ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مایکروسافت اج
نرم افزار و اپلیکیشن

راهکار جدید مایکروسافت اج برای کمک به افراد با مشکلات بینایی

قابلیت جدید مایکروسافت اج به افراد با ضعف بینایی کمک می‌کند در وبسایت‌ها متوجه مفهوم تصاویری شوند که هیچ توضیحاتی برای آنها درج نشده است. به طور معمول تولید کنندگان محتوا، برای تصاویر، توضیحاتی تحت ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

قابلیت جدید مایکروسافت اج به افراد با ضعف بینایی کمک می‌کند در وبسایت‌ها متوجه مفهوم تصاویری شوند که هیچ توضیحاتی برای آنها درج نشده است.

به طور معمول تولید کنندگان محتوا، برای تصاویر، توضیحاتی تحت عنوان «متن جایگزین» یا همان «alt text» را اضافه می‌کنند که شامل توضیحاتی در مورد هر تصویر است. در صورتی که قابلیت خواندن متن‌ها در سیستم‌عامل فعال شده باشد، متن برای کاربر خوانده می‌شود. این ویژگی به افراد دارای مشکلات بینایی کمک می‌کند که مفهوم تصویر را درک کنند. اما برخی از وبسایت‌ها از تکمیل این متن جایگزین اجتناب می‌کنند و به همین دلیل زمانی که یک کاربر کم بینا یا نابینا قصد استفاده از این قابلیت را داشته باشد، امکان شنیدن توضیحات و در نتیجه درک مفهوم عکس را ندارد.

مایکروسافت اج

اما جدیدترین نسخه مرورگر مایکروسافت اج به قابلیتی مجهز شده که حتی می‌تواند موضوع عکس‌های بدون متن جایگزین را هم تشخیص داده و برای کاربر بخواند. مایکروسافت به این منظور از سرویس شناختی آژور استفاده می‌کند تا محتوای عکس‌های بدون متن جایگزین را تحلیل کرده و تشخیص دهد. هنگامی که مایکروسافت اج با تصویری بدون متن مواجه می‌شود، آن را برای پردازش به سرورهای مایکروسافت ارسال می‌کند. سپس الگوریتم‌های یادگیری ماشین که امکان پردازش فرمت‌های مختلفی از جمله JPEG ،PNG ،GIF ،WEBP و ... را دارند توضیحات تصویر را به ۵ زبان مختلف تولید می‌کنند. مایکروسافت همچنین می‌تواند متن روی تصاویر را به بیش از ۱۲۰ زبان تحلیل کند.

البته مشابه هر سیستم خودکار دیگری،‌ قابلیت تولید خودکار توضیحات، در مایکروسافت اج هم بدون مشکل نیست و مایکروسافت هشدار داده که ممکن است این قابلیت عملکرد صحیحی نداشته باشد. به همین دلیل مایکروسافت در توصیه‌ای به توسعه‌دهندگان و مدیران تولید محتوا اصرار دارد که از تخصیص متن جایگزین به عکس‌ها اطمینان پیدا کنند.

البته کمپانی ساکن ردموند اعلام کرده که توضیحات این چنینی را برای عکس‌های کوچک‌تر از ۵۰ در ۵۰ پیکسل، عکس‌های بسیار بزرگ و محتوای مستهجن، جنسی یا جنجالی تولید نمی‌کند.

مایکروسافت اج

در صورتی که قصد فعال کردن این قابلیت را دارید ابتدا باید مرورگر خود را به جدیدترین نسخه به روز کنید. سپس در مرورگر به بخش Settings و بعد به قسمت Accessibility بروید. در ادامه گزینه Get image descriptions from Microsoft for screen readers را فعال نمایید. در حال حاضر این قابلیت برای مایکروسافت اج ویندوز، لینوکس و مک او اس ارائه شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی