ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تشخیص سرطان
علمی

مطالعه جدید: گونه‌ای از مورچه‌ها در تشخیص سرطان به اندازه سگ‌ها دقیق هستند

مطالعه جدید تیمی از محققان در فرانسه نشان می‌دهد که مورچه‌های آموزش دیده می‌توانند در تشخیص سرطان انسان موثر باشند. محققان نشان دادند گونه خاصی از مورچه‌ها را می‌توان به سرعت آموزش داد تا سلول‌های ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

مطالعه جدید تیمی از محققان در فرانسه نشان می‌دهد که مورچه‌های آموزش دیده می‌توانند در تشخیص سرطان انسان موثر باشند. محققان نشان دادند گونه خاصی از مورچه‌ها را می‌توان به سرعت آموزش داد تا سلول‌های سرطانی را با دقتی برابر سایر حیواناتی مانند سگ‌ها – که دارای توانایی تشخیص زیستی بالایی هستند – تشخیص دهد.

همه ما با حس بویایی فوق‌العاده قوی سگ‌ها آشنا هستیم. سگ‌ها که سال‌ها برای در تشخیص و ردیابی مواد مخدر و مواد منفجره غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اخیرا به دلیل توانایی چشم‌گیرشان در تشخیص بیماری‌هایی مانند سرطان، مالاریا یا حتی کرونا به دانشمندان کمک کرده‌اند.

آموزش و نگهداری از سگ‌ها در تشخیص بیماری کاری سریع، آسان یا ارزان نیست. تربیت سگ‌ها برای این اهداف ممکن است تا یک سال به طول انجامد. بنابراین محققان به کمک گرفتن از سایر موجودات مانند موش، زنبور عسل و ملخ روی آورده‌اند.

در جدیدترین مطالعه، دانشمندان امکان تربیت گونه‌ای از مورچه‌ها به نام «Formica fusca» را بررسی کرده‌اند. در مطالعات پیشین مشخص شده بود این مورچه‌ها می‌توانند برخی ترکیبات آلی فرار (VOCs) را تشخیص دهند که این ترکیبات در انواع‌ سلول‌های سرطانی مشاهده شده است. پس تحقیقات جدید برای اثبات اینکه آیا این نوع مورچه‌ها می‌توانند در تشخیص سلول‌های سرطانی کارآمد باشند، شروع شد.

تشخیص سرطان

آزمایش‌های اولیه بر روی دو نوع سلول سرطان سینه متمرکز شد که ترکیبات آلی متفاوتی داشتند. در سه کارآزمایی آموزشی، محققان توانستند به مورچه‌ها بیاموزند که بین سلول‌های سرطانی و غیرسرطانی – با دقتی بسیار بالا – تمایز قائل شوند.

محققان می‌نویسند: « مورچه‌ها از نظر توانایی تشخیص با سگ‌ها برابر هستند. در برخی جهات، مورچه‌ها از سگ‌ها حتی بهتر نیز هستند زیرا به زمان آموزش کمتری نیاز دارند ( 30 دقیقه در مقایسه با 6 تا 12 ماه برای سگ‌ها). همچنین هزینه‌های نگهداری و آموزش آن‌ها نیز بسیار کمتر است.

با ارجاع بخ مطالعات قبلی، محققان فرض می‌کنند که مورچه‌ها می‌توانند برای شناسایی سلول‌های سرطانی تا 9 بار از آن‌ها استفاده کنند. این باعث می‌شود مورچه‌ها به بهترین گزینه در تشخیص سرطان تبدیل شوند.

محققان در این مطالعه نتیجه‌گیری کردند: مورچه‌ها ابزار تشخیص سریع، کارآمد و ارزان سلول‌های سرطانی هستند. رویکرد ما به‌طور بالقوه می‌تواند با طیف وسیعی از وظایف پیچیده تشخیص بو از جمله تشخیص مواد مخدر، مواد منفجره، مواد غذایی فاسد و سایر بیماری‌ها ( مانند مالاریا، عفونت‌ها و دیابت) سارگاز باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی