ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان از آسیب‌های عصبی در ابتلای طولانی مدت به کووید-۱۹ خبر می‌دهند

در مطالعه جدیدی که محققان بیمارستان عمومی ماساچوست و موسسه ملی سلامت ایالات متحده انجام دادند، فرضی مطرح شد که علائم طولانی مدت کووید-۱۹ می‌تواند منجر به آسیب‌های عصبی شود. در این مطالعه مشخص شد ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

در مطالعه جدیدی که محققان بیمارستان عمومی ماساچوست و موسسه ملی سلامت ایالات متحده انجام دادند، فرضی مطرح شد که علائم طولانی مدت کووید-۱۹ می‌تواند منجر به آسیب‌های عصبی شود. در این مطالعه مشخص شد بیماران تحت معالجه با ایمنی درمانی (immunotherapy) نوروپاتی یا آسیب‌های عصبی ایجاد می‌کنند که علائم کووید-۱۹ را طولانی‌تر می‌کند.

در حال حاضر محققان و پزشکان با ظهور ابتلا به کووید طولانی‌مدت دست و پنجه نرم می‌کنند. در واقع این شرایطی است که پس از ابتلا به عفونت شکل می‌گیرد و بیمار با علائم مداوم کووید-۱۹ مواجه می‌شود. همچنان علت ابتلای طولانی‌مدت به این بیماری و پایان این علائم نامشخص است و پزشکان نمی‌دانند که این بیماری مزمن چگونه درمان می‌شود.

شدت اثر کووید-۱۹ روز به روز در سراسر جهان کاهش می‌یابد، اما چگونگی درمان کووید بلندمدت مهم‌تر می‌شود. مدت ماندگاری این علائم در بدن بیمار هنوز نامشخص است، اما بین ۱۰ تا ۳۰ درصد کسانی که در معرض کووید-۱۹ قرار می‌گیرند حداقل تا سه ماه علائم بیماری را خواهند داشت.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که رشته‌های عصبی محیطی برخی از بیماران مبتلا به کووید طولانی‌مدت آسیب می‌بیند و ممکن است آسیب‌ به رشته‌های کوچک باقی بماند. در این مطالعه ۱۷ بیمار دارای علائم طولانی مدت مختلف مورد بررسی قرار گرفتند و شرایطی به نام نوروپاتی محیطی را در آن‌ها بررسی کردند. این شرایط نوعی از آسیب عصبی به عصب‌های حسی درد در دست و پا، خستگی، ضعف و تغییرات حسی در بدن است.

گونه های مختلف کرونا

آن‌ها متوجه شدند که حدود ۵۹ درصد از بیماران مبتلا به کووید طولانی‌مدت چنین شرایطی را دارند. به علاوه، محققان فهمیدند که معالجه این بیماران با ایمنی درمانی منجر به التهاب عصبی آن‌ها و پیشرفت علائم شده است. البته برخی از بیماران هم با ایمنی درمانی معالجه نشده بودند، اما چنین شرایطی را تجربه کرده بودند. بنابراین تمام کسانی که به کووید طولانی‌مدت مبتلا می‌شوند لزوما آسیب عصبی نخواهند دید. اما بد نیست کسانی که چنین علائم طولانی مدتی را تجربه می‌کنند، با متخصص عصب‌شناسی مشورت کنند.

مطالعات دیگر چه می‌گویند؟

در تحقیق دیگری که قرار است در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی اروپا بررسی شود، ۳۴۸ بیمار مبتلا به کووید طولانی مدت مورد مطالعه قرار گرفتند و مشخص شد که ۶۶ درصد از آن‌ها اختلال عصب واگ داشتند. عصب واگ طولانی‌ترین عصب بدن است که به طور مستقیم از مغز به قلب و روده وصل می‌شود و مهم‌ترین عملکردهای بدن مثل تنظیم ضربان قلب و هضم غذا را برعهده دارد.

در این مطالعه، ۲۲ بیمار مبتلا به این اختلال مورد بررسی دقیق‌تر قرار گرفتند و مشخص شد که ۲۵ درصد از آن‌ها دچار آسیب جدی به عصب واگ شدند. آن‌ها احتمال می‌دهند که اختلال در عصب واگ یکی از دلایل ماندگاری علائم کووید در بدن بیمار مثل مشکلات گوارشی و آسیب‌های تنفسی باشد.

ممکن است برخی از علائم طولانی مدت کووید به اختلال عصب واگ مربوط باشد، اما هنوز نمی‌توان گفت تمام کسانی که این شرایط را دارند حتما عصب واگ آن‌ها دچار اختلال شده است. روش‌هایی برای درمان اختلال عصب واگ وجود دارد که می‌تواند این بیماران را معالجه کند، اما برخی از آسیب‌های دیگر ممکن است هیچ وقت درمان نشود. با این حال، باید منتظر نتایج و مطالعات آینده باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی