ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

خرید و فروش سانتافه 2018 با دلار 108 هزار تومانی؛ رکورد در بازار حبابی خودروهای وارداتی

روند افزایش قیمت خودروهای خارجی در چند سال اخیر و ممنوعیت واردات خودرو و نبود خودرو صفر در بازار سبب شده است بازار خودرو چندان رونقی نداشته باشد و شاهد افزایش غیر منطقی قیمت خودروهای ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

روند افزایش قیمت خودروهای خارجی در چند سال اخیر و ممنوعیت واردات خودرو و نبود خودرو صفر در بازار سبب شده است بازار خودرو چندان رونقی نداشته باشد و شاهد افزایش غیر منطقی قیمت خودروهای خارجی کار کرده باشیم، به شکلی که برخی از خودروهای محبوب نظیر هیوندای سانتافه، گویی که با دلار 108 هزار تومانی خرید و فروش می شوند. اما حالا اما زمزمه‌های احیای برجام و کاهش قیمت خودروهای خارجی به گوش می‌رسد. زمزمه‌هایی که امید می‌رود در صورت تحقق، شرایط بازار را به کلی تکان دهد.

اگر برجام احیا شود بسته به میزانی که نرخ دلار کاهش یابد شاهد کاهش قیمت خودروها به خصوص قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی خواهیم بود. به طور قطع خودروهای تولید داخل نیز تاثیر خواهند پذیرفت.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودروسازی کشورمان می‌گوید اگر برجام احیا شود، برخی از خودروهای چینی تا 50 درصد کاهش قیمت را نیز ممکن است تجربه کنند. البته این موضوع منوط به دست‌یابی به یک توافق محکم و پایدار و کاهش نرخ ارز است.

به عقیده وی احیای برجام به طور کلی سبب کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت خودروهای خارجی خواهد شد.

البته لازم به تاکید است که میزان کاهش قیمت خودروهای خارجی به هر صورت وابستگی فراوانی به نرخ ارز خواهد داشت. به طور قطع اگر بهای دلار نهایتا تا 25 هزار تومان کاهش یابد و واردات آزاد نشود، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها به طور قابل‌ملاحظه‌ای تغییر کند.

بنابراین موضوع دیگری که به طور قطع می‌تواند بر کاهش قیمت خودروهای خارجی تاثیر فراوان بگذارد آزادسازی واردات خودرو است.

بسیاری ممنوعیت 4 ساله واردات را مقصر اصلی افزایش غیر منطقی قیمت خودروهای خارجی می‌دانند.

قیمت سانتافه با دلار 108 هزار تومانی تعیین می‌شود

جالب است بدانید در حال حاضر برخی از خودروهای کارکرده وارداتی با دلارهای 70 تا 100 هزار تومانی در بازار فروخته می‌شود و در پی جدی شدن توافق هسته ای و یا آزاد شدن واردات خودرو به کشور، مسلما این شرایط نیز تغییر خواهد کرد.

در حال حاضر قیمت یک دستگاه سانتافه 4 سیلندر دو دیفرانسیل 2018 در تهران 2 میلیارد و 900 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود؛ در حالی که این خودرو در بازار دبی حدود 27 هزار دلار است. به عبارت دیگر قیمت سانتافه 2018 در بازار ایران با دلار 108 هزارتومانی به فروش می‌رسد.

همچنین قیمت یک دستگاه سراتو 2 لیتری اتوماتیک مدل 2018 در بازار تهران حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان است. این خودرو در بازار دبی حدود 22 هزار و 500 دلار قیمت دارد. با یک محاسبه ساده می‌توان گفت این خودرو با دلار 66 هزار و 500 تومانی معامله است.

قیمت یک دستگاه النترا 2 لیتری 2018 در تهران حدود یک میلیارد و 510 میلیون تومان است. قیمت این خودرو در بازار دبی حدود 17هزار دلار است. در واقع این خودرو در بازار ایران با دلار حدود 88 هزار تومانی فروخته می‌شود.

بنابراین همانطور که از شواهد امر پیداست، تناسب چندانی بین قیمت خودروهای وارداتی موجود در بازار وجود ندارد و در صورت تغییر شرایط کلان، ترکیدن حباب قیمتی بسیاری از خودروهای وارداتی که بی دلیل، چنین گران شده اند، کاملا قطعی خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی