ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تراشه M1 اولترا
تکنولوژی

اولین بنچمارک M1 اولترا منتشر شد: 56 درصد سریع‌تر از مک پرو 28 هسته‌ای اینتل

اپل دیشب در مراسم Peek Performance از تراشه قدرتمند جدیدی به نام M1 اولترا رونمایی کرد که 20 هسته پردازشی و حداکثر 64 هسته گرافیکی دارد. حالا به فاصله کوتاهی بعد از این مراسم اولین ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

اپل دیشب در مراسم Peek Performance از تراشه قدرتمند جدیدی به نام M1 اولترا رونمایی کرد که 20 هسته پردازشی و حداکثر 64 هسته گرافیکی دارد. حالا به فاصله کوتاهی بعد از این مراسم اولین بنچمارک از این تراشه منتشر شده و نشان می‌دهد که M1 اولترا روی مک استودیو حتی از مک پرو با پردازنده 28 هسته‌ای اینتل هم قوی‌تر است.

مک استودیو با نام Mac13,2 با کمک تراشه 20 هسته‌ای M1 اولترا در آزمون‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ به ترتیب به امتیازات 1793 و 24055 دست پیدا کرده است. عملکرد این تراشه در آزمون تک‌هسته‌ای تقریبا مشابه تراشه M1 است، چون قدرت آن در واقع به تعداد بالای هسته‌هایش برمی‌گردد.

در آن سو، رده بالاترین مک پرو با تراشه 28 هسته‌ای اینتل Xeon W در این دو آزمون به ترتیب امتیازات 1152 و 19951 را به دست آورده است. با این حساب، تراشه جدید اپل در عملکرد چندهسته‌ای 21 درصد و در عملکرد تک‌هسته‌ای 56 درصد سریع‌تر از نمونه اینتل است.

نتیجه بنچمارک M1 اولترا

بنچمارک تراشه M1 اولترا اپل

از آن‌جایی که مک استودیو طراحی کوچک‌تر و بهینه‌تری نسبت به مک پرو دارد، این نتایج تا حدی شگفت‌انگیز است، اما هنوز نمی‌توان گفت که این کامپیوتر جدید در تمامی حوزه‌ها می‌تواند مک پرو را شکست دهد یا خیر. کاربران مک پرو می‌توانند با استفاده از دو GPU رادئون پرو با 64 گیگابایت حافظه و البته تا 1.5 ترابایت رم به قدرت بی‌بدیلی دست پیدا کنند.

اپل دیشب در رویداد بهاره خود مدعی شد که چیپ M1 اولترا در زمینه CPU تا 60 درصد سریع‌تر از مک پرو 28 هسته‌ای است. نتیجه‌ای که از گیک‌بنچ به دست آمده نشان می‌دهد که این شرکت ادعای تقریبا درستی داشته اما منظورش عملکرد تک‌هسته‌ای بوده است. حال سوال این است که آیا تمام مقایسه‌های دیشب اپل درباره عملکرد تک‌هسته‌ای بود؟

در هر حال و تا زمانی که مک استودیو به بازار نیاید و توسط متخصصان آزمایش نشود، نمی‌توانیم اظهارنظر دقیقی در این مورد داشته باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی