ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سازمان جهانی بهداشت: واریانت دلتا-امیکرون جای نگرانی ندارد

مدتی می‌شود که محققان از حضور ترکیب جدیدی از ویروس سارس-کوو-۲ خبر داده‌اند که ویژگی‌های ژنتیکی واریانت کروناویروس امیکرون و واریانت دلتا را با هم دارد. با این حال، متخصصان سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

مدتی می‌شود که محققان از حضور ترکیب جدیدی از ویروس سارس-کوو-۲ خبر داده‌اند که ویژگی‌های ژنتیکی واریانت کروناویروس امیکرون و واریانت دلتا را با هم دارد. با این حال، متخصصان سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کردند که انتظار چنین ترکیبی از کروناویروس را داشتند و جای هیچ نگرانی نیست.

ترکیب دلتا-امیکرون ویروس کرونا، اوایل زمستان امسال در فرانسه شیوع پیدا کرد، اما تعداد مبتلایان به آن بسیار کم بود. البته تعدادی از موارد ابتلا در دانمارک، آلمان و هلند نیز گزارش شد. سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس خبری این هفته اعلام کرد که تاکنون داده‌های به دست آمده از این واریانت جدید هیچ خطری را نشان نمی‌دهند و دلتا-امیکرون هیچ علائم شدیدی در افراد ایجاد نکرده است.

با این حال، محققان مطالعات بیشتری روی این واریانت جدید انجام می‌دهند تا درست مثل واریانت‌های قبلی اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آورند. کروناویروس‌ها به ترکیب چند واریانت در جهش جدیدی معروف هستند و محققان کاملا چنین چیزی را از سارس-کوو-۲ انتظار داشتند.

ترکیب واریانت‌ها

چنین ترکیب‌هایی وقتی به وجود می‌آیند که دو واریانت وارد بدن یک فرد می‌شوند و به یک سلول حمله می‌کنند. در چنین موقعیتی، وقتی هر دو واریانت سعی می‌کنند تا با یک سلول کپی‌های بیشتری از خود بسازند، سلول به طور تصادفی ویژگی‌هایی از هر دوی آن‌ها را تولید می‌کند و ترکیبی از دو واریانت را می‌سازد.

گونه های مختلف کرونا

از آنجایی که واریانت امیکرون و دلتا سرعت انتقال بیشتری داشتند، راحت‌تر سر راه یکدیگر قرار گرفتند. به علاوه، از آنجایی که واریانت امیکرون و دلتا تفاوت‌های بارزی دارند، محققان راحت‌تر توانستند ترکیبی از این دو واریانت را پیدا کنند.

با این حال، تشخیص ترکیبی از دو واریانت می‌تواند کار سختی باشد. اگر عفونت دیگری وجود داشته باشد و ترکیبی اتفاق نیفتد و یا در فرایندهای آزمایشگاهی آلودگی وجود داشته باشد، تشخیص ترکیبی از واریانت‌ها سخت‌تر می‌شود.

با اینکه تشخیص ترکیب دلتا-امیکرون به نظر خطرناک می‌رسد، ویروس‌شناسان اعلام کردند که این ترکیب هیچ خطری نخواهد داشت. هر جهشی که در ویروس اتفاق می‌افتد، لزوما به معنی قوی‌تر شدن آن نیست. جهش‌های بعدی ویروس حتما خطرناک‌ترین ویژگی‌های ویروس قبلی را منتقل نمی‌کند و ممکن است حتی ویروس ضعیف‌تر شود. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی