ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شاهکوه رگولاتوری
فناوری ایران

رئیس رگولاتوری: با پروژه فیبر نوری حداقل سرعت اینترنت مشترکین 30 مگابیت بر ثانیه خواهد بود

رئیس سازمان رگولاتوری اعلام کرد با پروژه توسعه فیبر نوری تمامی خانوارها حداقل به سرعت 30 مگابیت بر ثانیه دسترسی خواهند داشت. به گفته وی در حال حاضر تنها 5 درصد از مشترکین اینترنت ثابت ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۳

رئیس سازمان رگولاتوری اعلام کرد با پروژه توسعه فیبر نوری تمامی خانوارها حداقل به سرعت 30 مگابیت بر ثانیه دسترسی خواهند داشت. به گفته وی در حال حاضر تنها 5 درصد از مشترکین اینترنت ثابت به سرعت بالای 25 مگابیت بر ثانیه دسترسی دارند.

«صادق عباسی شاهکوه»، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مراسم «آغاز طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری FTTx» به تشریح اقدامات انجام شده پرداخت و گفت:

«توسعه ارتباطات ثابت با فیبر نوری و FFTH محقق می‌شود. این در حالی است که دورکاری و آموزش مجازی به همه ثابت کرد که اینترنت چه نقش بزرگی در زندگی همه دارد و توسعه آن ضرورت به حساب می‌آید.»

او با بیان اینکه طی دو سال اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که اتکا به شبکه موبایل کافی نیست، افزود: «در تکنولوژی‌های موجود و حوزه پهن‌باند ثابت به سراغ توسعه FFTH رفتیم. اگر فیبر نوری تا داخل ساختمان‌ها و منازل کشیده شود، عملا چیزی به اسم محدودیت سرعت دیگر وجود نخوهد داشت.»

رئیس رگولاتوری

به گفته شاهکوه توسعه فیبرنوری مزایای زیادی را به دنبال خواهد داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش مصرف انرژی، توسعه 5G، رشد تولید ناخالص ملی، کاهش شکاف دیجیتالی، اشتغال‌زایی، افزایش کیفیت خدمات و... اشاره کرد: «تا پایان دولت بایستی حداقل 10 درصد پوشش شبکه موبایل بر بستر 5G باشد. برای این موضوع برنامه‌هایی داریم و مزایده فرکانس‌های این شبکه از سال آینده آغاز خواهد شد.»

ارائه سرعت حداقل 30 مگابیت بر ثانیه به تمامی مشترکین

رئیس سازمان رگولاتوری با بیان اینکه در حال حاضر تنها 5 درصد از خانوارهای ایرانی امکان دسترسی به سرعت بالای 25 مگابیت بر ثانیه را دارند از لزوم توسعه فیبر نوری سخن گفت تا طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی بتوانند این سرویس را به 80 درصد از خانوارها ارائه کنند:

«اپراتورهای بخش خصوصی نیز باید در کنار ما باشند و همت کنند. این مساله سرمایه گذاری بزرگی می‌خواهد و ما هم به آن‌ها متکی هستیم و به همین منظور کمک حالشان خواهیم بود.»

طبق برنامه سازمان تنظیم مقررات، با این پروژه بایستی تمامی مشترکین به اینترنت حداقل 30 مگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا کنند، برای بیش از نیمی از خانوارها نیز باید سرعت 100 مگابیت بر ثانیه در دسترس باشد. اینترنت با سرعت بالای یک گیگابیت بر ثانیه نیز حداقل بایستی در دسترس 10 درصد مشترکین باشد.

به گفته شاهکوه فیبرکشی بایستی حداقل تا 500 متری منزل و محل کسب‌وکارها کشیده شود تا در صورت تقاضای مردم، اپراتورها بتوانند ظرف 30 روز، سرویس‌های درخواستی را ارائه کنند.

او با بیان اینکه در پروژه توسعه فیبر نوری دو رویکرد اقتصادی بودن برای فعالیت بخش خصوصی و دسترسی همه مردم به این خدمات را دنبال می‌کنند، گفت:

«تقریبا 16 درصد خانوارها در تهران هستند، 22 درصد دیگر در هفت کلانشهر و 46 درصد در سایر شهرها ساکن‌اند. با توجه به این آمار بایستی به گونه‌ای هدف‌گذاری کنیم تا همه مردم در اقصی نقاط کشور به این خدمات دسترسی پیدا کنند. برای سال 1401 حدود 5 میلیون، برای 1402 حدود 7 میلیون و برای 1403 حدود 8 میلیون پورت فیبر نوری را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.»

