ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کوالکام
تکنولوژی

رشد چشمگیر سهم کوالکام در بازار چیپست موبایل؛ کاهش سهم مدیاتک و اگزینوس

بر اساس تحقیقات کانترپوینت، بازار چیپست‌های موبایل در فصل پایانی سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 5 درصدی را تجربه کرده و کمبود قطعات و تغییر تقاضای بازار، تاثیر جالب توجهی بر ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۶ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

بر اساس تحقیقات کانترپوینت، بازار چیپست‌های موبایل در فصل پایانی سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 5 درصدی را تجربه کرده و کمبود قطعات و تغییر تقاضای بازار، تاثیر جالب توجهی بر فروشندگان مختلف چیپست مانند کوالکام داشته است.

مدیاتک با وجود کاهش سهم خود در سه ماهه چهارم سال 2021 از 37 به 33 درصد همچنان در صدر قرار دارد. با این وجود چیپست پرچمدار جدید دیمنسیتی 9000 و تقاضای بیشتر برای گوشی‌های 5G احتمالا درآمد مدیاتک را افزایش خواهد داد. تحلیلگران ضمن اشاره به این موضوع که TSMC قیمت ویفر خود را افزایش داده و این امر روی قیمت چیپست تاثیرگذار خواهد بود، پیش‌بینی کرده‌اند که 2022 برای مدیاتک سال خوبی خواهد بود.

کوالکام

از سویی دیگر، کوالکام در این سه ماهه قدرتمند ظاهر شده و با رشد 33 درصد نسبت به سه ماهه چهارم 2020 به سهم 30 درصدی بازار دست پیدا کرده است. کوالکام در بازار مودم‌های 5G تقریبا با چالش بزرگی روبرو نبوده و به سهم 76 درصدی در آن دست پیدا کرده است. گوشی‌های آیفون 12 و 13 و همچنین بسیاری از پرچمداران اندرویدی از مودم‌های این شرکت استفاده می‌کنند و همین امر باعث رشد بسیار زیاد سهم کوالکام شده است.

تراشه‌های اگزینوس سامسونگ تا چند وقت گذشته در جایگاه سوم قرار داشتند، اما اکنون سهم آن‌ها به 4 درصد سقوط کرده است و پس از اپل با سهم 21 درصدی و UNISOC با سهم 11 درصدی در جایگاه پنجم قرار گرفته است. البته نباید فراموش کرد که این آمار به سه ماهه چهارم سال 2021 مربوط می‌شود و سری جدید گلکسی S22 (که البته در بسیاری از بازار‌ها با چیپ اسنپدراگون عرضه شده) احتمالا تاثیر زیادی روی این آمار خواهد داشت.

در نهایت نیز HiSilicon جایگاه ششم را کسب کرده که البته تحلیلگران معتقد هستند که ذخیره تراشه آن‌ها تقریبا تمام شده و مشکلات زیادی با تولید داشته‌اند. به همین منظور سهم آن‌ها از 7 درصد در فصل پایانی 2020 به 1 درصد در پایان سال 2021 کاهش پیدا کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی