ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری پوشیدنی
علمی

اختراع «پارچه آکوستیک» که پاسخ دادن به گوشی با پیراهن‌تان را ممکن می‌کند

دانشمندان یک فناوری به نام «پارچه آکوستیک» را اختراع کرده‌اند که می‌تواند صدا را تشخیص داده و تولید کند. این پارچه می‌تواند ضربان قلب و تنفس را کنترل کرده و حتی امکان پاسخ دادن به ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

دانشمندان یک فناوری به نام «پارچه آکوستیک» را اختراع کرده‌اند که می‌تواند صدا را تشخیص داده و تولید کند. این پارچه می‌تواند ضربان قلب و تنفس را کنترل کرده و حتی امکان پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی را هم فراهم کند.

لباس‌هایی که با پارچه آکوستیک تولید می‌شوند، می‌توانند به‌طور منظم ضربان قلب انسان و تنفس را با ثبت لرزش‌های روی پوست کنترل کنند. در نتیجه، این امکان فراهم می‌شود که به کمک لباس خود به تماس‌های تلفنی پاسخ دهیم و ارتباط برقرار کنیم. به عبارت دیگر، این لباس‌ها همانند نوعی سمعک برای ما عمل می‌کنند و در هر محیطی قابل استفاده‌اند.

«وی یان»، استادیار دانشگاه فناوری «نانیانگ» در سنگاپور و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «علاوه بر مزایای ذکر شده برای این فناوری پوشیدنی جذاب، می‌توان از آن در ساخت لباس برای فضانوردان نیز استفاده کرد. همچنین می‌توان این پارچه را در بدنه فضاپیماها ادغام کرد تا به صدای گرد و غبار اطراف گوش دهند. همچنین به علت دقت بسیار بالا، می‌توان این پارچه را در بافت ساختمان نیز به کار برد تا ترک‌ها و شکستگی‌ها را تشخیص دهد. حتی می‌توان از این فناوری پوشیدنی در بافت تور برای نظارت بر ماهی‌های خاص در اقیانوس استفاده کرد.»

فناوری پوشیدنی

محصولات پارچه‌ای هوشمند تلاش‌های نسبتا جدیدی هستند که در چند سال گذشته رواج یافته‌اند. به عنوان مثال، ما شاهد ظهور اقلامی مانند لباس‌های با قابلیت تغییر رنگ و مواد بوده‌ایم که می‌توانند عرق بدن انسان را جذب کنند.

فناوری پوشیدنی جدید چطور کار می‌کند؟

در بافت این پارچه، یک فیبر انعطاف‌پذیر ساخته شده از مواد پیزوالکتریک (ماده‌ای حساس به سیگنال‌های الکتریکی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فیبر ارتعاشات ناچیز صدای اطراف را ضبط می‌کند و به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. این سیگنال‌ها برای بازرسی دقیق‌تر روی دستگاه ضبط می‌شوند. محققان می‌گویند طراحی این فیبر از گوش انسان الهام گرفته شده که شامل فرآیند تبدیل ارتعاش به سیگنال مشابه است، با این تفاوت که نیاز به یک مرحله اضافی برای مقابله با فشار جو موجود دارد.

«یوئل فینک»، محقق دانشگاه MIT و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «این فناوری پوشیدنی به ما این امکان را می‌دهد که با دقت بیشتری به بدن خود و صدای محیط اطراف گوش دهیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی