ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قبل عید خودرو بخریم یا بعد از آن
خودرو

بالاخره قبل از عید خودرو بخریم یا بعد از آن؟

طبیعی است که با نزدیک شدن به سال نو برای شما نیز سوال شود که قبل از عید خودرو بخریم یا بعد از آن. در واقع باید بگوییم که شما تنها نیستید و با توجه ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

طبیعی است که با نزدیک شدن به سال نو برای شما نیز سوال شود که قبل از عید خودرو بخریم یا بعد از آن. در واقع باید بگوییم که شما تنها نیستید و با توجه به شرایط خاص بازار خودرو کشورمان این سوال بسیار هم رایج است.

در پاسخ به اینکه قبل از عید خودرو بخریم یا بعد از آن باید گفت امسال با توجه به شرایط تورمی کشور، نوسانات نرخ ارز، میزان تولید خودروسازان و فرآیند احیای مجدد برجام کارشناسان توصیه می‌کنند که مردم خرید خودرو را به بعد از عید موکول نکرده و هرچه زودتر نسبت به خرید اقدام کنند.

گفته می‌شود که در شرایط فعلی حتی اگر برجام نیز احیا شود رشد تورمی قیمت انواع کالا ولو با شیب کم ادامه خواهد داشت و بهتر است خریداران خودرو، خودروی مورد نیاز خود را هر چه زودتر خریداری کنند.

چه احتمالاتی مطرح است؟

تا پیش از این متقاضیان بازار خودرو به جهت مشخص شدن نتایج حاصل از احیای مجدد مذاکرات برجام دست از خرید برداشته و منتظر بودند تا قیمت‌ها در بازار بیش از پیش کاهش یابد. اما حالا که اخبار خوشی از وین به گوش نمی‌رسد این افراد بلاتکلیف مانده که چه کنند.

واقعیت آن است که اگر مذاکرات برجام به نتیجه رسیده و ایران و کشورهای ۵ + ۱ بتوانند به یک توافق پایدار نیز دست یابند سال آینده همچنان بازار خودرو با شرایط رکود و رشد قیمت مواجه خواهد شد. اما احتمال داده می‌شود که وضعیت بازار آرام بوده و قیمت‌ها با شیب بسیار کمی افزایش یابند.

اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسیده و کارشکنی‌های روسیه برای کسب منافع خود سبب شود که طرفین میز مذاکره را ترک کنند همچنان باید منتظر شرایط تورمی در بازار خودرو باشیم با این تفاوت که این‌بار شوک‌های قیمتی‌ای شدیدتری بازار را در بر خواهد گرفت.

انتظارات غیرمنطقی نداشته باشید

تا پیش از این خریداران بازار خودرو منتظر بودند که با رسیدن اخبار خوش از وین قیمت‌ها در بازار کاهشی شده و حتی عده‌ای وعده کاهش ۵۰ درصدی قیمت‌ها را نیز مطرح می‌کردند. اتفاقی که تاکنون رخ نداده است و احتمالا بیشتر شبیه یک خیال‌بافی به نظر می‌رسد.

البته نباید این نکته را نیز فراموش کرد که اگر وعده‌های مطرح شده از سوی وزیر صمت عملیاتی شود شاهد کندتر شدن روند صعودی قیمت‌ها خواهیم بود اما بعید به نظر می‌رسد که پراید بتواند مجددا بهای حتی ۶۰ میلیون تومانی را تجربه کند.

اگر سال آینده واردات خودرو آزاد شده و از طرف دیگر تولید نیز بتواند به رقم ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برسد در این صورت می‌توان انتظار داشت که شیب صعودی قیمت‌ها با قدرت کمتری به جلو رود.

اما به هر روی با توجه به رشد تورمی قیمت انواع کالا انتظار کاهش قیمت حتی در صورت حصول توافق نیز چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی