ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ریخته گری
تکنولوژی

بازار تراشه جهان همچنان در تصاحب TSMC؛ سامسونگ در جایگاه دوم

براساس گزارش ترندفورس، TSMC در سه ماهه چهارم سال گذشته با درآمد 15.7 میلیارد دلاری توانست 52.1 درصد از سهم بازار تراشه را در اختیار داشته باشد. هرچند سهم شرکت تایوانی نسبت به سه ماهه ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

براساس گزارش ترندفورس، TSMC در سه ماهه چهارم سال گذشته با درآمد 15.7 میلیارد دلاری توانست 52.1 درصد از سهم بازار تراشه را در اختیار داشته باشد. هرچند سهم شرکت تایوانی نسبت به سه ماهه قبل (53.1 درصد) کمتر شده اما همچنان در جایگاه اول بازار ریخته گری جای گرفته است.

TrendForce در گزارش خود اشاره می‌کند که TSMC بر بازار جهانی تراشه تسلط دارد و پس از آن سامسونگ در جایگاه دوم قرار دارد. با این حال، اختلاف بین دو شرکت بسیار زیاد بوده و سامسونگ تنها 18.3 درصد از سهم بازار سه ماهه چهارم سال 2021 را در اختیار داشته است. با این حال کره‌ای‌ها رشد فصلی 15.3 درصدی را تجربه کرده‌اند و از این بازار حدود 5 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

ریخته گری

البته ظاهرا اوضاع برای سامسونگ چندان مساعده نیست. اخیرا گزارش شده بود که سامسونگ به‌خاطر بازدهی پایین در تولید، سفارش تراشه‌های کوالکام را از دست داد و این امر به شرکت رقیب یعنی TSMC واگذار شده است.

کمک آیفون 13 به TSMC برای رشد در بازار ریخته گری

از سویی دیگر، تولید چیپست‌های 5 نانومتری سری آیفون 13 کمک زیادی به TSMC کرد تا در سه ماهه پایانی سال 2021 رشد بسیار خوبی را تجربه کند. این شرکت در سه ماهه چهارم سال میلادی گذشته همچنین شاهد کاهش استفاده از لیتوگرافی‌های 7 و 6 نانومتری بوده که دلیل آن بازار ضعیف گوشی‌های هوشمند در چین بوده است.

پس از TSMC و سامسونگ، شرکت تایوانی یونایتد مایکروالکترونیکس (UMC) در جایگاه سوم قرار گرفته که 7 درصد از سهم بازار ریخته‌گری‌های سه ماهه چهارم سال 2021 را در اختیار داشته و در طوی این زمان موفق شده 2.12 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. جایگاه چهارم و پنج نیز در اختیار گلوبال‌فوندریز آمریکایی و SMIC چین است که به ترتیب 6.1 و 5.2 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته‌اند و درآمد آن‌ها 1.8 و 1.5 میلیارد دلار بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی