ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ساز و کار تعویض پلاک خودرو و موتور سیکلت کاملا آنلاین می شود

خرید و فروش خودرو نیازمند انجام مراحل متعدد اداری است که تعویض پلاک خودرو و انتقال اسناد و مدارک خودرو از مهم‌ترین آنها است و حالا پلیس سعی کرده تا سازوکاری آنلاین را برای این ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۵

خرید و فروش خودرو نیازمند انجام مراحل متعدد اداری است که تعویض پلاک خودرو و انتقال اسناد و مدارک خودرو از مهم‌ترین آنها است و حالا پلیس سعی کرده تا سازوکاری آنلاین را برای این منظور تدارک ببیند. بدین ترتیب پس از آپلود کلیه مدارک و تصاویر مربوطه، مراجعه حضوری صرفا برای چک کردن صحت و سقم مدارک مربوطه و انجام روند بازرسی فنی خودرو و نصب پلاک انجام می شود و بدین ترتیب از میزان کاغذ بازی و اتلاف وقت شهروندان در مراکز تعویض پلاک جلوگیری به عمل خواهد آمد.
در این میان فروشنده و خریدار خودرو به عنوان طرفین معامله باید برای صحت معامله تمامی مراحل را به درستی طی کنند تا انتقال خودرو بدون هیچ مشکلی انجام شود؛ در غیر این صورت هر دو دچار مشکلاتی خواهند شد.
تعویض پلاک،یکی از مهمترین مراحل نقل و انتقال خودرو است که خریدارن و فروشندگان را درگیر می‌کند. یکی از اهداف اصلی تغییر پلاک خودرو، دسترسی سریع به هویت و نشانی مالک وسیله نقلیه است. بدین منظور طرفین معامله باید مستندات و مدارک تعویض پلاک خودرو را آماده کنند و با مراجعه به مراکز مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده موافقت کردند که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از ابتدای سال 1401 سامانه تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت را به نحوی ایجاد نماید که تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت به صورت برخط (آنلاین) انجام و مراجعه حضوری اشخاص صرفاً برای احراز هویت فرد، اصالت خودرو و فک و نصب پلاک باشد.

وظایف نیروی انتظامی به این شرح است:
پلاک را صرفاً از طریق مؤسسات مجاز و صاحب صلاحیت غیر دولتی تعویض و تعرفه این قانون را از متقاضی دریافت و سهم موسسه ذی‌ ربط را به­ طور مستقیم پرداخت و مابقی را به ردیف درآمدی این قانون نزد خزانه‌داری کل واریز نماید.
نیروی انتظامی موظف به اعلام جزئیات دریافتی به متقاضیان است.
بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 مالیات نقل و انتقال خودرو و موتورسیکلت را در هنگام فک و نصب پلاک به ترتیب مقرر شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور دریافت و به حساب مربوطه نزد خزانه­ داری کل کشور واریز کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی