ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گزارش سالانه دیجی‌پی
فناوری ایران

دومین گزارش سالانه دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی گزارشی از یک سال فعالیت خود را منتشر ساخته که می‌تواند چراغ راهی برای فعالین حوزه لندتک و فین‌تک باشد. این مجموعه طی یک سال گذشته مجموعا بیش از 115هزار اعتبار با ارزش ریالی ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۵

دیجی‌پی گزارشی از یک سال فعالیت خود را منتشر ساخته که می‌تواند چراغ راهی برای فعالین حوزه لندتک و فین‌تک باشد. این مجموعه طی یک سال گذشته مجموعا بیش از 115هزار اعتبار با ارزش ریالی بیش از 935 میلیارد تومانی اعطا کرده است. یکی از اقدامات مثبت دیجی‌پی در طول یک سال گذشته، صرفه‌جویی در صدور 10میلیون رسید پرداخت قبض و کارت به کارت بوده که چیزی در حدود 101هزار کاغذ A4می‌شود. با استفاده از کیف پول دیجی پی نیز چیزی در حدود 56سال در زمان کاربران صرفه‌جویی شده است.

دیجی‌پی در تابستان 1397 با هدف ورود به صنعت فناوری‌های مالی و با سرمایه‌گذاری کامل دیجی‌کالا، فعالیت خود را آغاز کرد. این مجموعه در این مدت کوشیده است فرآیندهای سنتی را متحول سازد. درگاه پرداخت هوشمند، سرویس بازگشت وجه و امکان خرید اقساطی از جمله خدماتی است که دیجی‌پی در این سال‌ها ارائه کرده است.

حال این مجموعه گزارشی شفاف از عملکرد خود در سالی که گذشت را منتشر ساخته است. این گزارش با استناد به آمار ارائه شده از سوی واحدهای کسب‌وکار، تجربه مشتریان، بازاریابی، پشتیبانی مشتریان، تکنولوژی و دیتای دیجی‌پی تنظیم شده است. این شرکت هدف از انتشار گزارش عملکرد 1400 را شفاف‌سازی درباره کیفیت و کمیت فعالیت‌های خود عنوان کرده است تا فرصتی باشد برای تحلیل و ببرسی روند رشد خدمات فین‌تک و لندتک در کشور.

توجه داشته باشید داده‌ها و آمار ارائه شده در این گزارش برای بازه زمانی یک دی ماه 1399 تا 30 آذرماه 1400 است.

طبق گزارش منتشر شده، سوپراپلیکیشن دیجی‌پی در یک سال گذشته به یک میلیون نصب فعال رسیده و کاربران بیش از 150 میلیون بار از وب‌سایت و اپلیکیشن آن بازدید کرده‌اند.

گزارش سالانه دیجی‌پی

همچنین متوسط تعداد تراکنش‌های ماهانه در این سوپراپ به یک میلیون و 200هزار مورد رسیده و تعداد کل تراکنش‌های سالانه بر بستر کیف پول کاربران بیش از 16میلیون بار بوده است.

دیجی‌پی در طول یک سال گذشته بیش از 88هزار اعتبار خرد به کاربران اعطا کرده است که جمع ریالی این اعتبارها چیزی در حدود 920 میلیارد تومان بوده است. 27 هزار اعتبار BNPL (الان بخر، بعدا پرداخت کن) نیز به کاربران اختصاص یافته که چیزی در حدود 15 میلیارد تومان بوده است.

یکی از نکات جالب توجه این گزارش، صرفه‌جویی در صدور بیش از 10 میلیون رسید کاغذی است که به اندازه 12هزار کتاب چاپی 200صفحه‌ای و 70هزار کاغذ A4 روی هم رفته در مصرف کاغذ صرفه‌جویی شده است.

طبق گزارش منتشر شده، در یکی از شلوغ‌ترین روزهای دیجی‌پی، مجموع مبالغ تراکنش‌های درون سوپراپلیکیشن به بیش از 19میلیارد تومان رسیده است و مجموع مبالغ تراکنش‌های درگاه جامع پرداخت نیز بیش از 170 میلیارد تومان بوده است.

گزارش سالانه دیجی‌پی

در همین روز داغ، بیش از 250هزار بازدید از پلتفرم دیجی‌پی ثبت شده و متوسط زمان صرف شده در این سوپر اپ حدود 2 دقیقه و 50ثانیه بوده است.

سوپراپلیکیشن دیجی‌پی به روایت آمار و ارقام

سوپراپ دیجی‌پی در پاییز 97 و با امکاناتی محدود مثل خرید شارژ، بسته اینترنت و پرداخت قبض منتشر شد. اما اکنون این سوپراپلیکیشن 10 سرویس متنوع را به کاربران ارائه می‌کند.

الگوی استفاده کاربران از دیجی‌پی در ساعات مختلف روزهای هفته نشان می‌دهد بیشترین میزان استفاده از این سوپراپ به عصرهای سه‌شنبه اختصاص دارد. کمترین مراجعه نیز از ساعات 2 تا 8 صبح تمامی روزهای هفته است.

در بخش دیگر گزارش سالانه دیجی‌پی به به تعداد کل تراکنش‌های پردازش شده در محبوب‌ترین سرویس‌های دیجی‌پی اشاره شده است.

تراکنش‌های دیجی‌پی

مبلغ کل تراکنش‌های پردازش شده در این سوپراپ نزدیک به 4هزار میلیارد تومان است که بیش از 66درصد آن به تراکنش‌های کارت به کارت اختصاص دارد، تراکنش پرداخت قبض، خرید شارژ و پرداخت جریمه رانندگی نیز بعد از کارت به کارت، بیشترین ارزش ریالی تراکنش‌های دیجی‌پی را به خود اختصاص داده‌اند.

جالب است بدانید رکورد تعداد تراکنش توسط یک فرد، 5هزار و 113 مورد بوده است. اکثر کاربران دیجی‌پی را آقایان تشکیل داده و تنها 22درصد خانم هستند. بازه سنی 18 تا 24 سال نیز اکثریت کاربران این سوپراپ را تشکیل داده‌اند.

گزارش سالانه دیجی‌پی

90درصد مراجعه‌کنندگان به دیجی‌پی از موبایل استفاده کرده‌اند. 77درصد مراجعه‌کنندگان با تبلت یا موبایل نیز کاربر سیستم عامل اندروید بوده‌اند.

کارت به کارت، کیف پول و پرداخت قبض نیز محبوب‌ترین سرویس‌های دیجی‌پی در نظرسنجی‌ها بوده‌اند که میزان رضایت از این سه سرویس بالای 90 درصد بوده است.

بیشترین دلایل رضایت از دیجی‌پی به سهولت استفاده، سرعت بالا و کامل بودن خدمات اختصاص داشته و بیشترین دلایل نارضایتی نیز ناشی از اختلال موقت در سرویس سرویس‌دهندگان، بروز خطای سیستمی در هنگام استفاده و نبود تنوع کافی در خدمات بوده است.

بررسی سرویس‌های اعتباری در گزارش سالانه دیجی‌پی

سرویس‌های اعتباری دیجی‌پی بستری برای دریافت اعتبار برای کاربران نهایی و فروشندگان ایجاد کرده است. کاربران بدون نیاز به معرف ضامن و با اعتبارسنجی بانکی، اعتباری برای خرید اقساطی انواع کالا دریافت می‌کنند. این اعتبار در قالب خرید اقساطی یا درقالب BNP: (الان بخر بعدا پرداخت کن) اعطا شده که این مدل بر مبنای رتبه اعتباری مشتری و پس از احراز هویت صورت می‌گیرد.

فروشندگانی که در مارکت پلیس‌ها فعالیت می‌کنند نیز می‌توانند برای تامین سرمایه خود از اعتبار دیجی‌پی استفاده کنند.

براساس گزارش سالانه دیجی‌پی، 446هزار کاربر برای دریافت اعتبار نام‌نویسی کرده‌اند که 920 میلیارد تومان اعتبار به کاربران متقاضی خرید اقساطی ارائه شده است. نزدیک به دو سوم بسته‌های اعتباری اعطا شده، 20 و 10 میلیون تومانی بوده‌اند.

اعتبارهای دیجی‌پی

طی یک سال گذشته 5 میلیون و 716هزار بازدید از صفحه خرید اقساطی دیجی‌پی صورت گرفته است. 62درصد کاربران سرویس اعتباری آقا و 38 درصد خانم بوده‌اند. بازه سنی 25 تا 34 سال نیز 40 درصد از کاربران این سرویس را تشکیل می‌دهند.

بالاترین مبلغ خرید اقساطی در 9 تیرماه 1400 ثبت شده اما به رقم آن اشاره‌ای نشده است. بیشترین تعداد خرید اقساطی نیز در 5 آذرماه امسال ثبت شده است.

گوشی موبایل، تبلت و لوازم خانگی برقی نیز به ترتیب محبوب‌ترین دسته‌بندی‌های کالایی خرید اقساطی هستند.

سرویس اعتباری دیجی‌پی

بیشترین متقاضیان خرید اقساطی این پلتفرم از استان‌های تهران، البرز و قزوین بوده و کمترین نیز از استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بوده است.

بخش دیگر این گزارش به آمار و ارقام درباره سرویس BNPL یا الان بخر و بعدا پرداخت کن اختصاص داشته که بر این اساس 27هزار کاربر این نوع اعتبار را دریافت کرده‌اند.

لوازم جانبی موبایل، هارد و فلش و کالاهای سوپرمارکتی، محبوب‌ترین دسته‌بندی کالاها در این نوع سرویس بوده‌اند. همانند سرویس اعتباری، اکثریت کاربران BNPL در بازه سنی 25 تا 34 سال بوده‌اند.

سرویس اعتباری BNPL

سایر سرویس‌های دیجی‌پی در سالی که گذشت

در ادامه گزارش سالانه دیجی‌پی به آمارهایی درباره کیف پول آن اشاره شده است. طی یک سال بیش از 700میلیارد تومان تراکنش موفق در کیف پول آن ثبت شده است که 4برابر بیشتر از تراکنش‌های بازه زمانی مشابه در سال گذشته بوده است. تراکنش‌های خرید، بازگشت وجه و انتقال بخشی از وجه به کاربر در گروه دیجی‌کالا نیز در این آمار محاسبه شده است. 27درصد از کل تراکنش‌های دیجی‌پی نیز در سال 1400 بر بستر کیف پول انجام شده است.

گزارش سالانه دیجی‌پی

هر تراکنش آنلاین با درگاه پرداخت به طور متوسط 60 ثانیه زمان برده که بر این اساس با انجام تراکنش‌های کیف پول، چیزی بیش از 56 سال در زمان کاربران کیف پول صرفه‌جویی شده است.

براساس دیگر آمارهای این گزارش، موفقیت در پرداخت‌های درگاه پرداخت هوشمند دیجی‌پی بیش از 91درصد بوده و 90درصد تراکنش‌های بازگشت وجه تا پیش از 24 است نیز نزدیک به 90 درصد با موفقیت همراه بوده است.

7میلیون و 200هزار بازگشت وجه طی یک سال گذشته صورت گرفته که ارزش ریالی آن‌ها چیزی در حدود 3هزار و 500میلیارد تومان بوده است.

مرکز پشتیبانی دیجی‌پی نیز در طول یک سال گذشته به بیش از یک میلیون تماس پاسخ داده است که میانگین نمره اعطا شده به پاسخ‌گویان بیش از 4 بوده است. به طور میانگین کاربران تماس گرفته با بخش پشتیبانی، حدود 60 ثانیه منتظر مانده‌اند تا به پشتیبان متصل شوند.

مرکز پشتیبانی دیجی‌پی

22هزار و 419 گفتگوی آنلاین نیز برای پشتیبانی صورت گرفته است.

شما می‌توانید گزارش سالانه دیجی‌پی را از اینجا دریافت و مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی