ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت روی دستگاه سرفیس جدیدی با تراشه اسنپدراگون کار می‌کند

بیش از دو سال است که مایکروسافت از سرفیس پرو ایکس، اولین تبلت/لپ‌تاپش با تراشه ARM و نسخه کامل ویندوز رونمایی کرده است. از آن زمان تا به امروز، سرفیس پرو ایکس دوبار بروزرسانی شده ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

بیش از دو سال است که مایکروسافت از سرفیس پرو ایکس، اولین تبلت/لپ‌تاپش با تراشه ARM و نسخه کامل ویندوز رونمایی کرده است. از آن زمان تا به امروز، سرفیس پرو ایکس دوبار بروزرسانی شده که البته این آپدیت‌ها بسیار جزئی بوده‌اند. حالا به نظر می‌رسد مایکروسافت روی نسل جدید این دستگاه، سرفیس پرو ایکس 2 کار می‌کند که به تراشه اسنپدراگون 8cx Gen 3 مجهز می‌شود.

این محصول اخیرا با تراشه جدید کوالکام در بنچمارک گیک‌بنچ رویت شده که نتایج مختلفی را در اختیارمان قرار می‌دهد. در بخش تک هسته‌ای این دستگاه امتیازهایی در محدوده 867 تا 1005 و در بخش چند هسته‌ای امتیازهایی در محدوده 4748 تا 5574 را کسب کرده است.

سرفیس پرو ایکس 2 با تراشه‌ای جدید

در بازار پی‌سی‌های ویندوزی با تراشه‌های آرم شاهد چهار چیپ اسنپدراگون 8cx، اسنپدراگون 8cx Gen 2، مایکروسافت SQ1 و SQ2 بوده‌ایم که اگرچه برندهای مختلفی را یدک می‌کشند، اما در عمل یکی هستند و تنها بهبودهایی را تجربه کرده‌اند. اما نسل بعدی تراشه کوالکام، داستان متفاوتی دارد.

سرفیس پرو ایکس 2

اسنپدراگون 8cx Gen 3 یک تراشه جدید است که اواخر 2021 معرفی شد. اگرچه کوالکام آن زمان نتایج بنچمارک آن را منتشر نکرد، اما ادعایی را درباره عملکردش مطرح کرد. حالا طبق نتایج بنچمارک‌ها، این چیپ در بخش تک هسته‌ای عملکردی مشابه Core i5-1035G4 دارد که در بخش تک هسته‌ای امتیاز 1085 را کسب می‌کند. اسنپدراگون 8cx Gen 2 حتی می‌تواند رایزن 5 4500U با امتیاز 969 را هم شکست دهد.

در بخش چند هسته‌ای هم اسنپدراگون 8cx Gen 3 عملکردی مشابه Core i7-1185G7 و رایزن 7 5800U دارد که به ترتیب امتیازهای 5518 و 5524 را کسب می‌کنند. البته همانطور که می‌دانید، نتایج یک بنچمارک نمی‌تواند عاملی تعیین‌کننده در عملکرد یک تراشه باشد. با این وجود انتظار می‌رود تراشه جدید کوالکام عملکرد بسیار خوبی از خودش نشان دهد.

احتمالا اولین دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون 8cx Gen 3 در کنگره جهانی موبایل در ماه جاری میلادی معرفی خواهند شد، با این حال انتظار نداریم تا رویداد بهاره مایکروسافت با سرفیس پرو ایکس 2 روبه‌رو شویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی