ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بیماری قلبی
علمی

این اپلیکیشن موبایل ریسک ژنتیکی ابتلا به بیماری‌های قلبی را محاسبه می‌کند

دانشمندان مؤسسه پژوهشی اسکریپس (Scripps) اپلیکیشن جدیدی با نام «MyGeneRank» را برای موبایل توسعه داده‌اند که خطر ژنتیکی کاربران برای بیماری قلبی سرخرگ کرونری را محاسبه کرده و توصیه‌های پزشکی مناسب را به افرادی که ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

دانشمندان مؤسسه پژوهشی اسکریپس (Scripps) اپلیکیشن جدیدی با نام «MyGeneRank» را برای موبایل توسعه داده‌اند که خطر ژنتیکی کاربران برای بیماری قلبی سرخرگ کرونری را محاسبه کرده و توصیه‌های پزشکی مناسب را به افرادی که در معرض خطر بالا قرار دارند، ارائه می‌کند.

بیماری قلبی سرخرگ کرونری یا اختصار CAD یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در سراسر جهان است. نزدیک به 20 میلیون آمریکایی با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند اما کمتر از یک سوم افرادی که در معرض خطر مرگ هستند، داروهای مناسبی مصرف می‌کنند. با توجه به اینکه CAD یک بیماری کاملا ارثی است، امتیاز خطر ژنتیکی می‌تواند نقش مهمی در شناسایی بیماری داشته باشد که بیشتر باید از داروهای کاهش‌دهنده چربی استفاده کنند.

نحوه کار اپلیکیشن تشخیص بیماری قلبی موبایل

اپلیکیشن توسعه داده شده توسط دانشمندان که هم اکنون برای آیفون و اندروید منتشر شده است، از داده‌های 23andMe برای محاسبه امتیاز خطر چند ژنی کاربران استفاده می‌کند. پس از شرکت در چندین نظرسنجی مربوط به سلامت، امتیاز خطر ژنتیکی CAD کاربران به همراه توصیه‌هایی برای اصلاح سبک زندگی و مشاوره ژنتیکی به آن‌ها ارائه می‌شود.

در آزمایشات اولیه ابزار تحقیقاتی دانشمندان 721 شرکت‌کننده حضور داشته‌اند و داده‌های اولیه خطر ژنتیکی به آن‌ها ارائه شده و سپس پس از یک سال برای پیگیری پاسخ‌های رفتاری بعد، داده‌های آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت مشخص شد افرادی که نمرات خطر ژنتیکی CAD بالاتری دریافت کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که نمرات پایین‌ترین داشته‌اند، دو برابر بیشتر توصیه مصرف داروهای کاهنده کلسترول خون مانند استاتین را در طول پیگیری 12 ماهه خود دریافت کرده‌اند.

«علی ترکمنی»، محقق اصلی این پژوهش می‌گوید با توجه به اینکه در طول سال چندین نفر بر اثر حملات قلبی غیرمنتظره جان خود را از دست می‌دهند، درمان اولیه با استاتین در افرادی که در معرض بالاترین خطر ابتلا به CAD هستند، می‌تواند تاثیر قابل توجهی در حفظ سلامت عمومی داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی