ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راکت سایوز روسیه
علمی

در پی تحریم‌های اروپا، پرتاب راکت‌های فضایی سایوز روسیه به حالت تعلیق درآمد

سازمان فضایی روسیه موسوم به «روسکاسموس» اعلام کرد که به‌خاطر تحریم‌های اتحادیه اروپا به‌طور موقت پرتاب راکت فضایی سایوز از خاک «گویان فرانسه» در آمریکای جنوبی را متوقف می‌کند. این اتحادیه به‌خاطر حمله به اوکراین ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

سازمان فضایی روسیه موسوم به «روسکاسموس» اعلام کرد که به‌خاطر تحریم‌های اتحادیه اروپا به‌طور موقت پرتاب راکت فضایی سایوز از خاک «گویان فرانسه» در آمریکای جنوبی را متوقف می‌کند. این اتحادیه به‌خاطر حمله به اوکراین تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده است.

سازمان فضایی روسیه در توییتی در این باره نوشت: «روسکاسموس همکاری با شرکای اروپایی در بحث پرتاب‌های فضایی از پایگاه «کورو» را به حالت تعلیق در می‌آورد و پرسنل خود را از گویان فرانسه برمی‌گرداند.» طبق اعلام روسکاسموس، این پرسنل شامل همه 87 نفری می‌شود که در پایگاه فضایی کورو حضور داشتند و به پرتاب راکت‌های سایوز کمک می‌کردند.

گفتنی است که شرکت اروپایی «آریان اسپیس» برای پرتاب ماهواره در گویان فرانسه و پایگاه فضایی «بایکونور» در قزاقستان از راکت‌های سایوز روسکاسموس استفاده می‌کرد. این شرکت در نظر داشت که در ماه آوریل دو ماهواره گالیله را با راکت سایوز پرتاب کند، اما با توجه به شدت گرفتن تنش‌ها، به نظر می‌رسد که این عملیات‌ها هم به تعویق خواهند افتاد.

راکت سایوز روسیه

پرتاب‌های آتی سایوز روسیه در هاله‌ای از ابهام

«تیری برتون»، کمیسر فضایی اروپا در بیانیه‌ای در این باره گفت: «تایید می‌کنم که این تصمیم هیچ عواقبی را برای استمرار و کیفیت خدمات ماهواره‌های گالیله و کوپرنیک به دنبال نخواهد داشت. به‌علاوه، این تصمیم آینده توسعه این زیرساخت‌ها را به خطر نمی‌اندازد.»

روسیه و اروپا در حال آماده شدن برای اجرای یک عملیات رباتیک در مریخ بودند. حالا رئیس سازمان فضایی اروپا اعلام کرده که آن‌ها به همکاری در همه برنامه‌ها از جمله در ایستگاه فضایی بین‌المللی و برای پرتاب EXOMars ادامه می‌دهند. با این حال، گفته شده که شرایط جهانی هم مدنظر قرار خواهد گرفت.

از آن سو اما روسکاسموس تصمیم به حذف آمریکا از ماموریت مشترک موسوم به Venera-D برای کاوش سیاره زهره گرفته است. رئیس این سازمان می‌گوید با توجه به تحریم‌های ایالات متحده، ادامه همکاری در این ماموریت دیگر مطلوب نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی