ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سامسونگ
موبایل

سامسونگ در تلاش برای بهبود فرایند تولید چیپ‌های ۵ نانومتری

در آخرین جلسه سهام‌داران «واحد راهکارهای دستگاه‌های سامسونگ» که اخیرا برگزار شد، مدیر عامل این بخش از پیشرفت‌های فرایند تولید چیپ‌ها خبر داد. به گفته «کیهیون کیونگ»، کارخانه‌های سامسونگ در حال بهبود نرخ بازده فرایندهای ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۵

در آخرین جلسه سهام‌داران «واحد راهکارهای دستگاه‌های سامسونگ» که اخیرا برگزار شد، مدیر عامل این بخش از پیشرفت‌های فرایند تولید چیپ‌ها خبر داد.

به گفته «کیهیون کیونگ»، کارخانه‌های سامسونگ در حال بهبود نرخ بازده فرایندهای پیشرفته چیپ‌ها هستند. البته او اشاره کرد که هرچه این فرایند پیشرفته‌تر باشد، پیچیدگی بالاتری خواهد داشت و بنابراین بهبود نرخ بازدهی نیاز به زمان دارد. البته او به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرد. به نظر می‌رسد این توضیح، جوابی برای نرخ پایین بازدهی تولید چیپ‌های سامسونگ باشد.

بازدهی پایین سامسونگ در تولید چیپ

با وجود این که سامسونگ به طور رسمی تایید نکرده، اما نرخ بازدهی تولید چیپ ۵ نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل یک تنها ۳۵ درصد اعلام شده است. همین موضوع موجب می‌شود تولید چیپست پرچمدار کوالکام گران قیمت و فرایند تولید آن پیچیده باشد. در ضمن چیپ اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ هم در کارخانه‌ای مشابه تولید می‌شود.

سامسونگ

همچنین گزارش شده که سامسونگ در زمینه تولید با لیتوگرافی کوچکتر از ۵ نانومتری در مقایسه با کمپانی تایوانی TSMC عقب‌تر است. این موضوع می‌تواند کوالکام را وادار کند که برای تولید چیپ‌ها با فناوری ۳ نانومتری از سامسونگ جدا شده و به سمت رقیب کره‌ای یعنی TSMC برود. از طرف دیگر احتمالا اپل بخش زیادی از ظرفیت تولید ۳ نانومتری TSMC را از قبل برای تولید نسل‌های آینده چیپ‌های سری A و همچنین سری M رزرو کرده است. علاوه بر این، باید اشاره کرد که AMD هم روی پردازنده‌های با معماری Zen کار می‌کند که مبتنی بر لیتوگرافی ۳ نانومتری هستند.

صحبت‌هایی در مورد انتقال تولید کوالکام به TSMC در سال جاری میلادی به گوش می‌رسد. برخی منابع قابل اعتماد اشاره کرده‌اند که کوالکام در سال جاری میلادی بخشی از فرایند تولید چیپ پرچمدار خود را به TSMC منتقل خواهد کرد. احتمال می‌رود این چیپ جدید با نام اسنپدراگون ۸ نسل یک پلاس (+Snapdragon 8 Gen 1) به گوشی‌های موبایل پرچمدار آینده راه پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی