ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سالگرد مریخ نورد استقامت
علمی

12 عکس حیرت انگیزی که مریخ نورد استقامت در یکسال حضورش در سیاره سرخ گرفته است

انگار همین دیروز بود که اخبار مربوط به فرود موفقیت آمیز مریخ نورد استقامت جهان را تکان داد. پیشرفت سریع بشریت در طی سال‌های اخیر در زمینه علم خیره‌کننده بوده و فرستادن نماینده زمین روی ...

بشری خردنیا
نوشته شده توسط بشری خردنیا | ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

انگار همین دیروز بود که اخبار مربوط به فرود موفقیت آمیز مریخ نورد استقامت جهان را تکان داد. پیشرفت سریع بشریت در طی سال‌های اخیر در زمینه علم خیره‌کننده بوده و فرستادن نماینده زمین روی سیاره سرخ نشانه‌ای از عظمت و تلاش بی‌سابقه پژوهشگران بود که پس از سال‌های طولانی به نتیجه رسیده بود. اکنون، این مریخ نورد یکسال است که به کاوش در مریخ پرداخته است و در طول این مدت توانسته است که عکس‌های فوق‌العاده‌ای را ثبت کند و اطلاعات ارزشمندی را به پژوهشگران تقدیم کند.

این که وجود این جسم روی سطح مریخ توانسته اطلاعات زیادی را تاکنون به پژوهشگران ارائه کند، غیر قابل انکار است. به همین دلیل سالگرد مریخ نورد استقامت مانند جشنی تلقی می‌شود که می‌تواند پیشرفت بشریت را در زمینه علم به پژوهشگران این حوزه و باقی افراد موجود در زمین یادآوری کند.

مریخ نورد استقامت در تاریخ 18 فوریه 2021 درون دهانه جیزرو که دارای وسعتی حدود ۴۵ کیومتر است، روی سیاره سرخ فرود آمد. این مریخ نورد در جستجوی نشانه‌ها و شواهدی از حیات گذشته مریخ در جیزرو است که قابل توجه است. یک دریاچه منجمد در این نقطه وجود دارد که نیاز به تحقیقات بیشتر برای کسب اطلاعات دقیق‌تر دارد. مریخ نورد استقامت همچنان در حال جمع آوری و ذخیره ده‌ها نمونه برای بازگشت آینده خود به زمین است. همه این موضوعات سالگرد مریخ نورد استقامت را به یک رویداد خاص تبدیل کرده‌اند.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تنها جسم رباتیکی که روی مریخ وجود دارد و به کسب اطلاعات و ارسال آن به زمین مشغول است، همین مریخ نورد مشهور استقامت است اما این موضوع به طور کامل صحیح نیست و در مقاله دیگری به بررسی تلاش چین برای فتح سیاره سرخ پرداختیم. مریخ نورد مشهور استقامت در منطقه جیزروی مریخ تنها نیست. در واقع، یک بالگرد 1.8 کیلوگرمی به نام Ingenuity که با اسم نبوغ هم شناخته می‌شود همراه با مریخ نورد استقامت روی سطح مریخ فرود آمد و از سمت ناسا وظیفه داشت که نشان دهد اکتشافات هوایی در مریخ با وجود جو نازک سیاره امکان‌پذیر است.

بالگرد نبوغ به ماموریت اصلی پنج پرواز خود رسید و توانست آن‌ها را به خوبی انجام دهد و این بالگرد ناسا به صورت کلی تاکنون 18 پرواز موفق در مریخ انجام داده است و با توجه به اطلاعاتی که اخیرا دریافت شده است، پرواز شماره 19 آن به دلیل شرایط نامساعد جوی با تاخیر مواجه شده بود و اکنون به عنوان پیشاهنگ و یک همراه در کنار مریخ نورد استقامت مشغول به ادامه دادن ماموریت در جو مریخ است.

در اینجا تعدادی از خاطره‌انگیزترین تصاویر این دو جسم شگفت انگیز روی مریخ در طول 12 ماه گذشته آورده شده است. این فقط کوچکترین نمونه از تصاویری است که از این مریخ نورد و همراهش در دسترس است، زیرا به معنای واقعی کلمه هزاران مورد از تصاویر مختلف برای انتخاب وجود دارد - در واقع بیش از 200,000 تصویر هستند که از این دو جرم وجود دارند و می‌توانند در هر لحظه این موفقیت بزرگ بشری را به جهان یادآوری کنند و پیشرفت علم را به جهان نشان دهند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری را درباره مریخ نورد استقامت و همراه آن روی مریخ ببینید، پایگاه‌داده تصاویر خام مریخ نورد استقامت و خلاقیت که ناسا به‌طور رایگان در عموم قرار می‌دهد را بررسی کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hoshyar Karimi
    Hoshyar Karimi | ۱۲ اسفند ۱۴۰۰

    ممنون از مطلبتون. احتمالا تمپلیت این پست رو دستکاری کردید. چون اسکرول نمیشه درست. لطفا یه امتحان و بررسی بکنید.

مطالب پیشنهادی