ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تقابل تلگرام و واتس اپ
فناوری ایران

مقایسه محبوبیت تلگرام و واتس‌اپ در میان کاربران ایرانی: زندانی، همچنان ملاقاتی دارد

بررسی 1.5 میلیون توییت فارسی منتشر شده درباره دو پیام‌رسان تلگرام و واتس‌اپ، خبر از محبوبیت بی چون و چرای تلگرام می‌دهد. 80 درصد این توییت‌ها که در 2 سال اخیر منتشر شده‌اند درباره تلگرام ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۶

بررسی 1.5 میلیون توییت فارسی منتشر شده درباره دو پیام‌رسان تلگرام و واتس‌اپ، خبر از محبوبیت بی چون و چرای تلگرام می‌دهد. 80 درصد این توییت‌ها که در 2 سال اخیر منتشر شده‌اند درباره تلگرام بوده و محتوای آن‌ها از محبوبیت 93 درصدی تلگرام حکایت دارد. این آمار در کنار آمار استفاده از این دو پیام‌رسان، به خوبی نشان می‌دهد شاید فیلتر و محدودیت موجب کاهش استفاده از یک پلتفرم شود؛ اما تاثیری بر محبوبیت آن بین کاربران ایرانی نخواهد داشت.

به گزارش دیجیاتو و باهمکاری لایف‌وب ، 390هزار کاربر فارسی‌زبان توییتر از سال 2020 تا سال 2020 حدود یک و نیم میلیون محتوا درباره تلگرام و واتس‌اپ در این شبکه اجتماعی منتشر کرده اند؛ از این میزان توییت منتشر شده، یک میلیون و 200هزار محتوا مرتبط با تلگرام بوده و سهم واتس‌اپ تنها 17 درصد است. در سه درصد از توییت‌های منتشر شده نیز به هر دو پیام‌رسان اشاره شده است.

توییت درباره تلگرام و واتس‌اپ

260 هزار کاربر درباره تلگرام و 100هزار کاربر نیز درباره واتس‌اپ، توییت زده‌اند. توییت‌های منتشر شده درباره این دو پیام‌رسان مجموعا بیش از 11 میلیون فیو (لایک) خورده‌اند که تعداد لایک توییت‌های درباره تلگرام بیش از سه برابر لایک توییت‌های درباره واتس‌اپ است.

آنطور که لایف‌وب توییت‌های منتشرشده را بررسی کرده است، میزان رضایت کاربران از واتس‌اپ تنها 7 درصد بوده اما این رقم برای تلگرام، 93 درصد است.

اما محتوای توییت‌های منتشر شده به چه چیزهایی اختصاص داشته است؟ به گزارش لایف‌وب، موضوعاتی نظیر کنایه به معایب واتس‌اپ و مقایسه‌هایی درباره به‌روزرسانی‌های کاربردی تلگرام با رقیب خود، امنیت این دو و روند پاک‌کردن پیام‌ها در تلگرام و واتس‌اپ از جمله مواردی بوده‌اند که کاربران به آن توجه ویژه‌ای داشتند.

مقایسه تلگرام و واتس اپ

کاربران توییتری همچنین درباره فیلتر شدن تلگرام و استفاده اجباری از واتس‌اپ نیز سخن گفته‌اند. براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، طی سال‌های اخیر آمار استفاده از واتس‌اپ نسبت به تلگرام افزایش یافته است؛ آماری که به طور قطع فیلتر تلگرام و در دسترس‌تر بودن واتس اپ در ثبت آن دخیل بوده است.

همانطور که مشاهده کردید، طبق تحلیل‌های لایف وب از میلیون‌ها داده در توییتر، فیلتر تلگرام موجب کاهش محبوبیت آن نشده است؛ این موضوع نشان می‌دهد شاید مسئولان با فیلتر یک پلتفرم در کاهش استفاده از آن تا حدودی موفق شوند اما به هیچ عنوان نمی‌توانند مانع رشد محبوبیت یک پلتفرم در میان کاربران شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی