ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

نماینده مجلس: طرح مسدودسازی پلتفرم‌های خرید و فروش رمز ارز را پیگیری می‌کنیم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مردم با خرید و فروش و استفاده از رمزارز‌ها در حال کمک به دشمنان هستند، خبر از طرح مسدودسازی پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارز داده است. ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۰

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مردم با خرید و فروش و استفاده از رمزارز‌ها در حال کمک به دشمنان هستند، خبر از طرح مسدودسازی پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارز داده است. این اظهارات البته با واکنش منفی رییس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس همراه شده است.

ناصر موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه خرید و فروش رمزارزها کمک به دشمنان است، گفت: «مردم با خرید و فروش و استفاده از رمزارز‌ها در حال کمک به دشمنان هستند و برای جلوگیری از رسیدن دشمنان به اهداف شوم خود قصد داریم در مجلس طرح مسدودسازی پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارزها را شروع کرده و تا حصول نتیجه به پیش ببریم.»

او همچنین در ادامه توضیحات خود به ایرانا گفت: «ارزهای دیجیتال که تحت عنوان رمزارزها شناخته می‌شوند دارای اهداف مشخصی هستند و بانیان آنها تلاش می کنند تا از طریق این ارزها و ترغیب مردم به خرید ارزهای بی پشتوانه، به اهداف خود جامه عمل بپوشانند.»

به گفته او این ارزها کاملا هدفمند برای فلج کردن اقتصاد کشور و حذف تسلط بانک مرکزی ایران بر ساختار پولی و مالی کشور طراحی شده‌اند.

این نماینده مجلس در ادامه تاکید خود بر ممنوعیت کار پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارزها گفت: «با توجه به قرائن و نشانه‌های موجود، باید گفت که این رمزارزها توطئه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا است. زیرا شرایطی برای فرار مردم از زیر ذره بین حاکمیت ایجاد می‌کنند و تخلفات و فعالیت‌های غیرقانونی خود را در چنین فضایی انجام می‌دهند.»

بیت کوین

مسیر فکری متفاوت نماینده مجلس در مواجهه با رمزارزها

موسوی لارگانی همچنین گفت: «باید هرچه سریعتر جلوی این اتفاق گرفته شود و هرگونه فعالیت و استفاده از این ابزارهای دشمن متوقف شود. اگر امروز به فکر ساماندهی و جلوگیری از رمز ارزها نباشیم در آینده نزدیک شاهد اثرات هولناک آن بر اقتصاد کشور خواهیم بود چرا که حجم زیادی از نقدینگی با خرید و فروش این ارزها در حال خروج از کشور است.»

اظهار نظر این نماینده مجلس در شرایطی مطرح شده که تا امروز قوه مجریه و قوه قضائیه اظهار نظری همسو با او طرح نکرده‌اند. همچنین نگاه بخش خصوصی به حوزه ارزهای دیجیتال هم همواره مبتنی بر توسعه بوده است.

البته که نمی‌توان بر اثرگذاری این فصل جدید از انقلاب صنعتی چهارم بر جریان اقتصاد جهانی هم چشم پوشی کرد. رمزارزها یا به طور کلان‌تر حالا دیگر بخش جدا نشدنی اقتصاد جهانی شده‌اند. از همین رو است که حذف آن منجر به حذف قطعه مهمی از پازل توسعه و رشد اقتصادی خواهد شد.

شاید از همین رو است که دولت خود نیز کارگروهی را در این حوزه مشخص کرده تا به تدوین و بررسی قوانین و مقررات دارایی‌های دیجیتال بپردازند. این کارگروه که مدیریت آن را محسن رضایی بر عهده دارد البته چندی پیش قصد تصویب طرحی را داشت با عنوان حضانت از دارایی‌های دیجیتال که با ورود فعالان و کارشناسان مستقل به آن روند آن تغییر کرد و قرار است طرح جدیدی برای این مسأله نوشته شود.

در واکنش به صحبت‌های لارگانی، امروز (۲۴ اسفند ماه) مجتبی توانگر عضو دیگر کمیسیون اقتصادی و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در توییتی نوشت: «مجلس هیچ برنامه‌ای برای مسدودسازی رمزارزها ندارد. با فعالیت زیرزمینی و غیرشفاف و همچنین بسته‌ شدن رمزارزها مخالفیم. دولت و مجلس به‌دنبال قانونی‌ کردن فعالیت حوزه رمزارزها هستند.»

نگاه انقباضی و بازدارنده تا امروز در هیچ یک از حوزه‌های فناوری نتیجه مطلوبی نداشته است. این در حالی است که رگولاتوری هوشمندانه همواره منجر به توسعه مبتنی بر نیازهای بومی خواهد شد. حالا باید دید نتیجه نهایی مسیر رمزارزها با توجه به رویکرد مجلس، دولت و قوه قضائیه به کجا خواهد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Rasol Sam
    Rasol Sam | ۲۹ اسفند ۱۴۰۰

    ترو خدا موقع انتخابات مجلس به کسی رای بدین که دکترا داشته باشه
    معادل دکترا نه یا کسی که دکترای افتخاری داره بدرد نمی خوره
    کسی که دکترا داره می‌دونه چطور تحقیق کنه و در مورد مسائلی که اطلاعات کافی ندارم نظر نمی‌ده
    آخه چرا کسی که خبره توی مسائل دینی هست باید بیاد در مورد مسائل اقتصادی نظر بده
    یه طرحی میدند و فقط همین حالا را نگاه می کنند و اصلاً به آینده چه تاثیری داره نگاه نمی کنند

    • Rasol Sam
      Rasol Sam | ۲۹ اسفند ۱۴۰۰

      من کلاً یه کارشناسی دارم وقتی داخل دانشگاه از استادی که دکترا داشت یه سوالی می پرسیدم اگه بلد نبود می گفت نمیدونم یا می گفت باید تحقیق کنم
      حالا شما از کسی که اطلاعات کمی داره در یه مورد سوال کن برای اینکه کم نیاره کلی حرف های اشتباه برات میزنه

  • expert_developer
    expert_developer | ۲۶ اسفند ۱۴۰۰

    سخت ترین کار دنیا فهموندن مفاهیمی مثل رمزارز به اینها است. کلا اینها هرچیزی رو نفهمند چیه، پیش فرضشون اینه که «توطئه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا است» و باید مسدود بشه.

  • برسام محمودی
    برسام محمودی | ۲۵ اسفند ۱۴۰۰

    واقعا که متاسفم برای این سطح از شعور و درک و فهم

  • Nnb
    Nnb | ۲۵ اسفند ۱۴۰۰

    خیلی چیزا رو نمیشه گفت
    نه صیانت از اینترنت میخواهیم
    نه حضانت از اموالمان

مطالب پیشنهادی