ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماهواره استارلینک
علمی

انتشار ویدیویی از ماهواره‌های خارج شده از مدار استارلینک در اثر طوفان خورشیدی [تماشا کنید]

همانطور که چند روز قبل گزارش شده بود، طوفان خورشیدی حدود 40 ماهواره از 49 ماهواره استارلینک را نابود کرد که اخیرا پرتاب شده بودند. حالا ویدیویی از نابودی ماهواره‌های شرکت اسپیس ایکس منتشر شده است که پدیده ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

همانطور که چند روز قبل گزارش شده بود، طوفان خورشیدی حدود 40 ماهواره از 49 ماهواره استارلینک را نابود کرد که اخیرا پرتاب شده بودند. حالا ویدیویی از نابودی ماهواره‌های شرکت اسپیس ایکس منتشر شده است که پدیده زیبا و البته غم انگیزی را نشان می‌دهد.

اسپیس ایکس در تاریخ 3 فوریه (14 بهمن) 49 ماهوراه را به مدار پایین زمین پرتاب کرد تا به صورت فلکی اینترنتی عظیم و در حال رشد استارلینک خود کمک کند. اما بیشتر این ماهواره‌های تازه ساخته شده به لطف فوران قدرتمند شراره‌های خورشیدی، قرار نیست هیچ سیگنالی را به زمین ارسال کنند، زیرا نابود شده‌اند.

هرچند اسپیس ایکس هنوز به طور رسمی تایید نکرده است که این ویدیو واقعا ماهواره‌های خودش را نشان می‌دهد، کارشناسان با بررسی مسیر آن متوجه اطلاعاتی شده‌اند و به این نتیجه رسیدند که ماهوارهای نابود شده استارلینک به احتمال زیاد دوباره وارد جو شده و نابود می‌شوند. در تحلیل یکی از سایت‌ها توضیح داده شده که این ویدیو کاملا به زباله‌های فضایی مربوط می‌شود و نه شهاب سنگ. علاوه بر این، دکتر «مارکو لانگربوگ» متخصص هلندی تایید می‌کند که انحراف آن‌ها با ماهواره استارلینک مطابقت دارد.

ماهواره‌های نابود شده استارلینک بسیار سنگین هستند. وزن آن‌ها حدود 260 کیلوگرم و اندازه آن‌ها حدود 3 متر در 1.5 متر است. با این حال، تمام آن‌ها پس از وارد شدن به جو زمین از بین می‌روند و اسپیس ایکس انتظار ندارد هیچ کدام از آن‌ها به سطح سیاره زمین برسند. احتمال می‌رود در روزهای آینده نیز نور افشانی‌های بیشتری به دنبال نابود شدن ماهواره‌ها اتفاق بیفتد و حتی برخی از آن‌ها ممکن است قابل رویت باشند، اما زمان و مکان دقیق آن‌ها چندان مشخص نیست.

لانگربوگ در این رابطه توضیح می‌دهد:

در هفته‌های آینده، شانس دیدن مجدد ماهواره برای افرادی که بین 53 [درجه عرض شمالی] و 53 جنوبی هستند بیشتر است، بنابراین حواستان به آسمان باشد!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۳ بهمن ۱۴۰۰

    یک ماموریت و یک پرتاب تقریبا به طور کامل هدر رفت،احتمالا در پرتاب های بعدی چند کیلومتر ارتفاع اولیه مدار رو افزایش بدن(در ازای کاهش تعداد ماهواره‌ها در هر پرتاب)تا این مشکل برطرف بشه

  • molavy
    molavy | ۲۳ بهمن ۱۴۰۰

    یعنی رفت هوا ایده استارلینک
    بقیه ماهواره ها چی کار میکنم پس

    • Amir_Safari
      Amir_Safari | ۲۳ بهمن ۱۴۰۰

      ۲۰۰۰ ماهواره پرتاب کرده تا الان،با این اتفاق فقط ۴۰ تایی ک به تازگی پرتاب شده بود و هنوز فرصت افزایش ارتفاع نداشتن و در اثر افزایش درگ ناشی از حجیم شدن اتمسفر در اثر فعالیت خورشیدی از بین رفتن و خللی در استارلینک ایجاد نشده اصلا

مطالب پیشنهادی