شاهکوه در ادامه اظهار داشت چارچوب‌های مناسبی تهیه شده و بایستی همپای بخش خصوصی مقررات تکمیلی تنظیم شود تا همه چیز به نحو احسن پیش رود: «در صورت تصویب یک سری موارد در مجلس، پشتیبانی‌های خوبی از این پروژه توسط ما انجام خواهد شد. به دنبال این هستیم تا اپراتورها تقسیم شوند و هر اپراتور یک منطقه را توسعه دهد. البته این بدان معنا نیست که سرویس‌دهی انحصاری شود و مراقب این موضوع هستیم.»

بیش از یک میلیون خانوار، تحت پوشش سرویس فیبر نوری

او به اهمیت ایجاد تقاضا در مردم نیز اشاره کرد و گفت بایستی حمایت‌هایی در این زمینه رخ دهد تا مردم خواهان سرویس‌های بر بستر فیبر نوری شوند: «در حال حاضر نیز تنها 25 درصد افرادی که این سرویس را خواستند به کاربران فعال تبدیل شده‌اند».

به گفته رئیس رگولاتوری سایت پایش پیشرفت طرح توسعه فیبر نوری نیز راه اندازی شده و به آدرس IRANFTTX.IR قابل مشاهده است: «آمار حال حاضر می‌گوید یک میلیون و 347 هزار خانوار تحت پوشش این سرویس هستند. ناگفته نماند از این مقدار  حدود 260 هزار متعلق به کاربران سرویس VDSL است.»

شاهکوه رگولاتوری

گفتنی است افتتاح پروژه امروز شامل فعالیت 540 هزار و 878 پورت است که بیشترین سهم به شرکت مخابرات باز می‌گردد. شاتل نیز شهر قم را به این سرویس مجهز کرد و شرکت صبانت، فناپ، ایرانیان نت و آسیاتک نیز پورت‌های دیگری را در سراسر کشور راه اندازی کردند.

‏به گفته شاهکوه شهرهای قم و مشهد برای شروع پروژه فیبر نوری در نظر گرفته شده‌اند چرا که شهرهایی متبرک هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Memol_17
    Memol_17 | ۲۵ فروردین ۱۴۰۱

    الان ۱٬۴۱۶٬۸۹۲ خانوار هست که با میانگین 4 نفر میشه 5,667,568 نفر ینی با جمعیت 86 میلیونی حدودا از هر 15 نفر 1 نفر به فیبر نوری دسترسی داره یا از هر 4 خانوار 1 خانوار در ایران فیبر نوری هست که به وضوح دروغ هست. شما پیگیری کنید میبینید در همین مشهد حداقلدر 4 سال اخیر در خبرها 5 بار پروژه فیبر نوری برای ارائه به مردم افتتاحیه ش گرفته شده و گفتن تا پایان همون سال انقد فیبر میدیم. که ندادن! شک ندارم اینم مثل قبلیا دروغه!!! خالی بندان و دروغگویان

  • رضا
    رضا | ۳ اسفند ۱۴۰۰

    من فیبر نوری ساتفاده می‌کنم و سرعتش ۲۰۰ مگابیته. شهر ما زیر ساخت‌ها در جاهایی که مشتری دارن فراهمه

  • محمد حیپری
    محمد حیپری | ۲۸ بهمن ۱۴۰۰

    من اگه پولش را داشتم میرفتم گوشی می‌خریدم 3
    میلیون هزینه اولیه؟!!!

  • Farshid Naji
    Farshid Naji | ۲۷ بهمن ۱۴۰۰

    مردم ما فقط بلدن غز بزنند، طرف بدون تحقیق اینجا ماشین حساب ضرب و تقسیم میکنه ! اصلا خبر رو خوندی ؟ میگه حداقل سرعت ! حداقل سرعت adsl میشه ۱۲۸ کیلوبایت، بعنی حداقل فیبر نوری تو ایران ۳۲ برابر هست، در ضمن من خبری از حداکثر سرعتش تو ایران ندارم ولی تو آپارات سرچ کنید کلی ویدیو با سرعت ۱۲ مگابایت بر ثانیه یا ۱۰۰مگابیت برثانیه و بیشتر میاره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی