ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وضعیت اینترنت
فناوری ایران

گزارش رگولاتوری از عملکرد اپراتورهای موبایل: کاهش سرعت اینترنت تایید شد

براساس گزارش رگولاتوری از وضعیت اینترنت دو اپراتور موبایل، سرعت اینترنت نسل 4 طی یک سال گذشته کاهش یافته است. از نظر این سازمان، کاهش سرعت اینترنت اپراتورهای موبایل ناشی از افزایش مصرف کاربران بوده ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۰

براساس گزارش رگولاتوری از وضعیت اینترنت دو اپراتور موبایل، سرعت اینترنت نسل 4 طی یک سال گذشته کاهش یافته است. از نظر این سازمان، کاهش سرعت اینترنت اپراتورهای موبایل ناشی از افزایش مصرف کاربران بوده است؛ که عامل اصلی آن عدم توسعه اپراتورها متناسب افزایش مصرف مشتریان

رگولاتوری گزارشی از بررسی وضعیت اینترنت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل طی یک سال گذشته را منتشر کرد. این اطلاعات از سامانه‌های مدیریت شبکه اپراتورها استخراج شده است.

تجزیه و تحلیل اطلاعات همراه اول نشان می‌دهد حجم دیتای مصرفی مشتریان (Payload) این اپراتور در یک سال گذشته از 12 هزار ترابایت به 17 هزار و 200 ترابایت رسیده است؛ که 43 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش سهم مصرف نسل 3 همراه اول در کل کشور از 2هزار و550 ترابایت به 2هزار و 640 ترابایت رسیده که معادل حدود 16 در صد از کل بوده و سهم نسل چهارم نیز از 9هزار و 450 ترابایت به 14هزار و 560 ترابایت رسیده یعنی حدود 84 درصد از کل است.

بر این اساس، سرعت (Throughput) نسل 3 همراه اول در کل کشور طی یک سال اخیر از 3.3 به 4 مگابیت در ثانیه رسیده است. اما سرعت (Throughput) نسل 4 همراه اول در کل کشور در همین مدت از 8.6 مگابیت در ثانیه به 8.2 مگابیت در ثانیه رسیده است که خبر از افت 4.6 درصدی سرعت اینترنت کاربران نسل 4 این اپراتور می‌دهد.

گزارش سرعت اینترنت همراه اول

نکته جالب توجه در جدول منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، افزایش سرعت نسل 4 همراه اول در کلانشهرهایی همچون مشهد، شیراز و اصفهان است، در حالی که این سرعت به طور میانگین در تهران و کشور کاهش یافته است.

در ادامه این گزارش به تجزیه و تحلیل اطلاعات ایرانسل پرداخته شده که نشان می‌دهد حجم دیتای مصرفی مشتریان (Payload) این اپراتور در یک سال گذشته از 12 هزار و 200 ترابایت به 17 هزار و 50 ترابایت رسیده است؛ که حاکی از رشد مصرف 40 درصدی است.

از این مقدار، سهم مصرف نسل 3 حدود 1700 ترابایت به 1500 ترا بایت معادل 9 درصد از کل و سهم نسل چهارم از 10هزار و 500 ترابایت به حدود 15هزار و 500 ترا بایت رسیده که معادل 91 درصد از کل است. نکته جالب توجه این بخش، کاهش سهم مصرف اینترنت کاربران نسل 3 اپراتور ایرانسل است.

گزارش رگولاتوری سرعت اینترنت ایرانسل

سرعت (Throughput) نسل 3 ایرانسل در کل کشور نیز طی یک سال اخیر از 1.8 به 2.3 مگابیت در ثانیه رسیده است. اما سرعت (Throughput) نسل 4 این اپراتور در کل کشور در همین مدت از 12.2 مگابیت در ثانیه به 11.11 مگابیت در ثانیه رسیده است که خبر از افت 8.9 درصدی سرعت اینترنت کاربران نسل 4 این اپراتور می‌دهد.

سرعت اینترنت کاربران نسل 4 ایرانسل در تهران، اصفهان و تبریز افزایش و در شیراز و مشهد با کاهش رو به رو شده است.

رگولاتوری با جمع‌بندی این گزارش اعلام کرده است به طور کلی در عمده شهرها مقدار مصرف دیتا افزایش یافته، اما مقادیر مربوط به سرعت هم در کل کشور متاثر از افزایش مصرف، کاهش یافته است. اگرچه این کاهش در تمام شهرها یکسان نبوده و به‌صورت جهشی و کاهش ناگهانی نیست.

براساس این گزارش در خصوص نسل سوم با توجه به سهم کم ترافیک توزیع شده توسط این بخش (16 درصد سهم ترافیک همراه اول از کل ترافیک این شرکت و 9 درصد سهم ترافیک ایرانسل از کل ترافیک این شرکت) تغییر عمده‌ای در مدت یک ساله دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد عمده کاربران از طریق نسل چهارم سرویس داده می‌شوند.

رگولاتوری در ادامه به اپراتور همراه اول و کاربران آن هشدار داده که ممکن است با مشکل جدی همراه شوند:

«همراه اول در بخش ارائه سرویس نسل چهارم که 84 درصد مشترکین خود را سرویس می‌دهد در وضعیت نامناسبی نسبت به ایرانسل قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود در دوره تعطیلات سال جدید با توجه به گستره شبکه، حجم مشتریان و افزایش ناگهانی مصرف در صورت استمرار روند موجود با مشکل جدی مواجه باشد.»

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نهایت نتیجه‌گیری کرده است اثرگذاری مستقیم افزایش مصرف در سرعت ارائه خدمت به مفهوم کمبود منابع مورد نیاز شبکه بوده و در نهایت به نظر می‌رسد عامل اصلی شرایط موجود، عدم توسعه اپراتورها متناسب افزایش مصرف مشتریان باشد.

گزارش کامل رگولاتوری از سرعت اینترنت اپراتورهای موبایل را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ایلیا علیزاده مرادی
    ایلیا علیزاده مرادی | ۱۰ اسفند ۱۴۰۰

    با سلام. ببخشید من کمی به درصد افزایش شده همراه اول اضافه کردم. یک بسته نامحدود گرفتم باهاش کلی چیز گرفتم تا الان. ولی سرعتش عالیه.

مطالب پیشنهادی