ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازشگر انویدیا Hopper H100
تکنولوژی

پردازشگر گرافیکی انویدیا Hopper GH100 احتمالا 140 میلیارد ترانزیستور خواهد داشت

نسل بعدی پردازشگر گرافیکی انویدیا Hopper GH100 احتمالا تراشه‌ای فوق‌العاده قدرتمند خواهد بود. گزارشی تازه ادعا می‌کند که این تراشه توانسته 140 میلیارد ترانزیستور را درون بسته‌ای با لیتوگرافی 5 نانومتری جا دهد. چند هفته ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

نسل بعدی پردازشگر گرافیکی انویدیا Hopper GH100 احتمالا تراشه‌ای فوق‌العاده قدرتمند خواهد بود. گزارشی تازه ادعا می‌کند که این تراشه توانسته 140 میلیارد ترانزیستور را درون بسته‌ای با لیتوگرافی 5 نانومتری جا دهد.

چند هفته پیش گزارش شده بود که انویدیا Hopper GH100 با لیتوگرافی 5 نانومتری با اندازه دای (die) تقریبا برابر با 900 میلی‌متر مربع ساخته می‌شود. پس این تراشه می‌تواند بزرگ‌ترین GPU تاریخ باشد. اما حالا شایعه‌ای که در انجمن‌های گفتگوی Chiphell منتشر شده، می‌گوید این پردازشگر گرافیکی بیش از 140 میلیارد ترانزیستور را درون خود جا خواهد داد.

اگر درک صحیحی نسبت به 140 میلیارد ترانزیستور ندارید، برای مقایسه می‌توانید نگاهی به تراشه‌های دیتاسنترها بیندازید. مثلا سری AMD Instinct MI200 و انویدیا Ampere GA100 به ترتیب 58.2 و 54.2 میلیارد ترانزیستور دارند. بنابراین تعداد ترانزیستورهای Hopper GH100 حدود 2.5 برابر این تراشه‌هاست.

انویدیا

افزایش دو بابی تراکم ترازیستورهای انویدیا Hopper GH100

انویدیا Ampere A100 از لحاظ تراکم در هر میلی‌متر مربع 65.6 میلیون ترانزیستور جا داده، در حالی که AMD Instinct MI200 با در نظر گرفتن اندازه دای احتمالی 790 میلی‌متر مربعی، در هر میلی‌متر مربع 73.6 میلیون ترانزیستور دارد. حالا اگر اندازه دای GH100 را همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم در نظر بگیریم، تراکم این تراشه به 150 میلیون ترانزیستور در هر میلی‌متر مربع می‌رسد.

ولی فراموش نکنید که این ارقام فعلا در حد شایعه است و فقط برای پردازشگر تک ماژول GH100 در نظر گرفته شده. پردازشگرهای دارای ماژول چندگانه احتمالا دسته کاملا جدایی خواهند بود و تحت عنوان GH102 معرفی می‌شوند. فعلا اطلاعات بیشتری در این باره در دسترس نیست، اما گرافیک Hopper در هر دو طراحی ترانزیستورهای بسیار بیشتری خواهد داشت و از سازوکار بسته‌بندی پیشرفته 5 نانومتری استفاده می‌کند.

طبق شایعات قبلی، Hopper GH100 قرار است دو ماژول GPU نسل بعدی داشته باشد. بنابراین با 288 چندپردازنده استریم (SM) عرضه می‌شود. اگر هر SM مطابق معمول 64 هسته داشته باشد، با این حساب تعداد هسته‌های آن به 18432 می‌رسد که 2.25 برابر GA100 خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی