ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایمنی سقف‌ پانوراما
اخبار خودرو

ایمنی سقف‌ پانوراما در مقایسه با سقف فلزی خودرو چقدر است؟

سقف پانوراما به یکی از آپشن‌های محبوب این روزها تبدیل شده و خودروهای داخلی هم در حال تجهیز شدن به آن هستند. به لطف این آپشن کابین غرق در نور شده و بر لذت سفرها ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۵

سقف پانوراما به یکی از آپشن‌های محبوب این روزها تبدیل شده و خودروهای داخلی هم در حال تجهیز شدن به آن هستند. به لطف این آپشن کابین غرق در نور شده و بر لذت سفرها و رانندگی افزوده می‌شود. اما در این بین یک سوال اساسی وجود دارد و آن اینکه آیا ایمنی سقف‌ پانوراما به اندازه سقف استاندارد است؟

ایمنی سقف‌ پانوراما

برای پاسخ دادن به این سوال باید به تست‌های انجام شده توسط موسسات معتبری چون IIHS رجوع کرد. یکی از تست‌هایی که این موسسه آمریکایی انجام می‌دهد، تست مقاومت سقف هنگام واژگونی است. بر اساس داده‌های این موسسه استفاده از سقف پانوراما تاثیر منفی چشمگیری روی ایمنی ندارد، چرا که ستون‌ها و در کل سازه کابین معمولا از فولاد بسیار مقاوم ساخته می‌شود. در هنگام واژگونی هم این ستون‌ها هستند که بار اصلی ضربات را به دوش می‌کشند و خود سقف چندان تحت فشار قرار نمی‌گیرد. بد نیست اشاره کنیم این موسسه به مدل‌هایی که دارای سقف پانوراما هستند، در صورت کسب امتیازهای کامل در همه دسته‌ها بیشترین امتیاز را اعطا می‌کند.

ایمنی سقف‌ پانوراما

ذکر این نکته ضروری است هنگام واژگونی و یا برخوردهای شدید از ناحیه سقف، شکستگی شیشه اتفاقی بسیار محتمل است. به منظور جلوگیری از پخش شدن شیشه‌های خرد شده در داخل کابین و صدمه دیدن سرنشینان، خودروسازان از پوششی خاص استفاده می‌کنند.

علاوه بر موارد یاد شده باید گفت خودروسازان به دنبال افزایش ایمنی سقف پانوراما هستند. همانطور که قبلا به اطلاعتان رسانده‌ایم، هیوندای یکی از این خودروسازان است که می‌خواهد محصولات خود را به ایربگ‌های سقفی تجهیز کند. این ایربگ‌ها هنگام واژگونی باز شده و از برخورد سرنشینان با اجزای سقف جلوگیری می‌کنند.

ایمنی سقف‌ پانوراما

بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که بستن کمربند ایمنی امری است که همواره باید رعایت شود. در صورت عدم استفاده از کمربند این احتمال وجود دارد که در واژگونی‌های شدید، سرنشینان به سقف شیشه‌ای برخورد کرده و یا حتی با جدا کردن آن به بیرون پرت شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی