ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برای اولین بار یک زن مبتلا به HIV با سلول‌های بنیادی درمان شد

یک بیمار آمریکایی مبتلا به سرطان خون به اولین زن و سومین فردی تبدیل شد که محققان با سلول‌های بنیادی ویروس HIV را در بدن او درمان کردند. او سلول‌های بنیادی خود را از بیماری ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

یک بیمار آمریکایی مبتلا به سرطان خون به اولین زن و سومین فردی تبدیل شد که محققان با سلول‌های بنیادی ویروس HIV را در بدن او درمان کردند. او سلول‌های بنیادی خود را از بیماری دریافت کرده که به‌طور طبیعی به این ویروس مقاوم بوده است.

به گزارش رویترز، محققان در کنفرانس Retroviruses and Opportunistic Infections در دنور آمریکا اعلام کرده‌اند که برای اولین بار توانسته‌اند با استفاده از خون بند ناف، یک بیمار میانسال مبتلا به ویروس HIV را درمان کنند. این روش درمانی جدید می‌تواند در اختیار شمار بیشتری از مردم قرار بگیرد.

در بدن این بیمار که به منظور درمان لوسمی حاد مغز استخوان در حال دریافت خون بند ناف بوده، از ابتدای دوره درمان، یعنی از 14 ماه پیش، اثری از ویروس HIV دیده نمی‌شود. دو بیمار قبلی که با سلول‌های بنیادی درمان شده بودند، مرد بودند.

درمان HIV با سلول‌های بنیادی خون بند ناف

«شارون لوین»، رئیس انجمن بین‌المللی ایدز در بیانیه‌ای در این باره گفت: «این مورد سومین نمونه درمان در این شرایط و اولین نمونه درمان یک زن مبتلا به HIV است.» این نمونه بخشی از یک تحقیق بزرگ‌تر به رهبری دکتر «ایوون برایسون» از دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس (UCLA) و دکتر «دبرا پرساد» از دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور است. این دو نفر در تحقیقات خود 25 بیمار مبتلا به ویروس HIV را دنبال می‌کنند که برای درمان بیماری‌های دیگری مثل سرطان در حال دریافت سلول‌های بنیادی از طریق خون بند ناف هستند.

محققان ابتدا با شیمی‌درمانی سلول‌های سرطانی بدن بیماران را از بین می‌برند. سپس سلول‌های بنیادی را از افرادی که دارای جهش‌های ژنتیکی خاصی هستند به بیماران پیوند می‌زنند. جهش‌های ژنتیکی در اهداکننده باعث شده سلول‌های بدن این افراد گیرنده‌های لازم برای ارتباط با ویروس HIV را نداشته باشند.

لوین می‌گوید پیوند مغز استخوان راهبرد مناسبی برای درمان HIV در اکثر افراد نیست. ولی گزارش حاضر تایید می‌کند که درمان HIV ممکن است و ژن‌درمانی هم می‌تواند به عنوان یک استراتژی قابل قبول برای مبارزه با این بیماری استفاده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی