ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موتور موشکی
علمی

روسیه می‌گوید دیگر موتور موشک به ایالات متحده نمی‌فروشد

شرکت فضایی دولتی روسیه «روسکوسموس» آخرین تهدیدات خود را در واکنش به تحریم‌های جهانی منتشر کرد و این‌بار مدعی شد دیگر موتور موشکی به ایالات متحده نخواهد فروخت. بیشتر پرتاب‌های موشکی در ایالات متحده مستقل ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

شرکت فضایی دولتی روسیه «روسکوسموس» آخرین تهدیدات خود را در واکنش به تحریم‌های جهانی منتشر کرد و این‌بار مدعی شد دیگر موتور موشکی به ایالات متحده نخواهد فروخت. بیشتر پرتاب‌های موشکی در ایالات متحده مستقل از این نوع موتور موشکی هستند اما این تصمیم می‌تواند به نحوی ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی را تحت تاثیر قرار دهد.

«دیمیتری روگوزین» رئیس سازمان فضایی روسیه سیاست جدید خود را در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روسیه 24» اعلام کرد: « امروز تصمیم گرفتیم تحویل موتور موشکی تولید شده به ایالات متحده را متوقف کنیم. ایالات متحده می‌تواند با هرچیزی دیگری – مثل جاروهایشان – پرواز کند.»

این تصمیم دو شرکت در ایالات متحده را در درجه اول تحت تاثیر قرار می‌دهد: اول، وزارت دفاع این کشور و اتحادیه پرتاب موشک که پرتاب‌های ناسا را عهده‌دار است و دوم «نورتروپ گرومن» که وظیفه ارسال محموله به ایستگاه فضایی را به عهده دارد. هردو شرکت برای انجام وظایف خود به موتورهای موشکی روسی وابسته هستند. با این‌حال مقامات ایالات متحده ادعا می‌کنند تمام موتورهای لازم روسیه برای موشک‌های خود را دارند و نیازی به سیستم جدید نیست.

موتور موشکی و ULA

«ULA» یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک میان «بوئینگ» و «لاکهید مارتین» است که از موتور«RD-180» روسیه برای تامین انرژی موشک «Atlas V» استفاده می‌کند. RD-180 یک سخت‌افزار بسیار پیچیده و نایاب است. پیش از این، در سال 2014 و پس از حمله روسیه به شبه‌جزیره کریمه در شمال اقیانوس سیاه، کنگره ایالات متحده استفاده از موتورهای موشکی روسی را در پرتاب‌های ماهواره‌‌های امنیت ملی ممنوع کرد. این ممنوعیت درنهایت برداشته شد اما ULA تشویق شد تا شروع به توسعه یک موشک جدید به نام «Vulcan» کند که از موتورهای آمریکایی ساخته شده است.

موتور موشکی

این موتور که «BE-4» نامیده می‌شود، برای اولین پرواز تقریبا آماده هستند. «توری برونو» مدیراجرایی ULA در یک پیام توییتری گفت: « اولین پرواز BE-4 درحال آماده‌سازی است و همه چیز خوب پیش می‌رود.»

اولین پرواز Vulcan که قرار است امسال انجام شود، یک فرودگر بر سطح ماه است که «Peregrine» نام دارد.

از سوی دیگر، شرکت «The Verge ULA» حدود 24 عدد RD-180 در کارخانه خود در آلاباما دارد که قادر هستند تمام ماموریت‌های باقی‌مانده Atlas را تا پایان سال 2025 پوشش دهند. ULA همچنین درتلاش برای عقد قراردادهایی جدید با وزارت دفاع ایالات متحده است. این بدان معناست که تهدیدهای روسیه فعلا تاثیری بر ULA ندارد – اما مشخص نیست اگر BE-4 به تعویق بیفتد، چه بر سر ماموریت‌های فضایی وابسته می‌آید.

«جسیکا رای» سخنگوی ULA در بیانیه‌ای گفت: « ما توافق‌هایی برای پشتیبانی فنی و قطعات یدکی لازم در موتورهای موشکی خود داریم و در صورت به تعویق افتادن برنامه‌ها نیز، می‌توانیم به Atlas متکی باشیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۳ اسفند ۱۴۰۰

    بیخود کرده
    همه باید در خدمت آمریکا باشن
    حتی اگر آمریکا تحریم کنه حق قطع فروش و ندارن

مطالب پیشنهادی