ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

این کنه‌ها می‌توانند سال‌ها بدون غذا زنده بمانند و نزدیک به 30 سال عمر کنند

«جولیان شپرد»، حشره شناس دانشگاه «بینگهمتون» نیویورک در تحقیقات جدید خود متوجه شد گونه‌ای کنه آفریقایی به نام «Argas brumpti» می‌تواند برای چندین سال بدون غذا زنده بماند. شپرد پس از مشاهدات دقیق و نزدیک ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

«جولیان شپرد»، حشره شناس دانشگاه «بینگهمتون» نیویورک در تحقیقات جدید خود متوجه شد گونه‌ای کنه آفریقایی به نام «Argas brumpti» می‌تواند برای چندین سال بدون غذا زنده بماند.

شپرد پس از مشاهدات دقیق و نزدیک خود در آزمایشگاه طی 45 سال گذشته، متوجه شد که برخی از این کنه‌ها تا 27 سال بدون غذا زنده می‌مانند که این میزان بسیار بالاتر از میانگین 2 تا 3 سال برای تمام گونه‌های کنه است.

از سوی دیگر دانشمندان متوجه شدند که کنه‌های ماده می‌توانند اسپرم مرد را برای مدت زمانی بسیار طولانی‌تر ذخیره کنند که با این وجود نمونه ماده‌ای چهار سال پس از مرگ آخرین کنه نر موفق به تخم‌گذاری شده است.

شپرد در مقاله خود توضیح می‌دهد:

«طول عمر این کنه‌ها ظاهرا برای تمام گونه‌ها یک رکورد محسوب می‌شود. تاخیر در تولید مثل نیز نشان‌دهنده ذخیره‌سازی طولانی مدت اسپرم‌ها است که این امر نیز رکوردی برای تمام گونه‌ها به حساب می‌آید.»

کنه

کنه‌های اصلی در سال 1976 به شپرد اهدا شده بودند و او آن‌ها را برای مشاهدات آزمایشگاهی خود در شرایط پایدار (21 درجه سلسیوس و رطوبت نسبی 81 درصد) قرار داده است. فرزندان گروه اصلی کنه‌ها همچنان زنده و در حال تولید مثل هستند.

Argas brumpti گونه نسبتا بزرگی از کنه‌ها محسوب می‌شود که تا 20 میلی‌متر طول دارد. به طور معمول، آن‌ها اغلب در گودال‌ها، گِل‌ها یا تپه‌های ساخته شده توسط موریانه‌ها حضور دارند و به دنبال موجودات دیگر (از جمله انسان‌ها) برای تغذیه هستند. هرچند آن‌ها انسان را نیش می‌زنند اما علت هیچ بیماری شناخته شده‌ای نیستند.

هنوز مشخص نیست که آیا نسل بعدی کنه‌های اصلی تا این حد زنده خواهند ماند. همچنین کنه‌های جوان‌تر اکنون برای کمک به تحقیقات DNA به آفریقای جنوبی ارسال شده‌اند. شپرد در این رابطه توضیح می‌دهد: «تحقیق در مورد نحوه تسلط موجودات بر چنین چالش‌هایی می‌تواند به درک صحیح از نحوه مدیریت سایر موجودات از جمله ما بر چالش‌های مشابه کمک کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی