ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

مدیرعامل وندار: کندی سرعت اینترنت باعث به وجود آمدن چالش‌های جدی در شبکه پرداخت خواهد شد

مدیرعامل وندار با بیان اینکه سرعت و کیفیت اینترنت به شدت افت کرده و اگر چاره‌ای برای بهبود و تغییر آن نشود، از احتمال چالش‌های جدی در فاصله 20 تا 29 اسفند در شبکه پرداخت ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۷

مدیرعامل وندار با بیان اینکه سرعت و کیفیت اینترنت به شدت افت کرده و اگر چاره‌ای برای بهبود و تغییر آن نشود، از احتمال چالش‌های جدی در فاصله 20 تا 29 اسفند در شبکه پرداخت خبر داد.

«مهدی عبادی» با اشاره به اینکه سرعت پایین اینترنت و همچنین کیفیت نامناسب آن منجر به افزایش تعداد تراکنش‌های ناموفق در چند رو اخیر شده، گفت: «اگر همین روند ادامه پیدا کند به طور قطع در فاصله زمانی بین 20 تا 29 اسفندماه شاهد چالش و بحران جدی در تجارت الکترونیکی کشور و در ادامه صنعت پرداخت کشور خواهیم بود.»

کاهش سرعت اینترنت و نقش آن بر خریدهای شب عید

پایان سال و استرس برای مدیریت حساب‌های بانکی، پرداخت‌ها و بستن پرونده‌های مالی شخصی و کلان که یک سال کامل باز بوده ماجرایی تازه نیست. عدم پاسخگویی سرویس‌های آنلاین هم در روزهای پایانی سال موضوعی نیست که هیچوقت با آن مواجه نشده باشیم.

اما در سال‌های قبل هشدار و نگرانی درباره این موضوع به طور جدی مطرح نشده بود. حالا اما دبیر سابق انجمن فین‌تک و عضو فعلی هیئت مدیره این انجمن نسبت به این موضوع و اثرگذاری کیفیت اینترنت نسبت به آن ابراز نگرانی کرده. او عامل اصلی این چالش را هم کیفیت پایین اینترنت و همچنین سرعت پایین آن عنوان کرده است.

عبادی با انتقاد از سرعت بسیار پایین اینترنت و اثرگذاری آن بر عدم اجرایی شدن تراکنش‌‌های بانکی گفت: «یک تراکنش بانکی حجمی بسیار پایین دارد. در حقیقت این حجم گاهی به زیر 50 کیلو بایت می‌رسد. اما نوع تکنولوژی‌هایی که این تراکنش را پیش می‌برد، نیازمند پایداری بسیاری بالایی در اینترنت است.»

او با توضیح درباره روند انجام تراکنش‌های اینترنتی گفت: «درخواست پرداخت به سمت بانک ارسال می‌شود و بانک باید در یک فاصله زمانی کوتاه حدود چند ده میلی ثانیه باید درخواست را پاسخ دهد. این در حالی است که در چند هفته اخیر این زمان پاسخگویی افزایش پیدا کرده و یک تا چند ثانیه رسیده است.»

اختلال در صنعت پرداخت حاصل سرعت پایین اینترنت

این تاخیر در زمان پاسخگویی به گفته عبادی به طور یکباره در تمامی ارتباطات به شدت افزایش داشته و همین موضوع نشان‌دهنده آن است که این اختلال حاصل کندی اینترنت است.

مدیرعامل وندار همچنین با اشاره به تاثیری که کندی اینترنت بر کاهش کیفیت ارتباطات و جلسات کاری شرکت‌ها خواهد داشت، گفت: «تمامی کسب‌وکارهایی که روند کاری خود را بر اساس دورکاری مدیریت می‌کنند، اخیرا به دلیل افت سرعت اینترنت هم دچار مشکل شده‌اند.»

عبادی با اشاره به اینکه فعالیت صنعت تجارت الکترونیکی در اسفند ماه حداقل 2 تا 3 برابر می‌شود، گفت: «تاخیر در پاسخگویی به درخواست پرداخت که حاصل کندی سرعت اینترنت است، منجر به کاهش تعداد تراکنش‌های موفق می‌شود. البته کیفیت سرویس اپراتورهای موبایل هم به دلیل دریافت رمز دوم پویا بر این موضوع اثر دارد.»

به گفته او مشاهدات میدانی و تجربه خرید در روزهای اسفندماه نشان دهنده آن است که این موضوع به دلیل کندی سرعت اینترنت با استفاده از سرویس‌های دستگاه کارت‌خوان بانکی و همچنین سرویس‌های پرداخت آنلاین موفقیت‌آمیز نیست.

او همچنین به سقف برداشت 200 هزارتومانی پول نقد از دستگاه‌های ATM اشاره کرد و گفت: «اگر فردی خریدی بیش از این سقف داشته باشد قطعا به دلیل عدم دسترسی به پول نقد دچار چالش خواهد شد.»

چالشی متفاوتی با سال‌های قبل

عبادی در پاسخ به این پرسش که چنین اختلالی در سال‌های قبل هم ایجاد شده بود، با این وجود، وضعیت امسال با سال‌های قبل چه تفاوتی دارد، گفت: « امسال ابعاد این موضوع نسبت به سال‌های قبل بسیار افزایش پیدا کرده و به نظر می‌رسد اثرگذاری آن هم بیشتر باشد.»

این عضو هیئت مدیره انجمن فین‌تک با اشاره به ضرورت شارژ پول نقد دستگاه‌های ATM گفت: «هرچند تعداد این دستگاه‌ها در چند سال گذشته افزایش پیدا کرده، اما تامین این حجم از پول نقد، خود یک چالش جدی است.»

مدیرعامل وندار با اشاره به کاهش تعداد تراکنش‌های موفق در یک هفته گذشته گفت: « تراکنش‌های موفق فقط در وندار نزدیک به 5 و نیم درصد کاهش داشته است. این به معنی کاهش تعداد کلی تراکنش‌ها نیست. بلکه به این معنی است که کاربر سعی در انجام تراکنش داشته اما به دلیل مشکلاتی که بیان شد، این سعی منجر به تراکنش موفق نشده است.»

او در بخش دیگری از توضیحات خود در پاسخ به این پرسش که آیا چالش انجام نشدن تراکنش‌های بانکی از طرف فعالان این حوزه، از مسیر بانک مرکزی هم پیگیری شده است، یا خیر گفت: «همچنان اطلاعات خود را به بانک مرکزی یا شاپرک ارائه نداده‌ایم. اما این امکان وجود دارد که به زودی انجمن فین‌تک این موضوع را از این مسیر هم پیگیری کند.»

سرعت اینترنت، مسیر حیات در دنیای امروز

حالا با وجود پافشاری وزیر ارتباطات بر اینکه هیچ گامی در مسیر کندی اینترنت برداشته نشده و وضعیت فعلی حاصل بحرانی است که از 10 سال قبل تا امروز ادامه دار پیش رفته، باید دید آیا گامی در راستای تغییر در سرعت اینترنت از سوی وزارت ارتباطات برداشته خواهد شد؟

کندی یکپارچه اینترنت فقط بر استفاده کاربران عادی از فضای مجازی سایه ننداخته است. این موضوع همه ابعاد زندگی در دنیایی که به طور جدی وابسته به اینترنت با کیفیت است را تحت شعاع قرار داده. خریدهای روزمره ریز و درشت تا معادلات کلان تجارت الکترونیکی همه در انتظار حال خوش اینترنت است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۳ اسفند ۱۴۰۰

    شبکۀ پرداخت را کاریش ندارند! جانا
    از شبکۀ دریافت می‌دزدند
    و السلام

مطالب پیشنهادی