ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

متا
فناوری ایران

ارتباطات زیرساخت: ۷۰ درصد ترافیک بین‌الملل کشور متعلق به اینستاگرام و واتساپ است

عضو هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت از برنامه‌ریزی برای مذاکره با پلتفرم‌های خارجی برای ایجاد مراکز تحویل محتوا (CDN) در داخل کشور با همکاری وزارت امور خارجه خبر داد. او همچنین تاکید کرده از سهم ۸۰ ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۳

عضو هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت از برنامه‌ریزی برای مذاکره با پلتفرم‌های خارجی برای ایجاد مراکز تحویل محتوا (CDN) در داخل کشور با همکاری وزارت امور خارجه خبر داد. او همچنین تاکید کرده از سهم ۸۰ درصدی ترافیک خارجی اینترنت نیز حدود ۷۰ درصد محتوای خارجی مربوط به ترافیک متا (واتس‌اپ و اینستاگرام) است.

«امیر محمدزاده لاجوردی»، عضو هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، اصلاح مهندسی ترافیک پهنای باند را یکی از راهکارهای حل مشکل کیفیت اینترنت عنوان کرد و گفت: «اینکه در هنگام تبادل داده، بسیاری از داده‌های داخل کشور ابتدا باید به تهران بیاید و سپس برگردد، زمان دریافت بسته دیتا را با تأخیر مواجه می‌کند. در حالی که می‌توان با ایجاد مراکز CDN در نقاط مختلف کشور، این ترافیک را مهندسی کرد.»

او با تاکید به لزوم مهندسی ترافیک تاکید کرد که باید با پلتفرم‌های خارجی وارد مذاکره شد تا CDN های خود را داخل کشور بیاورند و یا لااقل در اطراف کشور این مراکز را ایجاد کنند: «برای مثال اگر این مراکز در کشورهایی مثل عمان، ارمنستان و آذربایجان هم ایجاد شود ما دیتا را در کمترین فاصله دریافت می‌کنیم. اما در حال حاضر در اغلب موارد دیتایی که وارد کشور ما می‌شود ابتدا تا فرانکفورت می‌رود و سپس بازمی‌گردد.»

با وجود اینکه در خلال صحبت‌های این مقام مسئول، مهندسی ترافیک یکی از راه‌ها برای بهبود سرعت کیفیت اینترنت اعلام شده اما برخی کارشناسان بر این باورند که بیشتر از مهندسی ترافیک مساله افزایش پهنای باند بین الملل مهم است، موضوعی که بر اساس برخی شنیده‌ها تا امروز رخ نداده و دلیل آن مشخص نیست؛ هرچند وزارت ارتباطات ادعا دارد که خواستار افزایش پهنای بین‌الملل شده است.

همچنین ناگفته نماند پیش‌تر و در زمان دولت قبلی صحبت‌هایی با تلگرام و دیگر شرکت‌ها برای آوردن CDNها به داخل کشور شده بود اما به نظر می‌رسد این صحبت‌ها به نتایجی نرسید. در حال حاضر نیز آوردن CDNها به داخل کشور زیر سایه طرح صیانت قرار گرفته و همچنین به خاطر تحریم‌های ایران امکان چنین اتفاقی تقریبا وجود ندارد. با این حال لاجوری تاکید کرده که «کمیته‌ای با حضور وزارت ارتباطات و وزارت امور خارجه تشکیل شده است و روز شنبه هفته گذشته نیز جلسه‌ای تعاملی با وزارت امور خارجه در این زمینه داشته‌ایم. »

عضو هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: «ما معتقدیم که برای راه‌اندازی مراکز تحویل و توزیع محتوا (CDN) پلتفرم‌های خارجی در کشور، علاوه بر تلاش ما، مشارکت بین‌المللی نیز مؤثر است و موضوع دیگر این است که این پلتفرم‌ها چقدر تمایل داشته باشند که این موضوع را بپذیرند.»

۲۰ درصد ترافیک اینترنت مربوط به محتوای بومی است

وی در مورد وضعیت ترافیک پهنای باند داخل به خارج نیز گفت: «وضعیت ترافیک محتوای داخل به خارج هم‌اکنون خوب نیست. ما باید طبق طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات سهم ترافیک داخلی‌مان را نسبت به محتوای خارجی به ۷۰ درصد برسانیم. اما در حال حاضر ۲۰ درصد ترافیک اینترنت در کشور، مربوط به محتوای بومی است.»

۷۰ درصد محتوای خارجی در ایران مربوط به متا (واتساپ و اینستاگرام) است

لاجوردی ادامه داد: از سهم ۸۰ درصدی ترافیک خارجی اینترنت نیز حدود ۷۰ درصد محتوای خارجی مربوط به ترافیک متا (واتس‌اپ و اینستاگرام) است.

عضو هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده اگر دولت بتواند در زمینه پیام رسان سرویس مناسبی به مردم بدهد، حداقل ۶۰ درصد ترافیک محتوای داخلی تضمین می‌شود و ناخودآگاه به هدف شبکه ملی اطلاعات دست پیدا می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • علی رسولی
    علی رسولی | ۱۰ اسفند ۱۴۰۰

    این یه بهانست برای فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ، آخه واقعا کدوم شرکت خارجی میاد تو ایران سرمایه گذاری کنه؟ همه کاراشون همینطوری بی حساب کتابه فکر میکنن با سلام صلوات میشه یه مملکتو اداره کرد

  • sia1211
    sia1211 | ۱۰ اسفند ۱۴۰۰

    اگه انترنت ملی بشه میشه مثل تلوزیون که هر کانالشو ب ی یه آخوند نشون نی ده .😂 😂 😂 😂

  • hary pater
    hary pater | ۹ اسفند ۱۴۰۰

    چرا اینا نمی‌فهمن مشکل سرویس نیست، مشکل محتوای قابل ارایه رو سرویسه

  • realtime
    realtime | ۹ اسفند ۱۴۰۰

    پس خیلی واضح مردم دارن میگن که دلشون میخواد از چه برنامه هایی استفاده کنن.

  • avvvvab
    avvvvab | ۹ اسفند ۱۴۰۰

    سلام
    این چه اسرافیه، آخه؟ حالا که پهنای باند ندارید لا اقل یکیش را ببندید!
    گناه ما که از این جفنگیات نداریم چیه که بخاطر کُندی بیش از حدّ باید از استفادۀ یوتیوب محروم بمانیم
    و السلام

    • realtime
      realtime | ۹ اسفند ۱۴۰۰

      اول از اینکه از هر چیزی که خوشت نمیاد جفنگیات نیست. دوم اینکه یوتیوب فیلتر هستش نه کند. سوم اینکه چرا باید یکی باز باشه و یکی بسته؟ کجا دنیا غیر چین اینجوره؟

مطالب پیشنهادی