ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پهپاد انتحاری
تکنولوژی

نگرانی‌ از پهپاد انتحاری روسیه که با هوش مصنوعی هدف را تشخیص می‌دهد

اخیرا تصاویری از یک پهپاد انتحاری روسیه منتشر شده که گفته می‌شود امکان شناسایی اهداف با کمک هوش مصنوعی را دارد. این پهپاد که به گروهی از پهپادها به نام مهمات سرگردان اختصاص دارد توسط ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

اخیرا تصاویری از یک پهپاد انتحاری روسیه منتشر شده که گفته می‌شود امکان شناسایی اهداف با کمک هوش مصنوعی را دارد.

این پهپاد که به گروهی از پهپادها به نام مهمات سرگردان اختصاص دارد توسط کمپانی «زالا آئرو» فروخته می‌شود. این کمپانی یکی از زیر مجموعه‌های کمپانی مشهور کلاشینکف است. اخیرا تصاویری از پهپاد انتحاری روسیه در توییتر و تلگرام دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد احتمالا سقوط کرده یا مورد اصابت قرار گرفته است.

پهپاد انتحاری روسیه بال‌‌هایی به طول ۱.۲ متر دارد و با رنگ سفیدش شبیه به یک جت جنگنده کوچک بدون خلبان است. این پهپاد از طریق یک پرتابگر قابل حمل پرتاب می‌شود و می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه و با حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کرده و در نهایت با ۳ کیلوگرم مواد منفجره، به هدف اصابت کند.

به گفته سازنده، پهپاد انتحاری روسیه می‌تواند کلاس و نوع اشیا را به صورت بلادرنگ تشخیص دهد. البته به نظر می‌رسد که به تنهایی تاثیر بسیار کمی بر جنگ روسیه علیه اوکراین داشته باشد. همچنین هنوز هیچ مدرکی دال بر استفاده گسترده روسیه از این پهپاد انتحاری در دست نیست. با این حال ظاهرا باید نگران پتانسیل هوش مصنوعی برای ایفای نقش‌های بیشتر در تصمیم‌گیری‌های مرگبار بود.

پهپاد انتحاری

پیشرفت‌های هوش مصنوعی موجب شده سیستم‌های تسلیحاتی، استقلالی بیش از پیش داشته باشند و اکنون این چشم‌انداز وجود دارد که سیستم‌های پیشرفته‌تر در نهایت بتوانند به تنهایی تصمیم بگیرند که چه فردی را بکشند. البته ربات‌های قاتل پیش از این هم به کار رفته‌اند. به عنوان مثال در یک گزارش سازمان ملل که سال ۲۰۲۱ منتشر شد، نتیجه‌گیری شده بود که پهپادهایی با چنین قابلیت‌هایی احتمالا در جنگ داخلی لیبی استفاده شده‌اند.

هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که از این پهپاد در جنگ علیه اوکراین استفاده شده است. علاوه بر این تصاویر پهپاد انتحاری روسیه هنوز به طور رسمی تایید نشده‌اند اما شکی نیست که پهپادها بخشی نسبتا جدید از زرادخانه نظامی روسیه را تشکیل می‌دهند. برخی کارشناسان معتقدند که استفاده از ربات‌های قاتل بر خلاف توافق‌های بین‌المللی است که محدودیت‌های استفاده از این تسلیحات در میادین جنگ را تعریف می‌کند.

با این حال شک و تردید‌هایی در مورد خودمختاری کامل چنین پهپادهایی وجود دارد. «مایکل هوروویتز» استاد دانشگاه پنسیلوانیا که فناوری‌های نظامی را دنبال می‌کند در مورد این گونه تسلیحات می‌گوید:

«شرکت‌هایی که چنین پهپادهای پرسه زننده را تولید می‌کنند از ویژگی‌های خودمختاری آنها می‌گویند؛ در حالی که خودمختاری تنها محدود به اصلاحات پرواز و مانور دادن برای اصابت با هدفی است که از سوی اپراتور انسانی تعیین شده است و منظور خودمختاری به شیوه‌ای که جامعه بین‌المللی برای یک سلاح خودمختار تعریف می‌کند، نیست.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • علی رمضی
    علی رمضی | ۴ فروردین ۱۴۰۱

    تو ایران بهترش رو داریم.شاهد ۱۳۹ که شاهکاره هدف رو هم تشخیص میده و میزنه.یکم دیر بیدار شدی

    • علی رمضی
      علی رمضی | ۴ فروردین ۱۴۰۱

      به به😍😍

مطالب پیشنهادی