ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسپیس ایکس
علمی

اسپیس ایکس سه ماموریت آینده ناسا را به انجام می‌رساند

ناسا اعلام کرد که سه ماموریت فضایی کرو 7، 8 و 9 به ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط اسپیس ایکس انجام خواهند شد که با این وجود ارزش قرارداد ارسال تجاری خدمه (CCtCap) آن‌ها به 3.49 ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

ناسا اعلام کرد که سه ماموریت فضایی کرو 7، 8 و 9 به ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط اسپیس ایکس انجام خواهند شد که با این وجود ارزش قرارداد ارسال تجاری خدمه (CCtCap) آن‌ها به 3.49 میلیارد دلار می‌رسد.

قرارداد اولیه به ارزش 2.6 میلیارد دلار در سال 2014 با اسپیس ایکس برای توسعه قابلیت‌های پرتاب خدمه آمریکایی صادر شد و در سال 2011 با بازنشستگی شاتل فضایی به پایان رسید. شرکت خصوصی فضایی متعلق به ایلان ماسک تاکنون از سال 2020 سه ماموریت کرو-1 تا کرو-3 به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی را با استفاده از فضاپیمای «کرو دراگون» و موشک فالکون 9 خود با موفقیت انجام داده است.

اسپیس ایکس

پیش از برنامه جدید، طبق قرارداد تنظیم شده با اسپیس ایکس، قرار بود سه ماموریت دیگر به ISS نیز توسط این شرکت انجام شود: Crew-4 و Crew-5 در سال 2022 و Crew-6 در سال 2023. طبق بیانیه ناسا با وجود قرارداد جدید، دوره عملکرد و ماموریت‌های اسپیس ایکس اکنون تا 31 مارس سال 2028 ادامه خواهد داشت.

«کتی لودرز» معاون مدیر اداره ماموریت عملیات فضایی ناسا در بیانیه این آژانس توضیح می‌دهد:

بسیار مهم است که ما اکنون از پروازهای اضافی خود به ایستگاه فضایی اطمینان داشته باشیم، بنابراین این ماموریت‌ها برای حفظ حضور ایالات متحده در ایستگاه فضایی مورد نیاز است.

اسپیس ایکس تنها گزینه ناسا برای ماموریت‌های فضایی

ناسا همچنین در اطلاعیه خود بیان کرد که اسپیس ایکس تنها شرکت آمریکایی است که برای انتقال خدمه به ایستگاه فضایی بین‌المللی گواهینامه دریافت کرده است. آژانس فضایی در سال 2014 نیز با شرکت بوئینگ یک قرارداد CCtCap با شش ماموریت به ارزش کل 4.2 میلیارد دلار را تنظیم کرده بود اما فضاپیمای استارلاینر این شرکت هنوز در مرحله آزمایش بدون خدمه قرار دارد و پرواز آزمایشی بعدی آن برای نیمه اول سال 2022 برنامه ریزی شده است.

در نهایت، ناسا قصد دارد تا برنامه‌های اسپیس ایکس و بوئینگ برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی با یکدیگر ترکیب شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی