ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن کرونا
علمی

مدرنا: کرونا به یک بیماری بومی تبدیل می‌شود اما به واکسن‌های سالانه نیاز خواهیم داشت

«پل برتون»، مدیر ارشد محصولات دارویی مدرنا می‌گوید بیماری کرونا در نیم‌کره شمالی در حال تبدیل شدن به یک بیماری بومی است. زمانی که بیماری بومی شود، تعداد مبتلایان، بستری‌ها و مرگ و میر پایین ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

«پل برتون»، مدیر ارشد محصولات دارویی مدرنا می‌گوید بیماری کرونا در نیم‌کره شمالی در حال تبدیل شدن به یک بیماری بومی است. زمانی که بیماری بومی شود، تعداد مبتلایان، بستری‌ها و مرگ و میر پایین می‌آید. با این حال، همچنان عده‌ای بر اثر ابتلا به کووید-19 جان خود را از دست می‌دهند. به همین خاطر برخی کشورها باور دارند که دوزهای تقویتی واکسن باید سالانه تزریق شوند.

مدیر ارشد مدرنا اخیرا در پی انتشار گزارش درآمدهای این شرکت در فصل چهارم 2021 اعلام کرد: «باور داریم که در حال ورود به فاز همه‌گیری بومی هستیم و این تغییر حداقل در نیم‌کره شمالی با به ثبات رسیدن تعداد مبتلایان، بستری‌ها و مرگ و میر همراه خواهد بود.» برتون گفت که مدرنا شرایط ویروس در کشورهای نیم‌کره جنوبی مثل برزیل و آفریقای جنوبی را زیر نظر گرفته، چرا که زمستان برای این کشورها در پیش است.

واکسن کرونا

کرونا در فاز بیماری بومی هم مرگبار خواهد بود

او متذکر شد که ویروس کرونا در فاز بیماری بومی هم همچنان در جامعه بین افراد منتقل خواهد شد اما شرایط پایدارتر و پیش‌بینی‌پذیرتری خواهد داشت. البته او هشدار داد که حتی در فاز بومی افراد با ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. برتون یادآور شد که سایر کروناویروس‌های بومی سالانه باعث بستری 340 هزار نفر و مرگ 20 هزار نفر در افراد بالای 65 سال می‌شوند.

«استفان بانسل»، مدیرعامل مدرنا هم اخیرا در مصاحبه‌ای گفته بود که اگرچه بیماری کووید به سمت بومی شدن می‌رود، اما مردم هنوز در فصل پاییز به یک دوز تقویتی دیگر نیاز دارند. بانسل گفت: «برخی کشورها مثل بریتانیا خواستار تضمین موجودی واکسن شده‌اند چون عمیقاً باور دارند که در دوران بیماری بومی هم به دوزهای تقویتی سالانه نیاز خواهند داشت.»

مدرنا پنج‌شنبه اعلام کرد که مشغول توسعه یک دوز تقویتی از واکسن کروناست که روی سویه‌های مختلف سارس کوو 2 از جمله امیکرون و دلتا موثر باشد. برتون گفت دوزهای تقویتی فعلی در مقابل بستری بر اثر ابتلا به دلتا و در درجه پایین‌تر در برابر امیکرون موثرند. اما اثربخشی آن‌ها در طول زمان کمرنگ خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی