ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت
فناوری ایران

رئیس کمیسیون مشترک: اعمال خط مشی ترافیک به معنای ایجاد محدودیت در جذب کاربر است

تقی‌پور اعتقاد دارد اعمال خط مشی ترافیک به معنای فیلتر کردن یک پلتفرم نیست، بلکه منظور از آن ایجاد محدودیت در جذب کاربر جدید است. این تعریف در حالی از سوی رئیس کمیسیون مشترک مطرح ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

تقی‌پور اعتقاد دارد اعمال خط مشی ترافیک به معنای فیلتر کردن یک پلتفرم نیست، بلکه منظور از آن ایجاد محدودیت در جذب کاربر جدید است. این تعریف در حالی از سوی رئیس کمیسیون مشترک مطرح شده که در نسخه جدید طرح صیانت، به محدودیت در جذب کاربر نیز صراحتا اشاره شده است. بعید به نظر می‌رسد یک مجازات دو بار و با اسم‌های مختلف در یک طرح مطرح شود.

«رضا تقی‌پور»، رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت روز گذشته در دانشگاه تهران حاضر شد و به توضیح درباره محتوای نسخه جدید این طرح پرداخت.

او در بخشی از این جلسه با اشاره به یکی از مواد طرح «تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» اظهار داشت هرگاه محتوایی غیرقانونی مانند محتواهای غیراخلاقی در یک پلتفرم قرار داده شد، 12 ساعت به آن پلتفرم برای حذف این محتوا فرصت داده می‌شود: «بنابر این بحث ما به هیچ عنوان فیلتر نیست و نمی‌دانم چرا اینگونه تفسیر می‌شود.»

تقی‌پور در پاسخ به این سوال که اگر پس از 12 ساعت فرصت داده شده، همچنان محتوا حذف نشده باشد چه سرنوشتی در انتظار پلتفرم متخلف خواهد بود، گفت:

«طبق ماده 19، تخلف از تکالیف مقرر در مواد 15، 16 و 17 این قانون به یک یا چند مورد از مجازات‌های مقرر در ماده 18 محکوم می‌شوند. به تناسب جرمی که رخ داده نیز پلتفرم به یکی از مجازات‌های تعیین شده در ماده 18 محکوم خواهد شد.»

گفتنی است در ماده 18 طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی، مجازات‌هایی همچون اعلام عمومی تخلف انجام گرفته، محدودیت در جذب کاربر جدید در بازه زمانی 5 روز تا 3 ماه، جریمه نقدی، محدودیت در تبلیغات و اعمال خط مشی ترافیک برای متخلفین در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون مشترک در پاسخ به این سوال که اعمال خط مشی ترافیک آیا به معنای فیلتر نیست، تاکید کرد محدودیت به معنای مسدودسازی نیست: «سکویی در حال ارائه خدمت است، حال از آن شکایت شده و به طور مثال محکوم به اعمال خط مشی ترافیک خواهد شد یعنی به آن اجازه نمی‌دهیم تا کاربر جدیدی جذب کند.»

در حالی تقی‌پور اعمال خطی مشی ترافیک را معادل محدودیت در جذب کاربر می‌داند که به طور واضح در ماده 18، به محدودیت در جذب کاربر جدید اشاره شده است و به نظر نمی‌رسد یک مجازات با دو معنی مختلف در یک طرح با ادعای کارشناسی شده وجود داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۱۲ اسفند ۱۴۰۰

    از فضایل شیخ ما اینست: شیره را خورد و گفت شیرین است!

مطالب پیشنهادی