ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گرمایش زمین
علمی

استارتاپ آمریکایی با سوزاندن ضایعات کشاورزی به معضل گرمایش زمین کمک می‌کند

استارتاپ آمریکایی ایده جالبی را دنبال می‌کند و قصد دارد با سوزاندن ضایعات کشاورزی از جمله تکه‌های چوب یا میوه‌های بلااستفاده با گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی مبارزه کند. این استارتاپ قصد دارد ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

استارتاپ آمریکایی ایده جالبی را دنبال می‌کند و قصد دارد با سوزاندن ضایعات کشاورزی از جمله تکه‌های چوب یا میوه‌های بلااستفاده با گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی مبارزه کند.

این استارتاپ قصد دارد نوع جدیدی از کارخانه تولید سوخت را راه‌اندازی کند که قادر است دی‌اکسیدکربن موجود در محیط را جذب کرده و با از بین بردن آن با گرمایش زمین مبارزه کند.

این ایده که توسط شرکت «Mote» در آمریکا ارائه شده است، در نواحی که زباله‌های کشاورزی بیشتر هستند، کاربرد دارد. طرح کلی ایده به این صورت است که مواد باقی‌مانده و ضایعات کشاورزی، مانند تکه‌های چوب یا میوه‌های بلااستفاده تا دمای بالاتر از 1500 درجه فارنهایت گرم می‌شوند. میزان این گرما باید به حدی باشد که هیدروژن و دی‌اکسیدکربن تولید شود. Mote قصد دارد دی‌اکسیدکربن تولید شده را طی فرآیندی شیمیایی جدا کرده و آن را به اعماق زمین – درون سفره‌های آب شور و یا چاه‌های نفت تخلیه شده – پمپ کند. از سوی دیگر، هیدروژن تولید شده نیز در وسایل حمل و نقل بدون آلودگی کاربرد دارد.

در این فرآیند باید کربن جذب شده توسط گیاهان در حین رشد به صورت مرتب ذخیره شود. هیدروژن  نیز باید به فروش برسد تا هزینه‌های بالای این فرآیند تامین گردد. Mote می‌گوید: « این تاسیسات، اولین تاسیساتی هستند که توده‌های زباله را به هیدروژن تبدیل می‌کنند و قادر هستند کربن را ذخیره کنند. پیش از این دانشمندان در تلاش برای مبارزه با گرمایش زمین و تغییرات آب و هوا، به جداسازی و جذب کربن دست زده‌اند. این روش به صورت خلاصه «BECCS» نام دارد.»

گرمایش زمین

این روش در بلند مدت می‌تواند میزان گازهای گلخانه‌ای موجود در اتمسفر را کاهش دهد. با این‌حال، چالش‌های جدی برای انجام آن به صورت مقرون به صرفه و قابل اطمینان وجود دارد.

گرمایش زمین و چالش‌های رفع آن

«دن سانچز» مدیر آزمایشگاه حذف کربن در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: « فرآیندی که شرکت Mote در نظر دارد، از نظر فنی دشوار و پرهزینه است. این کار نیاز به پیش تصفیه دقیق ضایعات و پالوده کردن گاز ناشی از سوختن زباله‌ها دارد. همچنین جمع‌آوری ضایعات از نقاط مختلف پرهزینه است.»

با این‌حال، Mote می‌تواند رویکرد موثرتر روش BECCS باشد، زیرا سوخت حاصل از این روش بدون کربن است – درحالیکه در انواع دیگر روش‌ها، همواره میزان مشخصی از کربن ناشی از سوخت وارد هوا می‌شود.

«مک کندی» مدیر اجرایی شرکت Mote می‌گوید: «تاسیسات لازم برای پیاده‌سازی چنین طرحی را می‌توان طی چند سال و با استفاده از حمایت‌های دولت ایجاد کرد. ما امیدوار هستیم کارخانه‌های بیشتری در کالیفرنیا و سپس در سراسر جهان از این روش برای حذف کربن و کمک به کنترل تغییرات آب و هوا استفاده کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی