ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تحقیقات ضدانحصار اتحادیه اروپا و بریتانیا در مورد قرارداد تبلیغات گوگل و متا آغاز شد

غول‌های فناوری از چند سال گذشته تاکنون زیر ذره‌بین نهادهای نظارتی بوده‌اند و حالا اتحادیه اروپا و مقامات ضد انحصاری بریتانیا تحقیقات موازی خود در مورد قرارداد تبلیغات آنلاین بین گوگل و فیسبوک که سال ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

غول‌های فناوری از چند سال گذشته تاکنون زیر ذره‌بین نهادهای نظارتی بوده‌اند و حالا اتحادیه اروپا و مقامات ضد انحصاری بریتانیا تحقیقات موازی خود در مورد قرارداد تبلیغات آنلاین بین گوگل و فیسبوک که سال 2018 تنظیم شده را آغاز کرده‌اند.

کمیسیون اروپا در بیانیه مطبوعاتی خود درباره نگرانی خود از توافق سپتامبر 2018 بین این دو شرکت توضیح داد: «این قرارداد ممکن است باعث کنار زدن سرویس‌های فناوری تبلیغاتی شود که با برنامه Open Bidding گوگل رقابت می‌کنند، بنابراین رقابت در بازارها برای تبلیغات را محدود یا مخدوش می‌کند.» در همین راستا انجام یک تحقیق ضدانحصار رسمی ضروری است.

اداره بازار رقابت بریتانیا نیز اعلام کرد که در حال بررسی این معامله است و «آندریا کوسلی»، رئیس آن بیان می‌کند: «ما نگران این موضوع هستیم که گوگل ممکن است با همکاری متا، مانعی بر سر راه رقبا مهم خود قرار داده باشد که خدمات تبلیغات آنلاین ناشران را ارائه می‌کنند.»

قرارداد Jedi Blue بین گوگل و فیسبوک

قرارداد بین گوگل و فیسبوک که با نام «Jedi Blue» شناخته می‌شود، هم اکنون در ایالات متحده تحت بررسی است و 15 دادستان کل ایالت علیه این دو شرکت شکایت کرده‌اند. دادستان‌های ایالات متحده عقیده دارند که دو غول فناوری با همکاری هم و تنظیم این قرارداد در سال 2018 علاوه بر اینکه باعث پس‌انداز پول یکدیگر شده‌اند، از پیشرفت رقبا نیز جلوگیری کرده‌اند.

هرچند هر دو شرکت در این پرونده مورد بررسی قرار دارند اما طبق گفته کمیسیون اروپا، در نهایت شاید فقط گوگل مستحق مجازات تشخیص داده شود. «مارگرت وستاگر»، رئیس رقابت اتحادیه اروپا به فایننشال تایمز توضیح می‌دهد:

«هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که موضوع به گوگل مربوط می‌شود یا آن‌ها با یکدیگر دست به تخلف زده‌اند. با این حال مشخص نیست که متا از تاثیر این معامله آگاه بوده و این چیزی است که باید بررسی کنیم.»

با این حال، متا و گوگل به رویترز اعلام کرده‌اند که تحقیقات اتحادیه اروپا و بریتانیا اشتباه بوده است.

تحقیقات احتمالا سال‌ها طول خواهد کشید و اگر مشخص شود هر یک از این دو شرکت قوانین رقابت اتحادیه اروپا را نقض کرده‌اند، ممکن است تا 10 درصد از درآمد سالانه جهانی خود را جریمه شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی