایکس دارند. سایوز با بیش از 1900 پرواز از سال 1957 پادشاه بلامنازع موشک‌های فضایی است. منتها بیش از 100 شکست را هم تجربه کرده است.

فالکون 9 اسپیس ایکس

فالکون 9 که از حدود یک دهه پیش کار خود را آغاز کرد، در ماه ژانویه به یک دستاورد چشمگیر در آمریکا دست یافت. تعداد پرتاب‌های این موشک از مجموع تعداد پرتاب‌های شاتل فضایی عبور کرد. آن موشک در طول بیش از سه دهه فعالیت 135 بار پرواز کرد و فقط 2 بار ناموفق بود. حالا اگر تعداد پروازهای موشک اسپیس ایکس را با شاتل مقایسه کنیم، می‌توانیم ببینیم که این رکورد در یک سوم زمان یادشده زده شده است.

فالکون 9؛ رکورددار در پرتاب‌های موفق متوالی

اسپیس ایکس از سپتامبر 2016 به بعد هیچ مشکل خاصی نداشته و رکورد 111 ماموریت موفق متوالی را با فالکون 9 به ثبت رسانده است. در طول تاریخ فقط دو موشک دیگر توانسته‌اند چنین عملکردی از خود نشان دهند: سایوز-U با 112 و موشک آمریکایی Delta II با 100 پرتاب موفق متوالی.

با این حال، دانشمند فضایی «جاناتان مک‌دوول» می‌گوید ماموریت Cosmos 2243 سایوز-U مربوط به سال 1993 یک شکست محسوب می‌شود، چون سیستم کنترل در طول مرحله نهایی احتراق Blok-I ناموفق بود و بار موشک به‌صورت خودکار منهم شد. با این حساب فالکون 9 می‌تواند به عنوان رکورددار بیشترین پرتاب موفق متوالی شناخته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی