ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

پرفروش‌ترین گوشی‌های سال ۱۴۰۰ بازار ایران چه بودند؟

انجمن واردکنندگان موبایل پرفروش‌ترین گوشی‌های سال ۱۴۰۰ بازار ایران را معرفی کرد. بر این اساس گوشی سامسونگ گلکسی A12 با فروش نزدیک به ۲ میلیون دستگاه، پرفروش‌ترین موبایل بازار ایران در سال گذشته بوده است. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

انجمن واردکنندگان موبایل پرفروش‌ترین گوشی‌های سال ۱۴۰۰ بازار ایران را معرفی کرد. بر این اساس گوشی سامسونگ گلکسی A12 با فروش نزدیک به ۲ میلیون دستگاه، پرفروش‌ترین موبایل بازار ایران در سال گذشته بوده است. در بین ده گوشی پرفروش بازار مدل‌هایی از سه برند سامسونگ و شیائومی و نوکیا وجود دارد.

پرفروش ترین گوشی های ۱۴۰۰

به گزارش دیجیاتو «امیر اسحاقی» دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با اعلام پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار ایران تا اسفند ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که احتمالا رتبه این مدل‌ها تا آخر اسفند ۱۴۰۰ جابجا نشود و بر این اساس می‌توان ادعا کرد که گوشی‌های اقتصادی و میان رده پرفروش‌ترین مدل‌های بازار بودند.

پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار ایران در سال ۱۴۰۰ به این شرح هستند:

  • سامسونگ A12 با آمار فروش نزدیک به ۲ میلیون دستگاه
  • پوکو X3 پرو با آمار فروش کمی بیش از ۱ میلیون دستگاه
  • نوکیا ۱۰۵ با آمار فروش ۹۶۷ هزار دستگاه
  • سامسونگ A32 با آمار فروش ۶۵۲ هزار دستگاه
  • سامسونگ A21 S با آمار فروش ۵۸۷ هزار دستگاه
  • پوکو M3 با آمار فروش ۵۸۰ هزار دستگاه
  • سامسونگ A11 با آمار فروش ۴۳۲ هزار دستگاه
  • سامسونگ A02 با آمار فروش ۴۱۳ هزار دستگاه
  • سامسونگ A22 با آمار فروش ۳۸۷ هزار دستگاه
  • ردمی نوت تی با آمار فروش ۳۲۱ هزار دستگاه

از این فهرست می‌توان این نتیجه را گرفت که گوشی‌های اقتصادی و میان رده بیشترین بخت و اقبال را در بین کاربران داشته‌اند. آنطور که آمار انجمن واردکنندگان موبایل می‌؛وید اولین گوشی پرچمداری که در این فهرست وجود دارد گوشی آیفون ۱۳ پرومکس است که با ۲۳۶ هزار فروش توانسته به رتبه ۱۷مین گوشی پرفروش بازار ایران برسد.

پرفروش ترین گوشی های ۱۴۰۰

سهم برندها از بازار موبایل در ایران چقدر است؟

سهم برندها در بازار موبایل ایران در سال ۱۴۰۰ نیز به نوبه خود جالب توجه است چرا که برای اولین بار سهم سامسونگ به زیر ۵۰ درصد رسیده است. آنطور که اسحاقی می‌گوید سامسونگ ۴۹ درصد بازار را در اختیار دارد و شیائومی ۲۸ درصد و نوکیا ۱۲ درصد. برند اپل با گوشی‌های آیفون خود نیز ۶ درصد بازار ایران را در اختیار دارند.

از منظر ارزش ریالی اما سهم برندها از بازار ایران تفاوت دارد و اسحاقی به دیجیاتو دراینباره می‌گوید: «از نظر ارزش ریالی گوشی‌ها در بازار سامسونگ رتبه اول را با ۴۰ درصد در اختیار دارد و سپس آیفون با ۳۰ درصد. شیائومی نیز ۲۵ درصد بازار را در اختیار دارد و نوکیا نیز زیر یک درصد است چرا که عمده گوشی‌های نوکیا گوشی‌های دکمه‌ای ارزان هستند.»

نکته جالب توجه در بازار موبایل ایران است که پس از معرفی شدن آیفون ۱۳، واردات این گوشی بیشتر شده و حتی به بیش از دو برابر رسیده است. اسحاقی به دیجیاتو می‌؛وید واردات آیفون در ایران در فروردین ۱۴۰۰ به عدد ۴۳ هزار می‌رسیده و در بهمن ماه به بیش از ۱۲۰ هزار عدد رسیده و احتمال دارد که این رقم در اسفند ماه نیز بیشتر هم شده باشد. بازار شب عید می‌تواند یکی از دلایل رشد فروش این گوشی باشد.

پرفروش ترین گوشی ایرانی

پرفروش‌ترین گوشی ایرانی

آنطور که اسحاقی به دیجیاتو می‌گوید مصرف گوشی ایرانی در سال ۱۴۰۰ به زیر ۲۰۰ هزار می‌رسد و در این بین پرفروش‌ترین گوشی ایرانی را می‌توان مدل جی پلاس تی ۱۰ نامید. همچنین اسحاقی می‌گوید که از بین گوشی‌های ایرانی بیش از ۹۵ درصد گوشی‌های دکمه‌ای یا همان فیچر فون بودند.

با اینکه سهم گوشی‌های مسافری از بازار موبایل کشور بسیار کمتر نسبت به گذشته است اما همچنان برخی از گوشی‌های پرچمدار به صورت مسافری وارد کشور می‌شوند. بیشترین گوشی مسافری وارد شده به کشور نیز متعلق به آیفون است که تقریبا ماهانه ۶ هزار دستگاه به این شکل وارد بازار می‌شود.

آینده بازار موبایل کشور

با توجه به افزایش نرخ گمرکی از سال آینده و وارد شدن ارز نیمایی به موضوع وارد شدن موبایل، پیش بینی می‌شود که قیمت گوشی در سال آینده با افزایشی ناگهانی مواجه شود. محاسبات نشان می‌دهد که به عنوان مثال یک گوشی صد دلاری در سال ۱۴۰۰ با ۲۰ هزار تومان می‌توانست از گمرک ترخیص شود و همان گوشی در سال آینده نیاز به رقمی ۱۲۰ هزار تومانی برای ترخیص گمرک دارد. این مساله می‌تواند گواه این پیش بینی باشد که قیمت موبایل در سال آینده با افزایشی جهشی روبرو خواهد شد.

کارشناسان بر این باورند که بهترین فرصت خرید موبایل در اسفند ماه است، آنها با توجه به دستوراتی که از سوی دولت برای اجرایی شدن در سال آینده الزامی شده بر این باور هستند که قیمت تمام شده گوشی‌ها برای واردکنندگان بیشتر خواهد شد و این مساله زمانی که به خرده فروشان برسد هم با افزایش نرخ روبرو خواهد شد و در نتیجه گوشی‌ها قیمتی مضاعف نسبت سال ۱۴۰۰ پیدا خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • علی موسوی
    علی موسوی | ۲۳ اسفند ۱۴۰۰

    الان اینکه مثلا صد تومن یا دویست بره رو هزینه ورود چه قدر یه سری... گرون میکنن یه گوشیو که برسه دست مردم؟!!!

مطالب پیشنهادی