ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کووید
علمی

بهبودیافتگان از کرونا تا یکسال بعد با خطر ابتلا به افسردگی و اختلالات خواب مواجه هستند

مطالعه انجام شده روی سوابق سلامتی میلیون‌‌ها آمریکایی نشان می‌دهد ابتلا به کرونا خفیف یا شدید می‌تواند خطر ابتلا به اضطراب،‌ افسردگی، اختلالات خواب، اختلال مصرف مواد مخدر،‌ زوال شناختی و اختلالات خواب را تا ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

مطالعه انجام شده روی سوابق سلامتی میلیون‌‌ها آمریکایی نشان می‌دهد ابتلا به کرونا خفیف یا شدید می‌تواند خطر ابتلا به اضطراب،‌ افسردگی، اختلالات خواب، اختلال مصرف مواد مخدر،‌ زوال شناختی و اختلالات خواب را تا حدود یک سال پس از ابتلا به این بیماری تا 50 درصد افزایش دهد.

در این تحقیق پرونده سلامتی حدود 150000 نفر مبتلا به کووید-19 که بین مارس 2020 تا ژانویه 2021 بیماری آنها تشخیص داده شده، با وضعیت دو گروه کنترل شامل بیش از پنج میلیون نفر مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان ابتلا به بیماری‌های مختلفی شامل افسردگی، اختلالات اضطراب یا استرس، مشکلات خواب، زوال عقل، خستگی، اختلالات مصرف مواد مخدر و اعتیاد به مواد افیونی را مورد بررسی قرار دادند.

محققان دریافتند بیش از 18 درصد از بیماران مبتلا به کووید در یک سال پس از بهبودی از کرونا حاد، یک یا چند مورد از مشکلات سلامت روانی را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که در حدود 12 درصد گروه‌های کنترل، چنین وضعیتی داشتند. این بدان معنا است که افراد مبتلا به کووید بیش از 50 درصد بیشتر از افرادی که دچار کرونا شده‌اند، در معرض مشکلات سلامت روان هستند.

کرونا

کرونا و ابتلا به بیماری‌های مربوط به سلامت روان

به صورت کلی مطالعات مختلف حاکی از آن است که طی بیش از دو سال گذشته، همه گیری کرونا تاثیر روانی بسیاری روی زندگی افراد گذاشته است. با این وجود مطالعه اخیر می‌گوید در حالی که در شرایط کنونی تقریبا اکثر افراد از همه گیری کرونا به ستوه آمده و مشکلات بسیاری را به دلیل همین شرایط گذرانده‌اند،‌ اما افرادی که به کووید-19 مبتلا شده‌اند تحت فشار بیشتری بوده و این بیماری حتی می‌تواند روی سلامت روان آنها تاثیرگذار باشد.

مطالعه جدید برگرفته از تجزیه و تحلیل مشابه انجام شده توسط Al-Aly و همکارانش است که اخیرا به بررسی رابطه بین کرونا و عوارض قلبی عروقی پرداخته است. مطالعه قبلی در نشریه Nature Medicine منتشر شد که نشان می‌داد نجات یافتگان از کرونا 55 درصد بیشتر احتمال دارد که به بیماری قلبی عروقی جدی، پس از بهبودی دچار شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی