ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

نوآوری برای هیچ؛ خریداران خودروی دست دوم اهمیتی به سیستم‌های ایمنی نمی‌دهند

نتایج تحقیق اخیر IIHS حاکی از آن است خریداران مدل‌های دست دوم اطلاعات چندانی از سیستم‌های ایمنی فعال خودروی خود ندارند. این امر نشان می‌دهد سیستم‌های پیشرفته که بعضا اجباری بوده و قیمت بالایی دارند، ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

نتایج تحقیق اخیر IIHS حاکی از آن است خریداران مدل‌های دست دوم اطلاعات چندانی از سیستم‌های ایمنی فعال خودروی خود ندارند. این امر نشان می‌دهد سیستم‌های پیشرفته که بعضا اجباری بوده و قیمت بالایی دارند، به مرور بلااستفاده می‌شوند. نکته جالب دیگر در رابطه با این تحقیق کشف حقایقی جالب درباره سطح تحصیلات مشتریان خودروهای دست دوم است.

خودروی دست دوم

‏تحقیق IIHS از بین ۷۵۰ نفر از مالکان خودرو انجام شده است. از بین این افراد ۴۰۲ نفر خودروی خود را وقتی که صفر کیلومتر بوده خریداری کرده‌اند. ۳۶۲ نفر هم خودروی خود را از بازار مدل‌های دست دوم خریده‌اند. در این تحقیق مشخص شده احتمال اینکه مشتریان مدل‌های دست دوم اطلاعاتی کمی درباره سیستم‌های کمکی پیشرفته خودروی خود داشته باشند، بیشتر است. همچنین به احتمال زیاد این دسته درباره نحوه کارکرد این سیستم‌ها نیز آشنایی کافی نداشته و به آنها کمتر اعتماد می‌کنند.

این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا میزان استفاده از سیستم‌های پیشرفته کمتر شود، حال آنکه این سیستم‌ها با هدف کاهش تصادفات طراحی شده‌اند! به عبارت دیگر میزان مداخله این سیستم‌ها در کاهش تصادف به مرور کمتر و کمتر می‌شود.

خودروی دست دوم

حتماً خواهید پرسید چرا احتمال استفاده از سیستم‌های ایمنی کمکی در بین خریداران خودروهای دست دوم کمتر است. در پاسخ باید گفت بر اساس یافته‌های IIHS این امر با تحصیلات و میزان علاقه ارتباط دارد. هنگام خرید از یک نمایشگاه که مدل‌های متنوعی از برندهای مختلف دارد، فرد فروشنده اطلاعات کافی درباره همه مدل‌ها را یا ندارد و یا به خریدار ارائه نمی‌کند. همچنین در بازار خودروهای دست دوم مشتریان بیشتر به دنبال یک معامله خوب هستند تا خودرویی با امکانات مناسب. به همین جهت آنها همانند خریداران خودروهای نو درباره تمامی جزئیات و سیستم‌ها تحقیق نمی‌کنند.

خودروی دست دوم

نکته تامل‌برانگیز اینکه موارد مذکور در نهایت می‌تواند جان افراد را به خطر بیندازد. طبق آمار IIHS ترمز اضطراری خودکار، برخورد خودروها را تا ۵۰ درصد کاهش داده است. این عدد برای سیستم اخطار خروج از بین خطوط ۱۱ درصد اعلام شده، سیستم پایش نقاط کور هم تا ۱۴ درصد از میزان تصادفات کاسته است. چنانچه خریداران خودروهای دست دوم نسبت به این سیستم‌ها بی‌اهمیت بوده یا نحوه استفاده از آنها را ندانند، اعداد فوق همگی بی‌معنی می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی