ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شارژ باتری گوشی
تکنولوژی

5 ادعای نادرست شرکت‌ها درباره باتری و فناوری شارژ گوشی‌های هوشمند

برندهای بازار موبایل گاهی اوقات در زمان معرفی قابلیت‌های مختلف محصولات خود ادعاهایی را مطرح می‌کنند که شاید چندان دقیق نباشد. این مسئله به ویژه در خصوص باتری و فناوری شارژ توجهات بسیاری از کاربران ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

برندهای بازار موبایل گاهی اوقات در زمان معرفی قابلیت‌های مختلف محصولات خود ادعاهایی را مطرح می‌کنند که شاید چندان دقیق نباشد. این مسئله به ویژه در خصوص باتری و فناوری شارژ توجهات بسیاری از کاربران را به خود جلب می‌کند و از طرف دیگر، وقتی اشتباهی رخ دهد، جنجال بیشتری به پا می‌کند. در ادامه مطلب به 5 مورد از این جنجال‌ها نگاهی خواهیم داشت.

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در گذشته ادعاهای تردید برانگیزی درباره قابلیت‌های باتری و فناوری‌های شارژ خود داشته‌اند. اگر مشتریان به هنگام خرید مراقب نباشند و تحقیقات کافی انجام ندهند، ممکن است با این شیوه‌های تبلیغاتی به اشتباه بیفتند و محصولی را تهیه کنند که مطابق وعده‌های شرکت سازنده عمل نمی‌کند.

سرعت شارژی که ادامه پیدا نمی‌کند

شارژ سریع شیائومی

یکی از شگردهای تولیدکنندگان گوشی اشاره به سرعت شارژی است که در واقعیت در دسترس کاربر قرار نمی‌گیرد. یک شرکت ممکن است ادعای سرعت شارژ 65 واتی داشته باشد، اما در عمل این سرعت شارژ فقط در یک الی دو دقیقه اول ارائه شود یا شارژر اصلا به چنین سرعتی نرسد.

یکی از مشهورترین نمونه‌های این روش بازاریابی در زمان معرفی شیائومی می 10 اولترا اتفاق افتاد که مدعی دسترسی به شارژ سریع 120 واتی بود. ولی آزمایش‌ها خیلی زود نشان داد که این گوشی هرگز به سرعتی بالاتر از 80 وات نمی‌رسد. البته موبایل شیائومی همچنان سرعت شارژ بالایی داشت، اما نکته مهم این بود که وعده شرکت محقق نشد. وان پلاس 9 پرو هم مدعی شارژ سریع 65 واتی بود، اما بررسی‌ها مشخص کرد که این گوشی فقط در 5 دقیقه ابتدای شارژ از این سرعت بالا استفاده می‌کند.

سرعت شارژ در آداپتور یا در گوشی؟

آداپتور شارژ پیکسل 6

تاکتیک دیگری که توسط شرکت‌ها استفاده می‌شود اعلام مقدار واتی است که نه وارد گوشی بلکه وارد آداپتور شارژر می‌شود. به عبارت دیگر، یک گوشی شاید مدعی شارژ با سرعت 30 وات باشد، و آداپتور هم واقعا این توان را از پریز برق بگیرد، اما مقدار کمتری را به باتری گوشی می‌رساند.

بررسی‌ها نشان داده که شارژر 120 واتی شیائومی 11T پرو 115 وات از پریز می‌گیرد، اما خود گوشی حداکثر 95 وات انرژی دریافت می‌کند. ZTE اکسون 30 اولترا هم با وجود ادعای پشتیبانی از شارژر 65 واتی مقدار انرژی کمتری را به خود باتری منتقل می‌کند. حتی گوگل هم در این زمینه تا حدی فریب‌کارانه عمل کرده است. این شرکت می‌گوید سری پیکسل 6 با شارژر رسمی گوگل از شارژ 30 واتی پشتیبانی می‌کند، اما بررسی‌های مشخص کرده که مدل استاندارد و پرو به ترتیب فقط می‌توانند 21 و 23 وات انرژی دریافت کنند.

باتری‌گیت

شارژ باتری آیفون

این مورد احتمالا معروف‌ترین نمونه در زمینه فریب‌کاری‌های بخش باتری است. احتمالا شنیده‌اید که وقتی زمان خاصی از عمر مفید یک باتری می‌گذرد و ظرفیت آن کاهش پیدا می‌کند، برخی گوشی‌ها قدرت خود را کاهش می‌دهند. اپل در بعضی از مدل‌های قدیمی با افت عمر باتری توان آیفون‌ها را پایین می‌آورد.

این شرکت مدعی بود که برای جلوگیری از خاموش شدن دستگاه در زمان انجام فعالیت‌های سنگین این کار را انجام داده، اما عدم شفافیت باعث شد ابهامات زیادی به وجود بیاید و اتهامات مختلفی علیه اپل مطرح شود. این شرکت حالا هزینه تعویض باتری را کاهش داده و از طریق تنظیمات iOS توضیح می‌دهد که چرا چنین قابلیت‌هایی را به کار می‌گیرد.

وقتی 100 درصد واقعا 100 درصد نیست

شارژ باتری سامسونگ

یکی از شگردهای رایج در بحث باتری به موضوع «منطق فازی» درباره شارژ 100 درصدی برمی‌گردد. بعضی از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در بالای دستگاه نشان می‌دهند که شارژ به 100 درصد رسیده، اما واقعیت این است که دستگاه همچنان برای مدت کوتاهی به شارژ شدن ادامه می‌دهد.

این سازوکار از یک سو می‌تواند به سلامت باتری گوشی‌ها کمک کند، چرا که مانع از شارژ کامل می‌شود و از افزایش تعداد چرخه‌های شارژ جلوگیری می‌کند. ولی از سوی دیگر، ادعای شرکت‌ها مبنی بر زمان لازم برای شارژ صفر تا صد درصدی را زیر سوال می‌برد. برای مثال، وان پلاس می‌گوید وان پلاس 9 پرو ظرف مدت 29 دقیقه از صفر تا صد شارژ می‌شود. اما آزمایش‌ها نشان داده که زمان لازم برای شارژ کامل حدود 20 دقیقه بیشتر است. می 11 اولترا هم مدعی رسیدن از صفر تا صد در 36 دقیقه است، اما طبق بررسی‌ها باید 12 دقیقه بیشتر صبر کنید تا گوشی واقعا صد درصد شود. اپل و سامسونگ هم پس از رسیدن به 100 درصد مدت زیادی به شارژ ادامه می‌دهند، اما حداقل ادعایی درباره زمان شارژ صفر تا صد ندارند.

چرخه‌های شارژی که در واقع مضرند

یکی از مهم‌ترین معیارها در تعیین عمر باتری موبایل تعداد چرخه‌های شارژی است که هر باتری می‌تواند تحمل کند. یک چرخه کامل یعنی استفاده از 100 درصد ظرفیت باتری و در طول دو سال تقریبا 800 چرخه شارژ پشت سر گذاشته می‌شود. گلکسی نوت 8 یکی از گوشی‌هایی بود که ادعای کمترین افت کیفیت باتری در طول زمان را داشت. سامسونگ مدعی بود که ظرفیت باتری این گوشی پس از دو سال مصرف به 95 درصد می‌رسد، یعنی ظرفیت آن از 3300 به 3135 میلی‌آمپرساعت کاهش می‌یابد.

شارژ باتری موبایل

از سوی دیگر، شیائومی و اوپو گفته بودند که فناوری شارژ سریع 200 و 125 واتی آن‌ها پس از 800 چرخه ظرفیت باتری را به 80 درصد می‌رساند. این یعنی موبایلی با باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی پس از دو سال به ظرفیت 3200 میلی‌آمپرساعت می‌رسد. ولی همین 20 درصد می‌تواند نصف روز از عمر باتری شما بکاهد. به‌علاوه، کاربران معمولا بیشتر از دو سال گوشی‌های خود را نگه می‌دارند، بنابراین میزان افت ظرفیت در ادامه بیشتر حس خواهد شد.

اپل در این زمینه احتمالا بدترین عملکرد را دارد. در صفحه پشتیبانی باتری آیفون نوشته شده که یک باتری عادی پس از 500 چرخه شارژ تا 80 درصد ظرفیت خود را نگه می‌دارد. 500 چرخه معادل کمتر از 1.5 سال است. بنابراین شرایط حتی از گوشی‌های شیائومی و اوپو هم بدتر خواهد شد و کاربر باید زودتر از انقضای گارانتی دو ساله آیفون به دنبال تعویض باتری باشد.

به نظر شما شرکت‌های سازنده موبایل دیگر از چه شگردهای فریبنده‌ای برای تبلیغ باتری و فناوری شارژ گوشی‌های خود استفاده می‌کنند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • سید محمد میرعرب
    سید محمد میرعرب | ۲۶ اسفند ۱۴۰۰

    یکی از بهترین مطالبی بود که خوندم مختصر و مفید، از حق نگذریم شرکت شیائومی شارژ ۱۲۰ واتی اسمی داره ولی تا هشتاد ولت هست که همین عدد واقعی شارژو هیچ شرکتی نداره

  • sampple
    sampple | ۲۱ اسفند ۱۴۰۰

    عجب پدرسوخته‌ای هستن

مطالب پیشنهادی