ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

مزدا CX-60 هیبریدی معرفی شد؛ یک کراس‌اوور قدرتمند با شانس حضور در بازار ایران

مزدا از یک شاسی بلند جدید برای اروپا، ژاپن و چند بازار دیگر رونمایی کرد. این شاسی‌بلند و یا به عبارت بهتر کراس‌اوور، CX-60 نام دارد و نخستین محصول کمپانی است که از یک پیشرانه ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

مزدا از یک شاسی بلند جدید برای اروپا، ژاپن و چند بازار دیگر رونمایی کرد. این شاسی‌بلند و یا به عبارت بهتر کراس‌اوور، CX-60 نام دارد و نخستین محصول کمپانی است که از یک پیشرانه هیبریدی شارژی بهره می‌برد و درست به همین دلیل با توجه به قوانین واردات خودرو به کشورمان، CX-60 می تواند با توجه به تعرفه 40 درصدی، شانس بالایی برای ورود به ایران و تسخیر بازار در سال 1401 داشته باشد.

مزدا در ساخت این کراس‌اوور از یک پلتفرم اختصاصی با محوریت انتقال قدرت به محور عقب استفاده کرده است. با توجه به مشخصات بسیار خوبی که مزدا CX-60 دارد، انتظار می‌رود مشتریان بیشتری راهی نمایندگی‌های کمپانی ژاپنی شوند.

مزدا CX-60

مستقیم به سراغ پیشرانه می‌رویم. نیروبخش مزدا CX-60 یک پیشرانه هیبریدی شارژی متشکل از موتور ۲.۵ لیتری بنزینی است. این موتور تنفس طبیعی بوده و توانایی تولید ۱۸۹ اسب بخار قدرت و ۲۶۱ نیوتون متر گشتاور را دارد. مکمل این موتور یک موتور برقی با ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور است.

مزدا CX-60

با اتکا به این پیشرانه توانمند، مزدا CX-60 قادر است در عرض ۵.۸ ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. حداکثر سرعت آن هم به صورت الکترونیکی در ۲۰۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. البته در حالت رانندگی با موتور برقی این رقم به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت محدود می‌شود. انرژی‌بخش این موتور یک پک باتری ۱۷.۸ کیلووات ساعتی است که براساس استاندارد WLTP می‌تواند تا 63 کیلومتر مسافت CX-60 را از روشن شدن موتور بنزینی بی‌نیاز کند.

مزدا CX-60

از نظر ابعاد باید گفت طول عرض ارتفاع و فاصله محوری مزدا CX-60 به ترتیب عبارتند از: ۴۷۴۵، ۱۸۹۰، ۱۶۷۰ و ۲۸۷۰ میلیمتر. با چنین ابعادی باید گفت CX-60 جثه‌ای نزدیک به هیوندای سانتافه دارد.

مزدا CX-60

خودروهای برقی و هیبریدی شارژی معمولاً سنگین وزن هستند. این مسئله درباره محصول جدید مزدا نیز صدق می‌کند، چرا که وزن آن کمی بیش از دو تن است. در مدل استاندارد، مزدا CX-60 روی رینگ های ۱۸ اینچی حرکت می‌کند. اما اگر فردی به رینگ‌های بزرگتر علاقه‌مند باشد، می‌تواند نمونه‌های ۲۰ اینچی را سفارش دهد.

مزدا CX-60

به غیر از پیشرانه هیبریدی شارژی، مزدا CX-60 با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی نیز قابل انتخاب خواهد بود. پیشرانه بنزینی در نظر گرفته شده به خانواده e-Skyactiv X تعلق دارد و حجم آن ۳ لیتر است. پیشرانه دیزلی هم دارای ۳.۳ لیتر بوده و عضوی از سری Skyacrive-D محسوب می‌شود. به منظور کاهش مصرف سوخت هر دوی این پیشرانه‌ها به سیستم هیبرید نرم مجهز هستند.

مزدا CX-60

وظیفه انتقال قدرت در تمامی تریم‌ها، به گیربکس ۸ سرعته خودکار و کلاچ چند صفحه‌ای محول شده است. در نسخه هیبریدی شارژی موتور برقی با جعبه دنده یکپارچه شده و به طور مستقیم با شفت ورودی کار می‌کند. این امر باعث می‌شود که واکنش‌های خودرو سریع‌تر باشد. در این نسخه باتری به کار رفته با نرخ ۷.۲ کیلووات شارژ می‌شود، همچنین تکنولوژی بازیابی انرژی ترمز در آن موجود است.

از نظر نمای ظاهری باید گفت مزدا CX-60 دنباله‌روی دیگر اعضای خانواده خود بوده و از طراحی پویا و جسورانه‌ای برخوردار است. البته در این بین تغییراتی جزئی در برخی المان‌ها مثل چراغ‌ها و جلوپنجره به چشم می‌خورد.

مزدا CX-60

شاید بدانید مزدا می‌خواهد به یک برند لوکس تبدیل شود. به همین خاطر توجه ویژه‌ای به کیفیت کابین و مواد به کار رفته، داشته است. داشبورد CX-60 فرم ساده و در عین حال شکیلی دارد. با آنکه خبری از دکمه‌های زیاد روی داشبورد نیست، اما خوشبختانه مزدا وظیفه کنترل برخی سیستم‌ها و امکانات را به چنین دکمه‌هایی سپرده است.

ضمن اینکه راننده مجبور نیست فقط از نمایشگر ۱۲.۳ اینچی سیستم اینفوتینمنت برای مدیریت آپشن‌ها استفاده کند، زیرا یک دکمه گردان برای این کار در نظر گرفته شده است. همانند بسیاری از مدل‌های جدید، نشانگرهای آنالوگ از پشت فرمان حذف شده و یک نمایشگر دیجیتال اطلاعات مورد نیاز را به راننده ارائه می‌کند.

مزدا CX-60 در آلمان با 4 تریم Prime، Exclusive، Homura و Takumi به فروش خواهد رسید. این کراس‌اوور در ارزان‌ترین نسخه ۴۷,۳۹۰ یورو و در گران‌ترین نسخه ۵۲,۸۹۰ یورو قیمت‌گذاری شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی