ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران گونه جدیدی از لاک‌پشت‌های بزرگ را در گالاپاگوس کشف کردند

گونه جدیدی از لاک پشت های خشک‌زی بزرگ در گالاپاگوس پیدا شدند که پس از آزمایش دی‌ان‌ای آن‌ها مشخص شد که قبلا در هیچ فهرستی به ثبت نرسیده‌اند. محققان ژنتیک لاک‌پشت‌های حال حاضر سن کریستوبال ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

گونه جدیدی از لاک پشت های خشک‌زی بزرگ در گالاپاگوس پیدا شدند که پس از آزمایش دی‌ان‌ای آن‌ها مشخص شد که قبلا در هیچ فهرستی به ثبت نرسیده‌اند. محققان ژنتیک لاک‌پشت‌های حال حاضر سن کریستوبال را با استخوان‌ها و لاک‌های جمع‌آوری شده در سال ۱۹۰۶ میلادی مقایسه کردند و مشخص شد که با هم متفاوت است.

محققان دانشگاه نیوکاسل انگلستان، دانشگاه ییل ایالات متحده، سازمان مردم نهاد حفاظت محیط زیست گالاپاگوس و سایر موسسات دیگر این مطالعه را انجام دادند که در ژورنال علمی Heredity به چاپ رسید.

این لاک پشت ها در ارتفاعات پایین‌تر شمال شرقی جزیره زندگی می‌کنند که محققان قرن بیستم هیچ وقت به آنجا پا نگذاشتند. به همین خاطر، حدود هشت هزار لاک‌پشت سیر متفاوت‌تر از چیزی که قبلا فکر می‌کردیم، طی کردند.

لاک پشت

گونه لاک‌پشت‌های بزرگ در حال زیست سن کریستوبال که تاکنون به Chelonoidis chathamensis شناخته می‌شدند، از لحاظ ژنتیکی به گونه متفاوتی متعلق‌اند. حفاظت محیط زیست گالاپاگوس اعلام کرد که این گونه را می‌توان منقرض شده در نظر گرفت. باید گفت که جزیره گالاپاگوس تاکنون خانه دو گونه از لاک‌پشت‌ها بوده که یکی از آن‌ها در ارتفاعات بالاتر و دیگری در ارتفاعات پایین‌تر می‌زیسته است.

گالاپاگوس و جانوران متفاوت آن

جزیره گالاپاگوس در هزار کیلومتری سواحل اکوادور و در اقیانوس آرام واقع شده که منطقه‌ای حفاظت شده و مملو از جانوران و گیاهان خاص است. این مجمع‌الجزایر با مطالعات شهودی زمین‌شناس و طبیعت‌شناس بریتانیایی، چارلز داروین درباره تحول و تکامل جانوران معروف شد.

طبق گزارش‌های پارک ملی گالاپاگوس در این جزیره ۱۵ گونه لاک‌پشت زندگی می‌کردند که در صدها سال پیش سه گونه از آن‌ها منقرض شده است. در سال ۲۰۱۹ میلادی، گونه Chelonoidis phantastica در جزیره فرناندینا در گالاپاگوس پیدا شد که همه فکر می‌کردند این گونه بیش از صد سال پیش منقرض شده است.

این تیم تحقیقاتی به ادامه مطالعات خود درباره دی‌ان‌ای استخوان‌ها و لاک‌های پیدا شده می‌پردازد تا بتواند نام جدیدی برای این لاک‌پشت‌های تازه کشف شده در این جزیره ۵۵۷ کیلومتری پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی